Controlaser, effectief apparaat tegen bumperkleven

Door Martijn


Datum van foto's: maandag 10 juni 2002
Tijdstip: Tijdens de dag


De afgelopen maand werd bekend gemaakt dat de politie een nieuwe taak, aan hun toch al drukke agenda, heeft toegevoegd. Er wordt met videocamera's die op viaducten geplaatst kunnen worden, gecontroleerd op bumperkleven. Er zal bekeurd gaan worden als men op minder dan 0,5 seconden op de voorganger rijdt. De boetes hiervoor zijn niet mals. Als de snelheid tevens iets boven de 120 km/u ligt, dan komt daar nog een intrekking voor een bepaalde tijd van het rijbewijs bij.



Hoe weet je nou op hoeveel seconden afstand je ten opzichte van je voorganger rijdt? De 2 seconden regel is iedereen wel bekend, maar in de praktijk niet te doen. Twee seconden afstand is 66 meter bij 120 km/u. Daar kunnen 2 vrachtwagens tussen rijden.

Gelukkig kan de Controlaser u daar een handje bij helpen. Dit apparaat meet door middel van 2 sensors uw snelheid en afstand tot uw voorganger. Zodra u er te dicht op komt zal de Controlaser u waarschuwen om snelheid te minderen. Ook voor obstakels, zoals geparkeerde auto's, of rotondes zal de Controlaser u waarschuwen, mocht u deze over het hoofd zien.

Hieronder de Controlaser praktisch uitgelegd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Controlaser. Een apparaat ter groote van een forse digitale fotocamera. Onder de laser en daarboven de grote lens voor de ontvanger. Deze zendt continu een onschadelijke laserstraal naar voren. Dit apparaat is overigens volledig goedgekeurd volgens de als zeer streng bekend staande Duitse TüV. (vergelijkbaar met Kemakeur).
Van binnen hoogstaande technologie. Een dure laser en ontvangstdiode. Deze foto is toegevoegd voor de technologie liefhebbers. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De montage is redelijk eenvoudig. Met een beetje creativiteit is de Controlaser te monteren in de auto. De kabels zijn lang genoeg. Benodigheden: Soldeerbout, stukje metaal en wat schroefjes. De uitlijning van de Controlaser is zeer cruciaal. Omdat de Controlaser met een nauwe laserstraal werkt, kan een kleine afwijking ervoor zorgen dat de laserstraal niet de auto voor u lasert, maar ernaast gaat. Zet de auto op enige afstand van een geparkeerde auto en bepaal wanneer u een correcte afstand meet.
Bij de aandrijfas naar het wiel toe, wordt de snelheidssensor geplaatst. Door middel van een magneet die op de as wordt geplaatst kan de sensor de snelheid bepalen van het voertuig. Deze snelheid is zelf later nog te calibreren. De aandrijfas wordt in balans gehouden door een loodje wat tegenovergesteld aan de magneet wordt geplaatst. De montage is even zoeken, maar zeker niet onmogelijk. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Controlaser aan het werk. Hij meet 81 meter tot aan mijn voorganger en dat is bij deze snelheid 6,2 seconden.
De auto voor mij remt af en de Controlaser reageert direkt. Ik heb de marge op 2 seconden ingesteld. Ik kom dus binnen die 2 seconden en ik krijg keurig een waarschuwing om af te remmen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al een zeer verkeersveilig apparaat. In Nederland slechts te koop bij 2 internetshops voor prijzen boven de 500 Euro. In Duitsland hebben wij de onze aangeschaft. Bij www.auto-centro.de onder rembours voor ongeveer 180 Euro.


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht