Pech op de A15

Door Salush


Datum van foto's: zaterdag 27 oktober 2007
Tijdstip: 12:30 uur


Ik kwam van de Seat dealer om wat offertes te laten maken voor mijn nieuwe Leon, want van de 1.2 Opel Corsa uit 2005 die ieder moment uit elkaar kan vallen word ik niet vrolijk: Uitvallen op de snelweg of tijdens scherpe bochten, het tikken aan alle kanten van de motor, remmen die niet goed werken, lampen die geen constante spanning krijgen en ga zo maar door. Volgens de dealer is dit echter normaal, en ze doen er niks aan. Over 2 maanden gaat hij naar de APK en daar gaat hij naar mijn mening echt niet door heen. Gelukkig is het een lease dus maakt het me niet veel meer uit.

Maar goed, ik zag de melding op FS staan:

radar ge a15 gorinchem ri tiel thv hmp 102.7 na parkeerplaats veenbult onder viaduct


Ze staan hier al een aantal weken flink te cashen, op dit punt of iets verder op bij afslag Vuren/Leerdam.

Een echte reden om hier te staan is er niet. Echter de opgegeven reden zou waarschijnlijk zijn dat een aantal weken geleden een aantal erge ongelukken zijn geweest om dit punt. Zie ook de site van brandongevallen.nl. Op deze dag was dit punt echt een ramp, ongeveer 3 keer werd de snelweg afgesloten door de ongelukken, elke keer zo rond dit punt. Dit was geen probleem van snelheid, maar het gebrek van kennis bij de gemiddelde Nederlander dat iedereen spiegels heeft bij het ritsen als GEVOLG VAN WEGWERKZAAMHEDEN die er niet waren. Regelmatig ligt hier in het weekend wel eens een vrachtwagen op zijn kant, maar dat is niet het gevolg van snelheid maar (waarschijnlijk) moeheid van de chauffeur.

Dus ik dacht, ik rijd er ff langs, en ja hoor de bermpolitie stond er weer eens. De opstelling was echter extreem duidelijk te zien als je er langs rijdt, wat beter is dan zo'n achter-de-bosjes-opstelling. Ik probeerde in de buurt te komen, echter bleek dit onmogelijk te zijn, omdat je op de grasstrook alleen kan komen vanaf de snelweg. Aangezien normale mensen dit niet mogen heb ik dit ook niet gedaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik heb mijn auto in de berm gedumpt voor het viaduct op een weggetje en ben naar het viaduct gelopen. Toen ik aankwam zag ik de BOA in zijn oranje hesje praten met iemand van Rijkswaterstaat. Wat er aan de hand was weet ik niet, toen ik dichter bij was reed de man van Rijkswaterstaat al weg. De BOA liep naar zijn "kantoor" en sindsdien was hij onzichtbaar.

Op het viaduct heb ik wat foto's gemaakt met mijn telefoon, mijn excuses dus voor de mindere kwaliteit van de foto's.
Nog een foto vanaf de andere kant klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals je kunt zien was dit inderdaad erg duidelijk voor de bestuurders die langs reden, echter zag ik in de paar minuten dat ik keek best veel mensen er hard langs gaan. Gevaarlijk was dit echter niet, omdat het een recht stukje weg is wat tussen de A27 en A2 loopt. Het heeft een paar kleine bochtjes, maar voor elk normaal mens is dit niet gevaarlijk.

Ik heb een paar foto's gemaakt van de omliggende situatie voor en na de controle. Zoals je kunt zien is dit punt helemaal niet gevaarlijk en is het erg overzichtelijk. Zelfs met mijn oude Peugeot 107 haalde ik nog wel eens de topsnelheid van 160 (op de teller)
Het verkeer afkomstig vanaf Gorinchem klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto zie je dat ze hier regelmatig komen, zoals ook in de FS meldingshistorie te zien is.

Ze staan ook regelmatig bij het volgende viaduct na afslag Vuren/Leerdam, echter dit is ook een punt wat onmogelijk te reporteren is, omdat je er ook niet bij kunt op een normale manier. Wel jammer, omdat ik toch wel eens in discussie wilde met de BOA waarom hij hier bezig was.

De auto die gebruikt was is waarschijnlijk die van de KLPD uit Breda, 66-HT-DG, die al op de kentekenlijst staat. Volgens mijn moeder stond deze controle er zo rond half 1 nog, ondanks dat deze op FS stond sinds 9:35 uur. Of de BOA was in slaap gevallen, of hij had geen zin om te verhuizen.

Ik vind het jammer dat ze hier controleren. Dit punt is gewoon een recht stuk weg wat totaal niet gevaarlijk is, maar goed het levert geld op en daar gaat het om. Verkeersveiligheid wordt hier echt niet vergroot door deze actie.


Tekst en foto's: Salush


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht