4 FS oproerkraaiers bij Ochtend Gloren

Door spEEdy4fun, Bussloo, Classpool en Tukker_Pat


Datum van foto's: donderdag 11 oktober 2007
Tijdstip: 22.30 uur


Donderdag 11 oktober was het weer tijd voor de actie Ochtend Gloren. Een naam gegeven aan een grote, zo niet dé grootste verkeerscontrole langs de A1 nabij Holten. Al vroeg werden we op de hoogte gebracht door spEEdy4fun, wat er in resulteerde dat er om half 11 werd afgesproken op de parkeerplaats Holten AC Hotel. spEEdy4fun was traditiegetrouw de eerste met de melding van de beide radarsetjes.

radar ov a1 deventer ri hengelo thv hmp 113.4 bij afslag bathmen onder viaduct (speedy4fun) 22:03:24

radar ov a1 hengelo ri deventer thv hmp 120.9 voor afslag lochem onder het viaduct (speedy4fun) 21:58:34

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vol goede moed werd besloten om als eerste de controle bij 120.9 met een bezoek te vereren. Via een lange omweg, we moesten bij de brug uitkomen waaronder de boa zijn setje had uitgestald, kwamen we aan bij de bewuste brug.
Na wat foto’s over en weer besloten Tukker_Pat en Classpool naar beneden te lopen voor het vragen van de toestemming voor een aantal foto’s en een praatje over de stand van zaken. Als snel had Tukker_Pat door dat het om dezelfde boa ging als de controle bij De Lutte, een week eerder. Daar kregen we geen toestemming en de opmerking “wat doen jullie hier!” voorspelde weinig goeds…… Discussie was zinloos, ondanks een eerdere belofte van de boa (zie repo De Lutte) dat hij de volgende keer zeker tegemoet zou komen aan ons verzoek. Kortom, in tegenstelling wat hij als dienaar van de wet aan ons beloofd had een paar dagen geleden, werden we toch gesommeerd om weg te gaan. Aangezien de avond nog jong was en ik geen zin had in gezeur, we wilden nog meer doen, zijn we weggegaan. Ja.. ja… Gezeur…. Hoe anders zou het lopen… klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na deze actie besloten we dus naar de controle te gaan op 113.4 op de rijbaan Apeldoorn – Hengelo (ov). Daar aangekomen hebben we wederom een paar foto’s gemaakt. Net op het moment dat we wilden overleggen hoe we hier om toestemming gingen vragen keek spEEdy4fun in de richting van de brug. “We krijgen bezoek, een motorfiets”….. Daar kwam op hoge snelheid een motorfiets aan met toeters en bellen al snel gevolgd door een tweede. “Wat zijn jullie aan het doen! Staan blijven, ja?!” Lichtelijk verwonderd over dit onnodig overrompelende optreden van de politie waren we getuige van een derde motorfiets, een KLPD Volvo en later nog een tweetal auto’s. De discussie die ontstond had als oorzaak dat de boa beneden assistentie had gevraagd omdat ze spontaan had bedacht dat ze werd lastig gevallen door 4 forse mannen. Vreemd, want wij waren helemaal niet beneden geweest. Legitimatie bleek nodig te zijn en op de vraag van spEEdy4fun om dat dan maar eerlijk gelijk over te steken kregen we als antwoord dat het geen koehandel was. Om de zaak niet verder te laten escaleren heb ik spEEdy4fun gevraagd er niet zo’n punt van te maken. Enfin, alle namen en nummers werden opgeschreven. Op onze vraag wat ze er mee gingen doen was het antwoord dat men in kaart wilde brengen wie de mensen waren die dit soort acties houden. Helaas was ik niet zo assertief om te zeggen dat wij met onze actie hetzelfde doen, namelijk ook in kaart brengen wie die radarsetjes toch altijd bediend. We moesten de KLPD-ers helaas telkens op de feiten wijzen en hun fictieve versie van onze aanwezigheid corrigeren naar de realiteit. Een paar wandelaars op een brug wilden ze in hun verhaal het liefst laten escaleren tot personen die een boa lastig vallen. De vraag of we een foto mochten maken van de Volvo en de motorfiets was wederom negatief. Ook de vraag of we bij Ochtend Gloren foto’s mochten maken was wederom negatief. De “Ik zou het niet doen, als ik jou was” was duidelijk genoeg. Ik heb nog de vraag gesteld in ieder geval de boa beneden duidelijk te maken wie we zijn en dat we niet van zin waren om haar lastig te vallen. We hebben bij flitsservice.nl een goede naam als het gaat om repo’s en dat willen we graag zo houden. Na de sommatie te vertrekken zijn we heengegaan. Flink over de zeik want een mooie reportage werd steeds lastiger.
Gelijk maar op weg naar Ochtend Gloren. Inmiddels was het ná 12 uur en de A1 was nog steeds niet afgezet. Normaal gebeurd dit eerder op de avond, maar nu was het dus duidelijk later. Dit had wel als gevolg dat we een ronde of 4 moesten maken en er nog steeds niet af gedirigeerd waren. Dit tot ernstige frustratie van Speedy4fun die na het debacle bij 113.4 hoe dan ook de Officier van Dienst wilde spreken over de gang van zaken en perse foto’s wilde maken.
We besloten bij het AC even koffie te gaan drinken. Daar aangekomen kwamen we in gesprek met een tweetal in een golfje die de verlichting niet in orde hadden, een vrachtwagen chauffeur die na onze uitleg perse om wilde rijden (rijtijdenwet??) en hebben we een charmante dame ontmoet die onderweg was naar Ochtend Gloren. Haar vriendje was zojuist zijn rijbewijs kwijt geraakt bij 120.9. Geflitst en dus doorgebeld naar de controle voor inname rijbewijs. Ze was even een kop koffie drinken alvorens door te rijden naar de controle. Dit was voor ons een ideale gelegenheid om op de controle plek een stop te maken! Na de dame ons verhaal te hebben verteld, stemde ze erin toe dat Bussloo haar Alfa naar de controle plek zou rijden zodat we eindelijk op de plek van de controle konden komen. Hiep, hiep hoera!!
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daar aangekomen, we reden inmiddels in een colonne van 3 voertuigen, was de hilariteit groot. De eerste auto, met Bussloo achter het stuur kon de controle in. De rest werd gemaand door te rijden, maar dat was niet de bedoeling en onwenselijk omdat bij de stop Bussloo vervoer nodig had en zijn eigendommen in de derde auto lagen. De tweede auto kon ook de controle in en ik als derde kon ook aansluiten. Ik trof het wel weer, ik stond in de rij met de dame die ons boven aan de brug bij 113.4 te woord had gestaan en de hoofdagent uit de KLPD Volvo. Dat werden dus problemen. Blazen en papieren. Als trouw FS’er was dit dus allemaal in orde. Er werd (weer) druk overlegd wat te doen met ons. Na een korte discussie was het nors; “Controleren en wegsturen!”. Ja, ja… rustig maar…. “Kan ik daar even wachten op de rest?” wijzend naar de overkant. Ja, dat kon. Maar het ging de dienders niet snel genoeg. Al binnen 3 seconden toen de groep compleet was werden we opnieuw gesommeerd om te vertrekken.
Bij de afslag volgend op de Ochtend Gloren hebben we afscheid genomen van de dame die haar vriend met het ingevorderde rijbewijs had opgehaald. We hebben nog even de nodige Juridische zaken doorgenomen over het rijbewijs. Het bleek te gaan om 51 te hard. Allemachtig….. 2 minder en hij was veilig…… zijn rijbewijs dan….. Inmiddels zijn ze dus bekend met het fenomeen www.flitsservice.nl Wij zijn snel weer doorgereden om nogmaals in de fuik te rijden op de andere kant. Dus de rijbaan Apeldoorn – Hengelo (ov). Inmiddels bleek de controle van 113.4 verkast te zijn naar een andere plek, namelijk 117.2. Wat 4 FS oproerkraaiers al niet te weeg kunnen brengen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Snel hebben we de melding doorgebeld, hopende dat er nog iemand de voicemail zou horen. Later op de QC hebben we de melding nog even geperfectioneerd. Het bleek dat de nieuwe controle plek in het 70 km gebied stond, achter een portaal van RWS. In de haast hadden we dat niet gemeld.

radar ov a1 deventer ri hengelo thv hmp 117.2 voor parkeerplaats boermark achter portaal (max. 70!!!) (classpool/tukker_pat/bussloo/speedy4fun) 00:00:00

Aldus was het tijd om er maar een eind aan te breien. Ook tijdens de laatste drive-by waren we niet in staat om de fuik in te rijden. Wat dat betreft liegt het persbericht ook aan alle kanten. Iedereen moest op de Noord-baan de snelweg af, maar niet iedereen is gecontroleerd. Op de Zuid-baan was de baan om 2 uur ’s nachts zelfs nog open. Daar was dus helemaal geen fuik waar iedereen verplicht was om in te rijden. Classpool en spEEdy4fun zijn nog een keer langs de controle gereden om de OvD te spreken. Deze had de foutieve informatie helaas reeds overgenomen van de KLPD-ers bij 113,4 en was in tegenstelling tot alle andere keren zeer kort van stof en op de vraag of we foto’s mochten maken van de controle zoals altijd (sinds ruim drie jaar) werd nu plots geantwoord dat hij dit liever niet had!
Al met al een heel leuke mini-meet, maar van een echte repo is eigenlijk geen sprake. Het KLPD gooide roet in het eten. Dat zijn we toch anders gewend. Kijk maar eens naar de repo van mei 2007 De Lutte. In overleg hebben we daar een leuke repo gemaakt zonder mensen (agenten) in een kwaad daglicht te stellen. Zo kan het dus ook. Misschien moeten de mensen bij het KLPD daar eens over nadenken. Transparant zijn betekent ook af en toe "ons" een kijkje gunnen in de keuken van de controles. Wij hebben geen kwaad in zin.
Voor de resultaten van de controle verwijzen wij naar het nieuwsbericht op de FP.



Tekst en foto's: spEEdy4fun, Bussloo, Classpool en Tukker_Pat


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht