Nieuwe radardetector zet RDD bij het oud vuil

Door Martijn


Datum van foto's: donderdag 20 september 2007
Tijdstip: 12:00


Sinds 1 januari 2004 geldt er in Nederland het radardetectorverbod. Nederland, het land waar je achter elk Centraal Station wel aan je harddrugs komt, waar coffeeshops geen coffee serveren, waar tuig de dienst op straat uitmaakt. Maar waag het eens om een paar kilometer per uur te hard te gaan. Harder dan een limiet, bedacht door een ambtenaar, die steeds lager wordt.

In de toeloop van het verbod werden detectors steeds populairder in Nederland. Zelfs opa en oma hadden zo'n "vaderdagskado" achter de voorruit hangen. Dit tot groot ongenoegen van Koos Spee, die de religie "Speed kills" aanhangt. Alles harder dan de limiet is onveilig, aldus Koos. Dus detectors moesten uitgeroeid worden. In plaats van grootscheepse controles op alcohol, fietsers zonder licht, gordel, algemeen verkeersgedrag, nee, de detector is naast snelheid, public enemy #1.

Door Koos Spee persoonlijk geregeld via het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Vervolgens schafde Koos Spee voor elke politieregio de radardetector detector(RDD) aan. Hiermee worden detectors feilloos opgespoord. Een paar creatievelingen op ons forum, vonden hier een oplossing voor, het filter.

Uw oude detector ondetecteerbaar. Velen rijden hier inmiddels mee. In Nederland werd ook een nieuwe generatie detectors ontwikkeld. De Stinger DSI bleek ook RDD proof te zijn. Alleen die prijs: 1600 euro!!

In Amerika zat men ook niet stil. Mede door de komst van de RDD's in landen als Finland, Australie, Nederland, Belgie, maar ook de USA zelf (het is truckers verboden met een detector te rijden), zette Beltronics ertoe om ook een ondetecteerbare detector te maken.

En die is er: De Bel STI-R, met de R van Remote.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De STI-R vers uit de doos. Eerste observatie: Wat een hoop draden! Deze detector heeft een aparte speaker, apart display en een apart controledoos. Dat kan je als voordeel zien, erg klein en erg stealthy in te bouwen.
Het display, controller en speaker tesamen. Op de achtergrond het display van de oude bekende Target Vector Europe 966R. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Links de antenne van de Target Vector Europe 966R, rechts de antenne van de Bel STI-R. De nieuwe antenne is wat groter, maar zal geen probleem zijn om te installeren.
En dan de ultieme vraag: Is de Bel STI-R echt ondetecteerbaar? Ja, hij is volledig ondetecteerbaar. Autorijden kan weer leuk worden!
Tenminste, als de STI-R alle courante radarcontroles in Nederland goed detecteert.

Hier een filmpje van de STI-R op de pijnbank. Alleen van zeer zeer dichtbij valt er wat te detecteren.

STI vs RDD
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het display in de auto. Klein en smal. Met de knoppen is de STI-R te programmeren.
Hier staan alle optie's. Voor Nederland zou gelden: X off, K on, Ka SW off, Ka4 on, SWS off, Laser on, POP off, RDR off. De rest zijn keuzes. aMute is wel leuk. Na eerst een duidelijk signaal gegeven te hebben, mute het systeem zich tot een zachter geluidsnivo.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De RDD kan mooi in de prullenbak

Beltronics is een oude bekende. Het maakte de Stinger Delta, Ventura, alsmede de Target Vector Europe 966R en Bel 915R en Bel 975R. Beltronics staat bekend om kwaliteit en goede detectie. Hoe de detectie zal gaan met deze versie zal nog verder getest moeten worden.

Op ouderwetse Gatso flitswagen doet ie het in ieder geval goed. Zie ook deze filmpjes:


A6, hectometer 44.1 Almere richting Muiden aan het eind van de wegwerkzaamheden:



A28, hectometer 55.9 Nunspeet richting Harderwijk:



N307 hectometer 23.6 Kampen Lelystad in beide richtingen bij Dronten:




STI-R getest op de Spectre II Radardetector detector:



Deze detector moet nog getest worden op de nieuwe radar Multa C, die wat pittiger is om te detecteren en de oude bekende van de snelwegen, de Multanova 6F.

Wat er in ieder geval verbeterd moet worden is de geluidsopbouw. Die is wel heel vlug met het doorschieten naar vol alarm. Fabrikant zegt dat dit via updates gecorrigeerd zou kunnen worden.
Ook vreemd is dat de laserdetectie ook in de antenne zit. Als je dus de antenne achter de bumper monteert, heb je daar dus niets aan. Er zijn geen aparte lasersensors te koop, wel allerlei andere apparatuur.

Waar is deze detector te koop? Nou, niet in Nederland. Hier is dat verboden. In het buitenland zijn ze wel te koop. Radarshop met een winkel in Duitsland heeft ze te koop voor maar liefst 999 euro!! Dat is een beste prijs, maar gelukkig hoeft u zich daar geen zorgen over te maken, omdat u er hier toch niet mee mag rijden...............

In dit forumtopic zal er verder ingegaan worden op de ontwikkelingen van deze detector.

Ondertussen kan de RDD bij het oud vuil.....


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht