Tweederde fout, of toch niet?



Datum van foto's: woensdag 30 mei 2007
Tijdstip: 12:40 uur


Omdat ik op weg was om een reportage te maken van een controle langs de A2, moest ik via de parallelweg (de Boxtelseweg) proberen deze te benaderen. Terwijl ik een schatting aan het maken was hoever ik deze parallelweg moest volgen om op de hoogte van de A2 controle te komen reed ik vrij rustig op een opvallende auto af en de alarmbellen rinkelden volop.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even de auto aan de kant gezet en voor nader onderzoek het verdachte object benaderd. Het betrof deze blauwe Opel Astra, het kenteken kon ik niet in de FS kentekenlijst vinden maar dit beestje uit augustus 2000 wordt volgens de bestuurder binnenkort vervangen. Opvallend was dat de bestuurder geen herkenbare BOA / Politiekleding droeg en er gewoon burgerlijk bijstond. Hij gaf aan agent te zijn die ook de bevoegdheid heeft om te mogen flitsen. Naast de kapotte verstraler was er nog meer wat mij opviel, daarover straks meer.
Eerst heb ik maar eens even de situatie bekeken op mijn navigatiesysteem. Ik was op weg naar het 2e kruisje op het scherm waarbij ik de parallelbaan volgde. Via deze Boxtelseweg (richting Boxtel) kwam ik bij de controle die hier aangegeven staat als 1e kruisje. Dit zou een sluiproute zijn als de A2 vol begint te lopen en aangezien hier een zorgpark voor mensen met een psychiatrische problematiek ligt (Reinier van Arkel) zouden hier gevaarlijke situatie’s ontstaan. Het 3e kruisje is de controle aan de andere zijde van de A2 waar ik later ook nog even heen zou gaan.. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat viel nog meer op bij deze opstelling. Neem bijvoorbeeld de hoek van de auto ten opzichte van de rijbaan. Normaal wordt deze “uitgelijnd” en staat parallel aan de rijbaan, daarvan is hier volgens mij niet echt sprake en heb ik er zelf wat lijntjes bijgezet om dit te verduidelijken. Waarschijnlijk weten onze FS juridische medewerkers hier wel raad mee. (meer en grotere foto’s zijn uiteraard beschikbaar)
Geheel verscholen achter deze zandberg staat de Opel Astra, als je vanuit Boxtel kwam had je geen enkele kans op visuele waarneming van deze controle. Het punt wat hij gekozen had zou, indien juist geplaatst cq uitgelijnd, een goed beeld geven wat de snelheden hier betreft. Op deze manier heb ik over de resultaten mijn twijfels. Bijna elke auto werd op de foto gezet tijdens mijn aanwezigheid. Opvallend detail waren de busjes van een bekend vervoersbedrijf met bruin/gele kleuren die hier massaal op en af rijden gezien de aanwezigheid van de zorginstelling langs deze weg. De meeste van deze busjes werden geflitst en als over enkele weken de accept giro’s van het CJIB bij het hoofdkantoor van dit vervoersbedrijf beginnen binnen te vallen wil ik het gezicht van de boekhouder wel eens zien.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het interieur van de Astra zoals we van de meeste oude flitskarren wel kennen, de analoge Gatso apparatuur wordt binnenkort tegelijk met de auto vervangen door moderne digitale techniek. Welke fabrikant de digitale fotoapparatuur gaat leveren was nog niet duidelijk, en ook voor de auto werd nog geen vervanger genoemd.
De snelheid die hier gereden mag worden is maximaal 50 km per uur. Erg druk was het (nog) niet maar op het moment van deze foto was te zien dat er 4x10 overtreders genoteerd stonden, er zowel opkomend als afgaand gecontroleerd werd en de Vmax op 57 Km/uur ingesteld stond. Maar deze 40 overtreders waren geselecteerd uit 84 passanten wat bijna 50% score betekend. Ook werd in mijn bijzijn nog een bromfiets geflitst en dankzij de nieuwe kentekenplaat mag ook deze bestuurder binnenkort een bijdrage aan de staat leveren.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat ik van plan was naar de 2e controle plek
te gaan ben ik ruim anderhalf uur van deze plek weggeweest en na het maken van de foto’s op de 2e controle ben ik nog even teruggekeerd op deze onheilsplek. De score was inmiddels beland op, en schrik niet, 145 passanten waarvan er 97 op het Gatso rolletje vastgelegd waren. Dit is maar liefst twee derde deel oftewel 66,9% en dat is wel heel erg veel. De topscoorder van vandaag noteerde hier maar even een snelheid van 106 km/uur en mag met deze overtreding gebruik gaan maken van de titel wegmisbruiker.


Op deze weg komen diverse uitritten, bos en ruiterpaadjes uit zodat er inderdaad wel gevaarlijke situatie’s kunnen ontstaan, ook de aanwezigheid van dit zorgcentrum kan hieraan bijdragen. De wegstructuur zou volgens mij meer geschikt zijn als een 60Km zone maar de wet zegt dat 50 toch echt de max is. Op dit punt besluit ik nog even naar het 3e kruisje te rijden om ook daar de situatie nog even vast te leggen.



Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht