Ongeval op A7 door controle ??? (2/2)

Egeltjes


Datum van foto's: zondag 11 november 2007
Tijdstip: 12:00


En ook op de project-weg A7, Afsluitdijk-Zaandam moet het een keer fout gaan. Er is een controle, een wagen zal ervoor afremmen en degene erachter botst dan met zijn voorligger. Dan blijft de nummer 1 van ongevals-oorzaken tenminste hetzelfde: Onvoldoende afstand (in de periode 2003 - 2006 wel 254 keer gemeld als ongeval oorzaak).


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens het terugrijden naar Zaandijk zag ik aan de overzijde 2 wagens op de vluchtstrook stil staan. De achterste ervan had een opgedeukte motor-kap. Zij stonden zo'n 600meter voorbij de controle stil, dus mijn conclusie (qua primaire oorzaak) was snel gemaakt.
Wat doe je dan? Je zet eerst een gevaren driehoek neer, precies zoals de wet voorschrijft.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna ga je rondbellen, melden dat je iets later komt (of helemaal niet meer) bij de afspraken.
Ook de wegenwacht zal verteld hebben dat een rijklaar reparatie hier niet meer zal helpen en dat de wagens afgevoerd moeten worden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En een half uur later staat het wegverkeer te wachten ... En dus oplichtende matrix-borden (zonder rode rand erom) en knipperende zijlichtjes op de borden.
Wat doe je dan als ras-echte BOA? Je blijft gewoon in je wagen zitten. De statief zal voorlopig geen snelheids-overtredingen meer registreren. Je bent de held van de dag, want jouw controle heeft effect gehad. Je investeert in 1 ongeval en meteen is de snelheid eruit. Lage snelheden betekent immers minder ongevallen. Dus baas Spee kan tevreden zijn.

Voor een repo-maker heeft dit wel als bijkomend voordeel dat hij wel mooi de controle goed op de foto kan zetten.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Verderop staan er twee politie-wagens op de vluchtstrook, om het verkeer van de vluchtstrook te geleiden.
De agenten bekijken de situatie en nemen (als het goed is) de gegevens van de bestuurders op.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de wagen met de gedeukte motorkap wordt in ieder geval op de auto-ambulance afgevoerd.

Voor ongeval-cijfers en -statistieken van voorgaande jaren verwijs ik graag naar de site op http://www.ikkie.org/a7



Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht