Controle op gesloten verklaring.

Door Egeltjes


Datum van foto's: zondag 9 september 2007
Tijdstip: 17:00 uur


Dit weekeinde was het gehele kruispunt N242 en N508 (ook wel bekend als het Nollencircuit) afgesloten. Het nieuw gebouwde viaduct zou namelijk aangesloten worden op de kruisende wegen. Tevens zouden er oude op- en afritten losgekoppeld worden.

Verkeer dat van het ene punt naar de andere kant van de kruising wilde werd omgeleid, hoewel de route soms kilometers lang was. Maar persoonlijk neem ik dit een weekend voor lief, want dan is het daarna ook klaar.

Dus zo was het dorp Stompetoren (aan de N243) een deel van een omleiding. Echter om de verkeersdrukte te beperken werd er 1-richtingsverkeer ingesteld. Verkeer vanaf Heerhugowaard naar Alkmaar mocht over de Oterlekerweg en dus door Stompetoren. Verkeer de andere kant op, moest ruim 6km verder rijden naar de Rustenburgerweg. Diverse automobilisten hadden geen zin in die 6 kilometer extra rijden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier is men nog druk bezig om de N242 onder het nieuwe viaduct door opnieuw te asfalteren.

Noot voor de meldingen verwerkers: Dit viaduct ligt tussen de nieuwe hectometer-punten hmp 47.7 en hmp 47.8.
Verkeer vanaf Alkmaar naar Heerhugowaard (zuid) werd over de N243 geleid. Al ruim van te voren werd aangekondigd dat de route over de Oterlekerweg (tijdelijk) afgesloten is.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor het kruispunt (een bekende flits-lokatie) werd nogmaals medegedeeld dat verkeer richting Heerhugowaard toch door moest rijden.
Als men dan toch eigenwijs het dorp in reed, kreeg men nogmaals te zien dat dit het laatste keerpunt was. Deze rotonde in Stompetoren-noord biedt dan keurig een veilig keerpunt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een tijdelijk hek midden op de rijstrook moest de doorgang voldoende blokkeren. De overbekende VROS Volkswagen-Passat met kenteken ZB-ZF-09 stond bij de pijl toezicht te houden. Deze auto uit april 1999 rijdt dus nog rond, weliswaar zonder gatso-flitsers aan de voorzijde.
Een echt praatje met de twee heren zat er niet in. Ik kon ze nog aangeven dat ik dit een nuttige controle vond. Iemand in een witte auto had ook besloten om het fietspad te gebruikken als doorgang. Dus tijd voor deze VROS om de achtervolging in te zetten.

Terwijl de VROS nog aan het keren was, was de witte auto (zie ook inzet) al enkele honderden meters verwijderd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat de witte auto zich waarschijnlijk niet gerealiseerd heeft, is dat aan het eind van deze weg (bij de N508) er een smalle hefbrus is. Hier kan maar 1 auto tegelijkertijd overheen en moet voorrang gegeven worden aan de andere richting. Men heeft deze witte auto wel aan kunnen houden.

Ik weet niet voor welk feit er geschreven is: voor feit mR550a (handelen in strijd met gesloten verklaring in beide richtingen, bord C1 - 50 EURO) of voor feit mR551b (handelen in strijd met gesloten verklaring eenrichtingsweg, bord C1 - 75 EURO). Beide borden stonden namelijk geplaatst. Maar ook deze zou nog tot de mogelijkheden kunnen behoren: feit mR315a (niet de rijbaan gebruiken als bestuurder van een rijdend motorvoertuig - 75 EURO).
De Passat was nog maar net weg of auto's reden weer massaal dit wegdeel in. Deze keer links om het hek en de vluchtheuvel heen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Of men nam het fietspad. In de 5 minuten dat de VROS weg was, zag ik zelf minstens 10 auto's toch nog deze weg inslaan.

Mijn conclusie is kort. Ik blijf dit een nuttige controle vinden. Vooral de lokaal bekenden weten hoe smal deze weg is en weten hoe lang het kan duren voordat men vrije doorgang heeft over de Oterleker hefbrug.



Tekst en foto's: Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht