Lasercontrole Batavierenweg Arnhem

Door Scaniafan


Datum van foto's: donderdag 23 augustus 2007
Tijdstip: 12.30


Op de terugweg van mijn werk naar huis maar eens niet over de snelweg, maar binnendoor, langs het GelreDome richting Elst. Kom de flauwe bocht door, zie ik in de verte fel gele hesjes in de middenberm staan. Dat kan meestal maar één ding betekenen: controle. Snel even een smsje naar Flitsservice, die er als volgt uit kwam te zien:
laser ge in arnhem op de batavierenweg thv hollandweg (scaniafan)12:25:10



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ter hoogte van het rode stipje in de uitvergroting stonden twee agenten, de rest (een stuk of 8 agenten) stonden bij het gele stipje op het parkeerterrein. Na mezelf voorgesteld te hebben bij de verantwoordelijke voor de controle was foto's maken geen enkel probleem. Op het parkeerterrein waren de volgende voertuigen aanwezig:
- Ford Transit van de VOA, voor technische zaken aan hoofdzakelijk aanhangertjes;


- een donkerblauwe Volkswagen Transporter, voor het vervoer van het personeel en een rollerbank (die overigens nog achterin stond en alleen eruit gehaald zou worden als een rondrijdende motoragent een scooter mee zou nemen, wat niet is gebeurd);


- Een Alcoholbus, net als de rollerbank meegenomen voor het geval dat er iemand aangehouden zou worden voor rijden onder invloed. Dan hoefde men niet naar het bureau voor een ademanalyse. Dit was gedaan in het kader van het principe "Stoppen = Blazen", maar de man die mij te woord stond vertelde erbij dat vaak niet wordt gecontroleerd op alcohol, tenzij er een sterk vermoeden zou zijn.


- Twee BMW-motoren, waarvan er eentje toen ik kwam nog rond reed in de buurt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De snelheid op het gecontroleerde stuk is maximaal 70, vanaf 90 km/h of harder werden auto's naar de parkeerplaats gedirigeerd. Auto's met aanhangers werden zowiezo even naar de kant gehaald, voor een routinecontrole (deugdelijke bevestiging aan auto, ladingzekering, technische staat aanhanger etc.)Verder werd er gelet op handheld mobiel bellen en het niet dragen van de gordel. De aanhangercontrole resulteerde onder andere in deze aanhanger:
Deze was, als ongeremde aanhanger, 200 kilogram te zwaar voor de Opel Vectra die als trekkend voertuig werd gebruikt. Daarnaast was de losbreekkabel om de trekhaak vast gemaakt in plaats van aan een beugel en was de lading niet vastgemaakt. De man kwam later terug met een bevestigingsbeugel voor de losbreekkabel en het verhaal dat "volgens de man van de caravanhandel zijn auto die aanhanger wel mocht trekken." Dit verhaal werd op een nette maar duidelijke manier weerlegd door één van de agenten. Een andere automobilist met aanhanger werd aan de kant gezet en kreeg van een motoragent uitleg over het gevaar van het zand dat los op de aanhanger lag, zeker voor motorrijders. Verder was hier alles in orde, dus mocht de man doorrijden. De snelheid werd gecontroleerd met de Ultra Lyte lasergun. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De ijking hiervan was nog geldig tot december 2007. Nu ik de repo zit te schrijven vraag ik me wel af of op de ijksticker niet het certificaatnummer (CERT. NR.) ingevuld dient te zijn. Een overzichtsfoto van de Batavierenweg ben ik vergeten te maken en de laserende agenten kwamen vrij snel na mijn aankomst bij de controle teruggelopen.




Tekst en foto's: Scaniafan


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht