Verkeersslachtoffers Spanje relatief gezien op gelijke hoogte als Nederland

Door DLdB


Datum van foto's: zaterdag 18 augustus 2007
Tijdstip: 17:00u


Als je met de auto op vakantie gaat en een lange rondreis gaat maken dan merk je pas goed wat het verschil is om in Nederland kilometers te maken. Allereerst is er natuurlijk het verschil in weginrichting, de kennis en verwachting daarvan maar de echt grote verschillen die direct opvallen zijn de verschillen in inzicht van medeweggebruikers en de intensiteit van het verkeersaanbod.

Na 3 weken Iberisch grondgebied, waarvan 3 dagen Frankrijk, van in totaal 7000 kilometer kan je wel concluderen dat we in Nederland veel te ver doorgeschoten zijn met de fixatie op het aspect voertuigsnelheid. Voertuigsnelheid gaat een rol spelen zodra je de controle over de situatie verliest, dan kun je twee dingen doen; proberen de snelheid dusdanig laag te krijgen dat als er iets gebeurt dat dit beperkte gevolgen heeft, of je druk maken over het inzicht van de bestuurder.

Beide hebben natuurlijk heel erg veel met elkaar te maken, maar van de honderdduizenden kilometers die ik reeds in Nederland heb afgelegd kan ik toch wel zeggen dat het inzicht bij een overgroot deel van de Nederlandse voertuigberijders bedroevend is. Het algemene beeld is ook dat als je je maar aan de snelheid houdt -en dan het liefst nog 10 tot 20% daaronder- dat er dan niets aan de hand is.

Dat is jammer, aangezien ik vermoed dat daarmee de plank redelijk misgeslagen wordt. Zodra je de grens over gaat, zuidelijk of oostelijk, dan merk je direct aan buitenlandse medeweggebruikers dat ze ontzettend veel alerter zijn en veel beter weten wat voor positie men op de weg inneemt. Niet alleen dat, als je aan komt rijden heeft men veel eerder in de gaten wat voor invloed jouw aanwezigheid voor invloed heeft op de eigen positie op de weg, ook het gevoel van snelheidsinschatting is veel beter ontwikkeld. Zou dit gegeven dan automatisch betekenen dat je je sneller over de weg kunt begeven zonder dat dit extra risico's met zich meebrengen?

Ik denk het wel.

En toch maakt men zich in het buitenland nu ook meer zorgen over de snelheid die je voert dan voorheen. Terecht? Ik geloof er niet zo in, ik vermoed dat vooral in Spanje men zich daar extra druk over begint te maken vanwege Europese druk. Spanje heeft een miljardeninjectie gekregen om de wegenstructuur te verbeteren en om te bewijzen dat dit zijn vruchten afwerpt moet waarschijnlijk het dodental omlaag.

Maar lukt dit?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zodra je de Spaanse wegen betreedt word je echt gebombardeerd met deze informatiepanelen. Steeds met dezelfde tekst, afgewisseld in het Engels en dan weer in het Spaans.

Echt iedere 50 kilometer of soms nog frequenter wordt je fijntjes herinnerd aan de score vanaf de 1ste dag van het jaar. De teller stond in de tweede week van Augustus op 1710 en nu dus 1820...

Maar zou het effect hebben? Het maakt het bespreekbaar, dat is hier het bewijs van, maar ik denk dat het hetzelfde effect heeft als de waarschuwingen op de pakjes sigaretten; vrijwel nul.
Je neemt er notie van en vervolgt je weg en houdt je eigen rijgedrag aan. Vandaag reden we van Granada naar Córdoba en aangezien er geen snelweg ligt tussen deze twee plaatsen rij je honderden kilometers over de N432, dwars door sommige uitgestorven plaatsjes zoals deze, Estaqion.

Aangezien het in Frankrijk en Spanje geen gewoonte is om je licht overdag te laten branden en er zelfs voor geseind wordt als je dit toch doet doe je dit dus ook niet.

En toch werd er hier veelvuldig geseind. Een oeroude gewoonte wat maar één ander ding kan betekenen...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Jawel, een oerhollands gezicht.. Tenminste, niet helemaal, de Multanova wordt bij ons alleen op de snelwegen gebruikt maar verder is dit goed afgekeken; in de schaduw, achter een zandhoopje bij een overstekende schoolkinderen-bord... ... Op zaterdag om 17:00u ...

Maar toch, een paar kilometer verder begint een nieuw ingerichte weg, je kan rustig zeggen racebaan. Toch heeft de controleur voor deze plek gekozen. Dit zul je dan weer niet zien in ons land, hier had men de racebaan door onbewoond gebied uitgekozen.
En toch, waarom deze weg? Er was extreem weinig verkeer voor Nederlandse begrippen en ik kan me nauwelijks voorstellen dat er hier enorm "gescoord" werd, ook omdat de Spaanse mentaliteit is om in de dorpjes fors snelheid te minderen. Het zou veel meer opleveren als er een van de omliggende A-wegen uitgekozen zou zijn, bij ons is immers de gewoonte om plekken uit te kiezen waar zoveel mogelijk geld binnengeharkt kan worden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dezelfde avond krijg ik hier al antwoord op. Nadat we bij het hotel gearriveerd waren en aan het zwembad lagen te genieten van een ruim 40 graden ondergaand zonnetje lag er een Spaanse krant op een van de terrastafeltjes.

Hierin wordt de N432 genoemd en voor wie geen woord Spaans kan, kan toch opmaken uit de tabel dat deze weg op een gedeelde nummer vijf staat op de lijst van wegen met de meeste ongevallen.

Voor wie Spaans kan en het hele artikel wil lezen heb ik een extra high res foto geregeld.

Wat tevens opvalt is dat de Spaanse berichtgeving vele malen uitgebreider is en tevens vele malen frequenter, kijk hier maar eens.
Wat is nou de conclusie?

Ik denk dat het in Spanje veel beter geregeld is dan in Nederland wat betreft verkeersongevallen in een jaar. 1800 maal 1.5 gedeeld door de driemaal zo hogere populatie is immers 900 dodelijke verkeersslachtoffers, evenzoveel als in dit land!

Men moet in acht nemen dat de hoogteverschillen enorm zijn, wat meer gevaar met zich meebrengt en er veel gevaarlijke inhaalmanouvres plaatsvinden op juist de door vrachtwagens druk bereden N-wegen.

Aan de N-wegen wordt druk gewerkt dankzij de enorme steun van de Europese Unie (wij dus met name) en ook de autofabrikanten dragen hun steuntje bij aan de immer beter wordende wegligging.

Eerder op de dag kwamen we toevalligerwijs ook nog deze serie testauto's tegen in de Sierra Nevada.

Wie vertelt wat voor auto modellen dit zijn en van welk merk? (Let op; copyright ;) )
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nu de motoren nog...


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht