Flitspaal, praatpaal of beiden?

Door Boersma


Datum van foto's: donderdag 5 april 2007
Tijdstip: 11.00


Donderdagochtend moest ik voor het werk op pad en hoorde aan het eind van de ochtend op Q-music een melding van een controle in beide richtingen op de A28 t.h.v. hmp 90,6. Omdat ik redelijk in de buurt was besloot ik een kijkje te nemen. Onderweg belde ik met Martijn om te vragen of hij al op FS gemeld was en of een wit bord met rode rand ook een verbodsbord voor voetgangers betekent. Ik wist namelijk dat er een dergelijk bord op die plek staat waardoor ik misschien niet legaal bij de controle kon komen. Martijn gaf aan dat de controle nog niet gemeld was en dat het bord niet voor voetgangers geldt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangekomen bij de plaats des onheils dacht ik dat het wel eens om een valse melding kon gaan. Men was namelijk onder het viaduct aan het landmeten. Wellicht dat ze dit ook bovenaan het viaduct gedaan hadden, wat anderen weer aanzagen voor een snelheidscontrole. Om het zekere voor het onzekere te nemen besloot ik om bovenaan te gaan kijken en parkeerde ik de auto netjes voor het verbodsbord.
Aan beide kanten van de IJsselbrug loopt er een weggetje naar beneden. Deze wordt veelvuldig door Rijkswaterstaat gebruikt en kan bij hulpdiensten ook uitkomst bieden. Daarnaast is het een plek waar de KLPD zo af en toe gebruik van maakt. Ik ben eerst gaan kijken of er wel een controle stond, maar van veraf kon ik de auto al zien staan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vervolgens ben ik gauw weer terug gegaan en heb aan de andere kant gekeken of daar ook een controle stond, dit was niet het geval. Martijn had inmiddels mijn melding geplaatst op FS al was het nog lastig om de juiste locatie aan te geven omdat er precies op dit punt een hmp-verspringing zit van hmp 87.x naar 90.x. Toen ik weer terug gegaan was en ik dichter bij de auto van de BOA kwam bleef het stil. Ik dacht eerst dat de BOA wellicht niet in de auto zat maar zag hem ook niet er buiten. Misschien lag hij wel te slapen... dus ik ging toch maar even wat dichterbij kijken.
Pas toen ik vlakbij was ging het autoraampje naar beneden en vroeg de BOA wat ik hier te zoeken had. Hij vond het maar onzin dat ik foto's wilde maken maar nadat hij blijkbaar door had dat ik niks kwaads in de zin had gaf hij toestemming met daarbij het verzoek om daarna weer weg te gaan. De BOA had de auto uit het zicht gezet op het lager gelegen weggetje. Op de achtergrond zie je nog net de bebording boven de A28, net voor de IJsselbrug. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Multanova stond onder direct toezicht van hem en een praatpaal en was met kabeltjes verbonden aan zijn laptop. De BOA had het geheel strak achter de praatpaal gezet waardoor het vanaf de snelweg nagenoeg onzichtbaar staat

Toen ik de BOA om de 'stand' vroeg wilde hij die niet geven. Pas na enig aandringen zei hij dat hij er nu 1 uur stond en dat er in die tijd 1700 passanten waren geweest waarvan er 52 te hard gingen (3%). Dat is niet veel voor een 3-baans weg op een niet druk tijdstip (28 auto's/vrachtauto's per minuut waarvan ongeveer 1 harder rijdt dan 108/87 km/uur). Na dit korte gesprek ben ik weer weg gegaan, de ijking heb ik niet gecontroleerd want dan moest ik het talud op klimmen wat de BOA vast niet op prijs stelde. Tja, nuttige controle? Op dit tijdstip niet echt, eigenlijk moet men dan in de spits controleren als het hier behoorlijk druk is en het wat harder rijden gevaarlijk kan zijn, in elk geval gevaarlijker dan om 11.00 uur 's ochtends.


Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht