Bromsnor versus brom/snor(fiets)

Door Boersma


Datum van foto's: woensdag 26 september 2007
Tijdstip: 8.30 uur


Zoals zo vaak reed ik vandaag over de Hanzeweg/N307 tussen Dronten en Kampen.
De weg is daar onlangs helemaal vernieuwd, waarbij er op twee gevaarlijke kruispunten verkeerslichten geplaatst zijn.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na deze verkeerslichten kom je vlak voor de Roggebotsluis nog door een klein stukje bos. Ik heb daar jaren geleden 's avonds wel eens een lasercontrole gezien, maar overdag nog helemaal nooit.
Toen ik door de bocht kwam werd ik dan ook (on-)aangenaam verrast door een laserende agent. Op het moment van passeren laserde hij mij niet maar stond wat naar het passerende verkeer te kijken.
Verderop ben ik gekeerd en ben ik de dichtstbijzijnde zijweg in gereden. Dit is de zijweg waar twee maanden geleden mijn fotocamera door een motoragent werd afgepakt. Ik zag dat er ook deze keer een motoragent aanwezig was maar vermoedde hier te maken te hebben met politie Flevoland en niet zoals toen politie IJsselland.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er stonden twee opvallende politieauto's en een politiemotor in het zijstraatje.
In totaal waren er vijf agenten aanwezig.
Na uitgestapt te zijn stelde ik mij voor aan de motoragent (ik was wel benieuwd wie hij was) en zei wat ik kwam doen.
De agent vroeg waar dat voor nodig was en wilde graag de tekst die ik zou schrijven vooraf inzien. Ik zei hem dat het op Flitsservice geplaatst zou worden, maar dat scheen hij niet te kennen. Hij had verder geen moeite met het maken van foto's dus ik ben even doorgelopen naar zijn laserende collega.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De agent met de lasergun kende Flitsservice wel en vond het ook prima dat ik wat plaatjes kwam schieten. Hij vertelde dat ze hier voornamelijk de snelheid van brommers, snorfietsen en in één geval een invalidenkarretje controleerden. Daarnaast werden er wat algemene zaken van ze nagekeken zoals bandenprofiel en de papieren e.d. In mijn aanwezigheid reed er niemand te hard.

De agent zei dat het niet te doen was om auto's hier staande te houden. Het risico dat achteropkomende auto's te laat door zouden hebben dat een auto voor hun moet stoppen was te groot. Ook bellende of niet gordeldragende automobilisten lieten ze doorrijden of het moest even heel rustig zijn (dan kon de motoragent er achteraan).
Indien het even rustiger was werd zo nu en dan wel gelaserd op auto's maar die werden pas staande gehouden als ze harder reden dan 105 km/uur terwijl hier 80 km/uur is toegestaan, een marge van 25 km wat wel netjes is vond ik zelf.
Dat dit niet gelogen was merkte ik al vrij snel want een aantal auto's kwam met 96 of 98 km/uur voorbij en mochten gewoon doorrijden.Na dit korte gesprekje heb ik nog even mijn bandenprofiel laten opmeten waarna een agent zei dat als ik nou even heel hard zou komen aanrijden en dan door hun gelaserd en verbaliseert zou worden, dan kon ik daar ook mooi foto's van maken... dit heb ik maar niet gedaan ;-)



Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht