Een donker wolkje langs de A59

Door King-Leo


Datum van foto's: dinsdag 2 oktober 2007
Tijdstip: 12.55 uur


Terwijl ik vandaag over de A59 van mijn werk richting thuisfront reed zag ik aan de overkant in een flits iets donkers tussen het groen. Dit wekte meteen mijn nieuwsgierigheid. Voldoende aanleiding dus om mijn hongerig gevoel in mijn maag nog even te onderdrukken totdat ik deze donkere schim nader geanalyseerd zou hebben.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens het stukje dat ik om moest rijden om bij dit voertuig te komen zag ik via de radio de melding op Q-Music voorbijkomen. Uiteraard ga je er dan vanuit dat deze melding via flitsservice.nl verkregen is en dus vond ik een melding niet nodig. Via de parallelweg de “Waterlaat” was het niet moeilijk op de plaats van bestemming te komen en daar stond tussen de struiken de zwarte VW Transporter geparkeerd.
Na de kennismaking met de BOA en daarbij uitleg te hebben gegeven dat ik als doel had foto’s voor flitsservice te komen nemen, vertelde deze dat hij van het KLPD Breda was. Vandaag had hij als opdracht om hier ergens in de buurt de snelheid te komen handhaven. Dat bleek dus ter hoogte van Hmp 150,9 te zijn geworden vlak voor het BP tankstation. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze plek is bij mijn weten nog niet gebruikt voor deze doeleinden en op dit deel is er ook nog een Vmax van 120 Km/uur toegestaan. Meestal staan ze aan de andere zijde achter de geluidswal of enkele kilometers verder in de tussenberm waar de Vmax teruggebracht is naar 100 Km/uur. De Boa vertelde dan ook dat dit gebied vrij onbekend voor hem was. Dit geeft weer aan dat je door een onbekende BOA weer op andere plekken op je hoede moet zijn dan de bekende en vaste stekjes die de bekende Boa’s meestal kiezen.
De Multanova radar is drie maanden geleden nog door het NMI goedgekeurd en kan dus nog even mee alvorens deze opnieuw gekalibreerd dient te worden. Het was bijna 11:00 uur voordat de BOA de opstelling geactiveerd had en de kassa begon te rinkelen. Nu was deze ongeveer twee uur bezig met registreren en de score zag er als volgt uit: klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ruim 3100 passanten waarvan er 752 een enkel piepje veroorzaakte wat betekend dat je snelheid te hoog is, maar er nog geen foto gemaakt wordt (tussen 120 en 127 Km/uur). Dat dit ook geregistreerd werd was overigens weer iets nieuws voor mij. Dan de resultaten van het aantal echte overtreders (vanaf 128 Km/uur) wat om 12:55 uur op de 261 stond en dus voor 8,4% staatskas sponsors zorgde.
Echte hoge snelheden waren er niet gemeten. Zo rond de 140 Km/uur waren wel de toppers van vandaag. Na het nog even over enkele collega Boa’s en wat andere koetjes en kalfjes te hebben gehad kon ik mijn "ik heb honger" gevoel niet langer laten wachten en besloot ik mijn rit naar huis te vervolgen. Thuis na mijn middaglunch nog even op de flitsservice site gekeken en verrassend genoeg was deze daar (na ruim twee en een half uur) nog niet gemeld en heb ik dat alsnog gedaan.

radar nb a59 oss ri den bosch thv hmp 150.9 bij het bp tankstation (king-leo) 13:39:34
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controle viel mij vanaf de overkant op omdat vanaf daar de zwarte transporter enigszins zichtbaar was. Mocht je vanaf Oss richting Den Bosch rijden was de auto nagenoeg geheel aan het zicht onttrokken en door de plaatsing van de Multanova in de schaduw was de kans dat je op deze onbekende locatie bij een overschrijding van de Vmax geflitst werd erg groot.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht