1000 overtredingen op A50?

Door King-Leo


Datum van foto's: zaterdag 31 maart 2007
Tijdstip: 16.10 uur


De melding op flitsservice.nl :

radar ge a50 arnhem ri oss thv hmp 164.0 voor afslag renkum 14:17:03

Ondanks dat Renkum wel wat ver uit de buurt ligt besloot ik toch maar om via “google earth” te kijken of er mogelijkheden waren om op bezoek te gaan. Via deze beelden dacht ik wel dat ik een goede kans van slagen zou hebben en dus ben ik op pad gegaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Gelukkig had ik de situatie goed bestudeerd en kon ik ondanks de waarschuwing van een doodlopende weg direct de route naar de plek des onheil vinden. Na het parkeren van de auto heb ik mezelf maar even bij de dienstauto present gemeld waar twee, voor mij bekende, BOA’s hun werkzaamheden aan het verrichten waren. Foto’s maken van de apparatuur en auto waren uiteraard weer geen enkel probleem.
Deze keer was een locatie gekozen waarbij je mede door het prachtige weer een wandeling zou kunnen overwegen door dit mooie Veluwse natuurgebied. Hier worden wandelaars gewaarschuwd voor de onvoorspelbaarheid van de dieren die in dit gebied grazen. Bij flitsservice.nl wordt eenzelfde soort waarschuwing verspreid maar dan voor automobilisten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En hier dan een beeld van de opstelling van de radarset die eigenlijk nog best redelijk open opgesteld staat. Weliswaar in de drukte van het portaal met bijbehorende kasten en achter de beugel over de vangrail, maar met een beetje (berm) ervaring in het “moderne autorijden” is deze goed waar te nemen.
Dat het detecteren van deze camera niet bij iedere bestuurder als vanzelfsprekend ervaren wordt blijkt wel uit het aantal geschoten plaatjes dat vandaag weer als feit wordt bevestigd. De camera werd om 13:54 uur geactiveerd en binnen zo’n 10 minuten waren er reeds 48 slachtoffers gevallen. Daarna zijn de aantallen weliswaar wat teruggelopen maar om 17:00 uur waren er toch 912 overtreders digitaal vastgelegd. Ruim 300 per uur dus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
23 minuten na de aanvang van deze controle werd de melding bij flitsservice reeds doorgegeven en heeft ondanks de vele overtreders waarschijnlijk ook zeer velen van een financiële verrassing behoed. De meeste overtreders zaten in het gebied 130/140 met enkele uitschieters van 150/160 Km/uur waarbij een Vmax van 120 Km/uur gehandhaafd wordt. Het voordeel van een auto ten opzichte van een motor is waarschijnlijk de radio waarop de flitsmeldingen te zien dan wel te horen zijn. Een motorrijder was duidelijk niet van deze controle op de hoogte en raasde met maar liefst 206 Km/uur langs deze opstelling en had daarmee voor het dagrecord gezorgd. Hoeveel passanten er totaal geweest zijn ben ik vergeten te vragen dus in percentages kan ik het niet uitdrukken. Als vandaag de 1000 overtredingen op dit punt bereikt zijn zou het mij niet verbazen.
Ook de catchken was weer van de partij en registreerde ook het een en ander. Enkele voertuigen waarvan de houder nog boetes open hadden staan en bij mijn aanwezigheid iemand die zijn kenteken geschorst had en dus zonder belasting te betalen gebruik maakte van “Neerlands wegen”. Hierbij is het dichtstbijzijnde hmp geplakt namelijk de 164.4 gezien dat deze zijde aftelt en de melding op 164.0 stond was de controle dus 400 meter voor de officiële melding. Bij thuiskomst heb ik nog een correctie doorgegeven omdat mij niet verteld werd hoelang hij nog zou blijven staan. Gelukkig was dit achteraf niet al te lang meer. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij het ronde bord mocht je met de auto niet verder en kon het fietsende en brom fietsende verkeer verder over het, naast de bus lopende, fietspad de heide op. De bus zelf schijnt door Wolfheze geleend te zijn, maar nog bij het team van Driebergen te horen. Hier was vorige keer ook al wat onduidelijkheid over.

Op dit deel van de A50 wordt toch nog erg snel gereden volgens de BOA, (wat ook uit de scores blijkt). In de avond zou de set nog minder opvallen en er minder snel een melding op flitsservice komen te staan. Of hij daarmee aan wilde geven dat er binnenkort een avondcontrole vanaf deze locatie te verwachten valt liet hij in het midden.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht