IJ-tunnel Amsterdam-Noord

Door Mike


Datum van foto's: donderdag 7 maart 2002
Tijdstip: 12.00 uur


Kreeg bericht dat er bij het uitkomen van de Amsterdamse IJ-tunnnel richting Noord een klein statief achter een grote witte bus stond. Dat klonk intrigerend dus maar eens naar toe gereden om te kijken. Het bleek de 'Catchken' van het KLPD Driebergen te zijn. Er stond ook een blauwe Nissan Almera van de VerkeersOndersteuning Amsterdam (VOA) bij die wel eens wilde zien hoe en of dat nu wel werkt. Bij deze demonstratie stond verderop dan ook geen legertje agenten klaar om te proberen autodieven in gestolen auto's te laten stoppen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een korte omtrekkende manoeuvre had ik het doelwit onopgemerkt benaderd. Er was een opening tussen het geluidscherm waar ik, toen ik er omheen keek, bijna oog in oog stond met de ambtenarij. Dat was weer iets te dichtbij dus mijn hoofd snel weg, arm om het scherm opzij en deze plaatjes geschoten vanaf de zoekerdisplay.
Veel heen en weer geloop van het KLPD om de naar contrast zoekende digitale kentekenherkenning optimaal te richten. Het statiefje zelf stond links om de hoek. Dit apparaat meet dus geen snelheid en gebruikt geen radarstraling. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze foto vanaf de overkant was weer een beetje ver. Zag nog wel 2 blauwbloezen zich samen afzonderen richting de bosjes tussen de geluidschermen. Het leek er op dat de misdaad van wildplassen begaan werd. Zou beperking van grondverzuring door plassende agenten ook genoemd worden in de Klimaatnota?
Een klein rechthoekig donkerrood kastje op 3 poten aan een lange halsband.
Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) zet 'Catch-Ken' in om zo razendsnel gestolen, onverzekerde of niet-APK gekeurde auto's op te sporen. Catch-Ken is een videocamera die aan een computer is gekoppeld. De camera scant kentekens die vervolgens worden vergeleken met een database waarin een miljoen 'foute' kentekens staan geregistreerd. Als er iets mis is met een kenteken, wordt een foto opgeslagen en vervolgens doorgestuurd naar de agenten die de auto van de weg halen. Het systeem kan twee rijbanen en 3600 kentekens per uur aan. Tijdens een proef was de score drie tot vier verdachte auto's per uur.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Mike


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht