Verkeerspolitie hanteert eigen regels A15, hmp 142.9

Door Joost J.


Datum van foto's: dinsdag 11 juni 2002
Tijdstip: 19.30


Aangezien ik niet zoveel te doen had besloot ik maar eens de A15 een stukje af te rijden. Ter hoogte van Dodewaard vroeg mijn tank om benzine en die kreeg die dan ook bij het Esso-tankstation. Deze plaats is zeer populair van de mensen van het KLPD om snelheidscontroles te houden. Nadat ik mijn tankje vol had gegooid en afgerekend had, zag ik bij het naar buiten lopen een groot aantal KLPD-autos staan op de nabij gelegen parkeerplaats. Er moest hier iets aan de hand zijn...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Al snel werd duidelijk dat er een vrachtwagencontrole gaande was op deze parkeerplaats. Vrachtwagens richting Nijmegen werden van de snelweg geplukt en naar de parkeerplaats geleidt om aldaar gewogen te worden...
Ook werd uitvoerig gecontroleerd op de papieren. Deze chauffeur had teveel gewicht bij zich en kreeg een bon mee... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een compleet ingerichte vrachtauto/bus van de politie waarin de administratie gedaan werd...
Nadat het een stuk rustiger werd met de vrachtwagen reden twee KLPD-auto's (ZF-ZX-04 en 55-FK-ZF) van de parkeerplaats de snelweg op. Eventje er achter aan, kijken waar ze naar toegingen. Ik kreeg de indruk dat ze naar een melding in de buurt moesten. Eenmaal op de snelweg liep de snelheid op tot boven de 150 km/uur, waar 120 km/uur is toegestaan!! Bij de wegwerkzaamheden werd wederom de limiet (90 km/u) met ruim 30 km/u overschreden. Ook de bebouwde kom van Dodewaard was niet veilig. Je mag daar toch maar 50? De KLPD mag er blijkbaar 70-80 km/u. De melding zal wel een hoge prioriteit hebben... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Door de hoge snelheden waar mee de politie door Dodewaard reed ben ik ze even kwijt geraakt. Na enig speurwerk kwam ik ze toch weer op het spoor. De rit was geindigd bij.........een chinees restaurant! Het is een schande dat de KLPD zich zondigt aan dit soort praktijken, terwijl de hard werkende burger dagelijks genaaid word (sorry voor het taalgebruik) op de A15 wanneer hij een paar km te hard rijd... Meneer Spee, kunt u dit misschien uitleggen?
Aangezien ik (nu helemaal) geen zin had in chinees ben ik weer teruggekeerd naar de parkeerplaats langs de A15 waar de vrachtwagencontrole gehouden werd. Inmiddels was de controle ten einde en alles al opgeruimd. Er waren slechts nog twee agenten aanwezig, ntje met de bus en ntje met auto en aanhanger. Hoe hard mogen zij op de snelweg? Precies... 80 km/uur klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ok dan...nog n fotootje voor vertrek...
Ook de politie-bus en auto met aanhanger hanteerden eigen regels. Een normaal burger mag met dergelijk vervoer maximaal 80 km/uur rijden, voor het KLPD gelden er blijkbaar andere regels. Meneer Spee, nog een vraagje, mogen zij 90-100 km/uur rijden? Nee toch? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Van dit soort acties walg ik (en vele andere Nederlands) ontzettend. Daar waar duizenden automobilisten dagelijks gecontroleerd worden, lappen deze "helden" de regels gewoon aan de laars. Enkele maanden geleden heeft Peter R. de Vries een special gemaakt over het criminele gedrag (gebruik voor het gemak maar de woorden die meneer Spee ook altijd gebruikt) van controleurs langs de snelwegen in Nederland. Blijkbaar is er dus nog niets veranderd. Nee...ga maar lekker geld afpakken van hard werkende burgers...




Tekst en foto's: Joost J.


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht