Synchronisatie check laserguns

Door King-Leo


Datum van foto's: dinsdag 28 augustus 2007
Tijdstip: 12.48 uur


Vandaag was het weer eens raak op de Ruwaardsingel in Oss. Een zuurstokauto van het VHT Brabant Noord stond bij de rotonde in de zijstraat en dan weet je genoeg. Gerichte rode puntjes verraden de snelheid van de voertuigen die op de korrel genomen worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ben je te snel in het verkeer dan wordt je hier even terzijde genomen voor de confrontatie met de wet. Vervolgens krijg je een geel bonnetje, uiteraard met financiŽle gevolgen, als kennisgeving mee. Er werd staande gehouden bij snelheidsovertredingen van 15 Km/uur of hoger. Regelmatig stonden er twee auto's tegelijk op het gele document te wachten.
Aangezien de Vmax hier 70 Km/uur is valt deze meting na correctie net buiten het "Mulder" gebied.

De Boetebase geeft het volgende weer:
Tarieven snelheidsovertredingen
U reed met een personenauto
U reed binnen de bebouwde kom.
U reed met een snelheid van 104 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 70 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 34 km/u overschreden.

Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 31 km/u.
Het boetebedrag wordt vastgesteld op basis van een individuele beslissing van het Openbaar Ministerie.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat de "verkeershandhavers" mij en flitsservice.nl reeds kennen mocht ik wederom van positie wisselen en een lasergun ter hand nemen. Vanuit deze houding was het makkelijker een juiste meting uit te voeren dan staande zoals de vorige keer. Vandaag zouden ze op nog meer plekjes in en om Oss metingen verrichten.
Omdat ik benieuwd was of beide laserguns dezelfde uitslag zouden geven hebben we enige malen gelijktijdig op dezelfde auto's gericht en de meetresultaten vergeleken en verdraaid, het klopte exact. De "Synchronisatie" lijkt mij in orde te zijn. Het "vergelijkend waren onderzoek" heb ik bij deze dan ook afgesloten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De richting waarin we deze vergelijkingstest deden is hier zichtbaar. Van de twee rijstroken die overgaan naar een enkele strook vlak voor de rotonde. We mikten op dezelfde auto's die van de linkerstrook gebruik maakte, deze reden meestal ook al ietsje harder dan het verkeer op de rechterstrook.
Was er weer een meting boven de 90Km/uur dan nam de BOA de betreffende bestuurder voor een "onderonsje" even apart. Gezien de tijdsdruk had ik niet meer tijd om ter plaatse te blijven en besloot ik huiswaarts te keren.
Bij thuiskomst via de quick chat maar even doorgegeven dat de Ruwaardsingel op de risico lijst genoteerd kon worden. De melding verscheen als volgt:

laser nb in oss op de ruwaardsingel thv de rotonde (king-leo) 13:08:40
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het laseren begin ik inmiddels al aardig onder de knie te krijgen, het schrijven op die gele blaadjes laat ik voorlopig nog even aan de echte handhavers over.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht