50Km/uur verschil

Door King-Leo


Datum van foto's: donderdag 28 juni 2007
Tijdstip: 12.43 uur


Normaal ben ik om 12:15 uur klaar met mijn werk en kan ik mijn auto richting huis gaan sturen, vandaag was het even anders. Omdat er nog een vergadering gepland stond die om 14:00 uur zou beginnen was het niet de moeite om nog naar huis te rijden. Dus eens op de FS site kijken en daar stond een melding waar ik nog wel even snel heen kon gaan alvorens de vergadering van start ging.

radar nb a59 den bosch ri waalwijk thv hmp 116.2 voor afslag waalwijk-centrum 09:39:26

(melder niet bekend maar wel een toffe peer)

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de weg naar de opgeven locatie vreesde ik dat de controle binnen de 70 Km zone zou vallen en maakte ik deze foto slechts 2 Km voor de gemelde hectometerpaal, dus op 118,3. De snelheid van het verkeer lag net als die van mij toch beduidend hoger dan de gewenste 70 Km/uur wat zeker tot een hoge score op de Sp€€ meter zou leiden.
Gelukkig was na de afslag Waalwijk Oost de snelheidsbeperking weer opgeheven. Ook de Vmax is op dit stuk weer terug op 120 Km/uur gebracht en dat past beter bij dit type weg. Dit maakte immers een verschil van maar liefst 50Km/uur. Daar was hij dan: de Multanova met bijbehorend voertuig die door de inmiddels getrainde “bermogen” redelijk zichtbaar was. Nu nog uitzoeken of het enkel bij een drive-by zou blijven of dat er toch nog andere opties mogelijk waren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het nemen van de afslag Waalwijk Centrum heb ik meteen de auto geparkeerd en ben ik aan de (snel)wandeling van zo’n 2 Km bermgras begonnen. Aangezien er tussen de snelweg en mijn wandelroute nog een sloot ligt was het in ieder geval legaal om hier te lopen. Kort bij het voertuig gekomen kwam de BOA al naar de slootkant en hij was ermee akkoord dat ik een stukje om zou lopen om bij het voertuig te kunnen komen.
Nadat ik om een elektriciteit of pomphuisje heen ben gelopen dat met een hekwerk beveiligd was kon ik mij voorstellen aan de BOA. Gezien de krappe tijd die ik beschikbaar had ben ik al vrij snel aan mijn fotosessie begonnen. Dit was voor de BOA uiteraard geen enkel probleem. Ook de catchken was betrokken bij deze controle cq. handhavingsactie. Helemaal in de verte zijn nog gebouwen zichtbaar alwaar ik mijn auto moest parkeren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ondanks dat de BOA voor mij nieuw was en daarom omgekeerd dus ook, bleek de BOA al goed bekend met een aantal FS repomakers. Waaronder MarcoV die regelmatige bezoeker schijnt te zijn bij de “stand” van deze KLPDer uit Breda. Toch was dit stekje volgens de BOA nieuw en zou ik hier de primeur hebben. Als dat anders is hoor ik het wel in de reacties.
Nog een plaatje vanwaar de te controleren voertuigen vandaan moeten komen. Gemaakt in de richting van Den Bosch. Tussen de vangrail en het hekwerk kon ik bij de controle komen en hiervoor is het verstandig dat je toestemming van de BOA hebt gekregen om een prent met financiële gevolgen te voorkomen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De gegevens werden keurig verstrekt zoals de starttijd van de controle. De begon om 09:30 uur en na 9 minuten was de melding reeds op Flitsservice te lezen (toppie). Ook de score bleek mee te vallen. Voor 265 van de 4762 passanten heeft deze ontmoeting financiële consequenties wat dus neerkomt op 5,6% wat redelijk acceptabel is.
Nu wordt het echt tijd om naar mijn werk terug te keren om niet te laat op de vergadering te zijn.
Na alweer een (snel) wandeling terug naar mijn eigen voertuig moest ik via de andere kant van de A59 de oprit richting Den Bosch hebben en heb ik toch maar even een plaatje vanaf de overzijde gemaakt. De Transporter in de schaduw van de bomen, het flitsspul te zien voor de lantaarnpaal en het ?? gebouwtje samen. Inmiddels was het al zo laat geworden dat ik de Vmax wel moest overschrijden om nog op tijd terug te kunnen zijn. Gelukkig waren aan deze zijde geen controles gesignaleerd en kon ik het met wat verhoogde snelheid nog net op tijd redden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Samengevat: een controle die redelijk zichtbaar was in combinatie met een BOA die niet zo flauw was en mij toestemming verleende om bij de controle te komen. Meevallende gegevens over het aantal overtreders waarbij geen extreme snelheden gemeten waren waarbij de keuze om niet in het 70Km gebied te gaan staan zeker een grote rol speelde. Al met al een nuttig tussendoortje om deze reportage, die volgens de BOA een primeurtje zou zijn, te hebben gemaakt.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht