A1 thv De Lutte

Door spEEdy4fun, Tukker_Pat en VW-driver


Datum van foto's: donderdag 17 mei 2007
Tijdstip: 18.30 uur


Naar aanleiding van de aangekondigde snelheidscontrole was er op de website van FS in dit
topic
al besloten om sowieso de controle zo snel mogelijk wereldfaam te geven via de doormeldservice van FlitsService.

's Morgens was VW-driver al langs gereden zonder resultaat. Zelf zou ik 's middags of vroeg in de avond gaan, maar Tukker_Pat sjeesde overal tussendoor en wist de controle als eerste te spotten.

radar ov a1 hengelo ri duitse grens thv hmp 175.6 bij afslag de lutte tussen de vrachtwagens op de vluchtstrook maximaal 70 km/h (tukker_pat) 17:32:20

Met Tukker_Pat afgesproken om elkaar te treffen op de carpool bij De Lutte, en vanaf daar sowieso wat drive-by shots en een film te maken voor een repo. Tussendoor belde VW-driver, en die zou ook komen. De mini-meet was een feit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen ik bij Holten de A1 op reed stonden daar al de eerste rijen met vrachtauto's te wachten.
Ver voor en na parkeerplaats de Bolder stond het totaal vol op de vluchtstrook. De volgende 'voorzieningsplaats' Het Lonnekermeer net voorbij Hengelo bij het Avia-tankstation stond ook bomvol. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een paar kilometer verder volgden de eerste matrixborden. Vmax 90 km/uur.
En dat ging over in Vmax 70 km/uur (inclusief het bord voor wegwerkzaamheden?!?!?!?!? = verhoogd boetetarief!!!!!!). Personenwagen moesten links rijden vrachtauto's rechts en parkeren op de vluchtstrook. Na een paar kilometer vrachtwagens op de vluchtstrook kon ik afslag De Lutte nemen.

VW-driver was 'verdwaald' in het gras en kwam zo toevallig vlak bij de controle en heeft, als een bekwaam sluipschutter, wat mooie frontale beelden weten te 'schieten'.

VW-driver:
Zover in het oosten des lands kom ik nauwelijks een KLPD controle tegen. Wel eens bij Rijssen thv geluidsschermen, maar niet in mijn gebied. Vandaag dus wel mijn gebied: Hengelo t/m de grens Duitsland. Ik liet dan ook deze dag niet onbenut om eens op pad te gaan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De opstelling, handhaven van de 70 km/uur limiet, omdat te hard rijden gevaarlijk zou zijn. Helaas werd er niet opgetreden tegen chauffeurs die gewoon via de rijbaan hun handelingen deden. Heb je in je omgeving nog steeds mensen die beweren dat flitsen de oplossing is? Print deze foto dan even.
Netjes op een rij de flitslamp, radarset en de catchken die kentekens leest waar onder andere belastingschuld, niet verzekerd zijn en openstaande boetes mee zijn te controleren als ook of de bestuurder ook de eigenaar van het voertuig is.

Bij het gesprek later op de avond bij de controle zelf wist de BOA nog wie ik was. Dit naar aanleiding van het maken van een eerdere repo bij Oldenzaal Zuid drie jaar geleden. Ja goede ontmoetingen doen niet vergeten.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het verzamelen op de carpoolplaats werd besloten dat VW-driver weer zijn ''verdwaalplek" in het groen op zou zoeken en ik met Tukker_Pat achter het stuur zouden we wat filmmateriaal maken van de controle. Dit alles omdat de controle plek exact tussen de op en afrit van De Lutte lag en het dus onmogelijk zou zijn zonder zelf een overtreding te maken (over de snelweg lopen) om bij de controle bus te komen.
Al filmend reden we de snelweg op, passeren een stilstaande KLPD-Volvo in de bocht, beetje snelheid maken op de invoeger en Tukker_Pat vraagt of die KLPD-Volvo voor ons zijn motor heeft gestart om ons te volgen?

Ja hoor, we worden gevolgd. Na een paar honderd meter staan we al weer stil naast de p-plaats vlak voor de grens met de KLPD-Volvo voor ons.
Wat we daar doen en waarom we aan het filmen zijn, wordt ons gevraagd. Wederzijds netjes voorgesteld en verteld dat we een repo willen maken, maar niet dichtbij kunnen komen op legale wijze. Het was een goed en eerlijk gesprek en we kregen van de KLPD-er toestemming om onze wagen voor de geparkeerde trucks op de uitvoeger bij De Lutte te zetten (mooie buffer) en dan naar de controle te lopen. We konden zijn voornaam noemen bij de BOA en dan zou het helemaal goed komen. Om het nog veiliger te maken hebben we geparkeerd op de carpool (na een rondje Duitsland) en zijn naar VW-driver gelopen die al opgemerkt was door de volgende KLPD-Volvo.

VW-Driver is door ons gebeld om hem van het goede nieuws op de hoogte te brengen. Dat was voor hem het sein alvast vooruit te lopen en zijn sluipschutters positie te verlaten. We zien hem al ongeduldig wachten tot ook wij arriveren bij de plek waar we dus alleen konden komen door langs de oprit A1 te lopen en deze oprit (snelweg) lopend over te steken. De plek waar VW-Driver ongeveer staat is de plek waar de KLPD Volvo de achtervolging inzette om mij en Tukker_Pat van de weg te plukken. We mochten meelopen naar de controleboa met het uitdrukkelijke verzoek om geen foto's te maken. Het was een rustige bijeenkomst en de BOA had het verdraaid druk met het verwerken van de kentekens van 'overtreders'.

In de bus, waar we géén foto's van mochten maken werd gewerkt aan 2 laptops. Waarschijnlijk een voor de radarset, en een voor de CatchKen die ook aanwezig was. Op de frontale foto is deze net te zien, rechts van de radarset.

De CatchKen werd ingezet voor mensen die nog iets "open" hebben staan bij politie en justitie. De operatie was groots opgezet, in de 30 tot 40 minuten dat we bij de bus stonden zagen we enkele keren een 5-serie van de Duitse Politie de snelweg opdraaien. De controle had dus duidelijk een dubbelfunctie.

We kregen uitleg over de apparatuur en werking. De schatting was dat ongeveer 60% van de fotomodellen uit Duitsland kwamen.
Er werd ons gezegd dat dat een goede manier was om de gemaakte kosten voor de actie te betalen. Tijdens onze minimeeting bij de bus hoorden we een vrachtwagen in de ankers gaan. De BOA liet ons de afstandbediening zien met; 57 kilometer. Zo zijn we getuige geweest van een remactie van een 10-tonner. Zijn achterligger had het moeilijk.

Na een tijdje gevraagd of ik foto's mocht maken en het mocht! Uiteraard zonder dat de BOA of KLPD-ers er op kwamen te staan. Bijna met z'n drieën in koor verteld dat het ons om de apparatuur gaat en dat ze gerust de foto's mogen zien voordat we vertrekken om zeker te weten dat er geen personen op staan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de tussentijd komt er een discussie op gang tussen Tukker_Pat en VW-Driver en de KLPD'ers. Het lijkt erop dat Duitsland ons met hun probleem opzadelt. Dat waren de KLPD'ers wel met ons eens, ware het niet dat het onmogelijk is om als vrachtwagenchauffeur de grens over te komen voor 22.00 uur. Daarom is gekozen voor deze aanpak. Gedogen en handhaven. Gezien het feit dat er voornamelijk Duitsers (+/- 60%) en opvallend veel vrachtwagenchauffeurs (!!) (collega's!!) op de foto gingen konden we enigszins vrede hebben met het antwoord.

Vanwege de coulance van de KLPD-ers, het gegeven vertrouwen van de BOA op dat moment en de intredende schemering, heb ik niet te veel foto's gemaakt. Het zou onmogelijk zijn geweest enkele mooie foto's te schieten en zo dicht bij de controle bus te komen als de KLPD niet zo had meegewerkt en dat mag ook wel eens gezegd worden. Om 22.00 uur was de controle opgedoekt en waren de meeste vrachtwagens al weer op weg.

Het was al met al een goede meeting en de medewerking van KLPD en BOA was verbluffend! Petje af heren, hartelijk dank!


Tekst en foto's: spEEdy4fun, Tukker_Pat en VW-driver


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht