KLPD en VHT werken samen aan Ochtendgloren op de A58

Door petertjuh en MarcoV


Datum van foto's: donderdag 20 september 2007
Tijdstip: 22.00


Zoals vrij gebruikelijk tegenwoordig had ik op donderdag 20 september 2007 na het werk contact met MarcoV over de eventuele meldingen uit de grote regio waar wij komen. Bleek dat er bij de Maastunnel een kentekencontrole aan de gang was. Zo’n controle wilden we allebei altijd eens van dichtbij meemaken en daarom zijn we naar Rotterdam toegegaan.

Aangekomen bij de Maastunnel, zagen we de opstelling al waar elke hit naar toe werd geleid door motoragenten. De Maastunnel doorgereden zagen we de witte bus van de kentekenplaatherkenning en op de stoep in de middenberm stonden motoragenten te wachten totdat de kentekenplaatherkenning een voertuig spotte waar iets niet mee in de haak was. Eenmaal onze weg gezocht om legaal op het controleterrein te kunnen komen, hebben we gevraagd of we foto’s mochten maken. Helaas, waarschijnlijk door onbekendheid met de normen en waarden van Flitsservice.nl (zoals bijvoorbeeld iedereen op de foto onherkenbaar maken alvorens deze in de reportage verschijnt) mochten we geen foto’s maken. Dit hebben we dan ook niet gedaan, ook al bevonden wij ons op openbaar terrein. We hebben nog wel een filmpje gemaakt dat hier te zien is.
Toen ik MarcoV thuis had afgezet en zelf ook net thuis was, belde hij me op. Op de A58 bij Zegge zou een grootscheepse alcoholcontrole aan de gang zijn en dat zonder snelheidscontrole om een en ander te financieren. Even nagedacht of we vanwege het late tijdstip nog zouden gaan, maar uiteindelijk heb ik voor de tweede keer op een avond koers gezet naar MarcoV.

Aangekomen op de A58 bij Zegge, zagen we de afzetting al van de rijbanen. Tevens stond na de afzetting een KLPD Volvo met zijn blauwe zwaailichten midden op de snelweg als extra aanduiding dat de weg afgezet was en een motorrijder stond er ook bij om eventuele mensen die de afzetting negeerden, alsnog aan de kant te zetten.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Al het verkeer werd naar het benzinestation geleid, alwaar elke bestuurder een blaasproef moest ondergaan. Als de file op de snelweg te lang werd, werden een aantal auto’s weer de snelweg op gedirigeerd door een politieagent. Toen wij eenmaal daar aankwamen, werden we ook met gebaren gewezen dat we onze weg op de snelweg konden vervolgen. Wij balen, vervolgden we onze weg op de gewone snelweg. Meteen daarna schoot het door ons heen dat die agent ons niet kan verbieden gebruik te maken van de faciliteiten van het benzinestation. Wij weer omgedraaid op de snelweg en vervolgens weer gekeerd om bij de alcoholcontrole te komen. Na de korte file werden we weer de snelweg op gedirigeerd, maar ik ben door blijven rijden. Voor de zekerheid even gestopt om een boete te voorkomen wegens het niet voldoen aan vordering van een politieambtenaar en gevraagd of we naar de shop toe mochten. Zoals verwacht kon ik dit gewoon.

Na de auto geparkeerd te hebben, zijn we naar de controle toegelopen. Toen zagen we zowel de koffiebus van het KLPD als die van het VHT en dat betekende dus de een gezamenlijke actie van deze twee diensten om de verkeersveiligheid te vergroten. Wij zijn richting de koffiebussen gelopen en hebben gevraagd of we foto’s mochten maken. Dit was geen probleem. Een aantal politiemensen hebben ons gevraagd waarvoor we foto’s aan het schieten waren en zo hebben we Flitsservice.nl wederom onder de aandacht gebracht
Hier op de foto’s is te zien hoe groot de controle was opgezet. Met twee banen naast elkaar konden acht automobilisten tegelijkertijd een blaasproef ondergaan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De mensen die een P van Prima bliezen, kregen een BOB-sleutelhanger cadeau.
Tijdens ons bezoekje zijn we diverse bekenden tegengekomen. De gesprekken waren kort omdat zij hard aan het werk waren om ervoor te zorgen dat iedereen zo weinig mogelijk vertraging opliep door de alcoholcontrole. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarom hebben we diverse foto’s gemaakt van het tafereel op de A58. Een aantal motorrijders was actief om eventuele doorrijders alsnog aan de kant te zetten, algemeen verkeerstoezicht en om de file in de gaten te houden om te voorkomen dat mensen nog even snel van plek wisselden uit angst voor de uitslag na het blazen. (foto7)
In de koffiebussen stond de ademanalyseapparatuur gestald om mensen voor de tweede keer te laten blazen als de eerste test uitwees dat er alcohol in het spel was. Van binnenin de bussen hebben we geen foto’s gemaakt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij één van de politieagenten stond op het blaasapparaat de tekst “VROS Breda”. Wij weten dat het VHT Midden- en West Brabant of nu al en anders op korte termijn de beschikking krijgt over een VROS-auto. Doorgevraagd bleek dat het apparaat toebehoort aan de al bekende zwarte Opel Vectra 23-NJ-NF van het KLPD Breda. Ofwel er is nog geen zekerheid dat we voor een VROS van het VHT moeten waken.
Op het controleterrein zagen achteraan ook nog een voormalige flitswagen, de witte Opel Zafira (85-FZ-SZ). Al sinds lange tijd voorzien van een zwaailicht is deze auto waarschijnlijk uit dienst als flitswagen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het maken van genoeg foto’s zijn we teruggelopen naar de auto. Ook ik moest blazen omdat, logischerwijs, de oprit naar de snelweg vanaf het benzinestation zelf was afgezet met pionnen. Eenmaal gestopt om de proef te ondergaan, riep een van onze bekende politieagenten: “Ja, die daar moet je extra goed controleren”. En een volgende riep: “Ja, die auto moet helemaal binnenstebuiten worden gekeerd” waarop een agent de achterdeur opentrok en riep “he, een zakje wiet”. Even gelachen om de humor die we hadden met de politiemensen kreeg ook ik eindelijk een BOB-sleutelhanger (die ik echt allang een keer wilde scoren bij een alcoholcontrole) en een BOB-jojo. Hierna zijn we weer terug naar huis gegaan.

Een alcoholcontrole toevoegen aan de reportages is altijd een leuke afwisseling. Snelheidscontroles zijn er genoeg maar grootscheepse alcoholcontroles zie je toch niet zo vaak. Uit de foto’s blijkt ook waarom. Er is een groot terrein nodig, afzetting van de snelweg, veel mankracht en dat hoeft bij een snelheidscontrole natuurlijk niet. Toch vinden wij alcoholcontroles belangrijker om de verkeersveiligheid op de weg te vergroten. Door allerlei snelheidsverlagingen op wegen die het eigenlijk niet verdienen, is harder rijden dan toegestaan minder gevaarlijk geworden en daarom was het leuk om nu een alcoholcontrole op de foto te zetten.


Tekst en foto's: petertjuh en foto’s MarcoV


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht