Fuik A28 op uitnodiging Deel 1 van 3

Door Boersma


Datum van foto's: vrijdag 23 november 2007
Tijdstip: 20.30 - 01.30


Naar aanleiding van het ‘camera-incident’ ben ik een tijdje geleden uitgenodigd in het RMT van politie IJsselland.
Na afloop werd ik benaderd door een van de RMT-leden met de vraag of ik het leuk zou vinden om een keer bij een grote interregionale controle aanwezig te zijn.
Deze controle zou een zogenaamde ‘fuik’ zijn op een grote verkeersader in Overijssel.
Uiteraard had ik daar wel oren naar en een paar weken later ontving ik de uitnodiging met daarbij een draaiboek van die avond.

De prioriteit van deze controle lag bij "het controleren op het gebruik van alcohol in het verkeer evenals motorvoertuigen in het kader van de verkeerswetgeving (permanente, technische en gebruikseisen zoals beschreven in de Wegenverkeerswet). Dit geheel in het belang van de verkeersveiligheid."

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De locatie waar de controle plaatsvond was bewust gekozen, namelijk “de plek met het meeste aanbod van automobilisten”. Vanavond was dit parkeerplaats “Haerst”, gelegen aan de A28, links (tussen De Lichtmis/Staphorst en Zwolle).
De controle begon om 18.00 uur op het hoofdbureau met een algemene briefing waarbij ik ook aanwezig mocht zijn. Helaas kon ik dit niet vanwege het tijdstip.
Van daaruit zou men naar parkeerplaats Haerst vertrekken waarna de controle om 19.00 uur zou starten.
Het geheel was zeer goed georganiseerd. Er was geen ontkomen aan, indien men dacht te ontkomen via het tankstation kwamen ze bedrogen uit want ook daar werd men ‘opgevangen’. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Reed je de fuik in dan werd je via de uitvoegstrook naar de parkeerplaats geleidt.
Indien er een verdacht voertuig was, dan werd deze door een ‘Mike’ tot aan het controlepunt begeleidt.
Hierdoor kon men niet stiekem van plaats wisselen of verdachte goederen uit de auto gooien.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In het draaiboek stond “de controle is gebaseerd op de drive-in principe en dient op hoog tempo te verlopen. Indien er vertraging ontstaat zal er een file ontstaan op de Rijksweg A28. Deze file mag maximaal 1 km lang zijn. De motorrijders moeten dit voortdurend in de gaten houden en er voor zorgen dat de file wordt opgelost door voertuigen uit de file te halen die dan hun weg mogen vervolgen”.
Er was een grote, goed op elkaar afgestemde samenwerking tussen de verschillende diensten. De volgende diensten waren aanwezig (in totaal ruim 100 mensen):
- 15 stuks Motorrijders (TVV en KMAR) waarvan 1 met een RDD
- 21 stuks BPZ/studenten (wijkteams)
- 9 stuks vrijwillige politie (wijkteams en Parket)
- 4 stuks VD (VerkeersDienst)
- 1 stuks Toezicht
- 1 stuks CCC (CoördinatiecentrumCellencapaciteit)
- 1 stuks VOA (VerkeersOngevallenAnalysedienst)
- 2 stuks TVV (Team VerkeersVeiligheid)
- 1 stuks Milieu/Vuurwerk
- 4 stuks recherche/Flex
- 1 stuks Mic/Info
- 3 stuks PAT (Permanente Auto Team)
- 8 stuks Douane incl. Scanvoertuig
- 3 stuks AID (Algemene Inspectie Dienst)
- 5 stuks Toezicht motorrijtuigenbelasting
- 2 stuks IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat)
- 3 stuks 3VO / VVN
- 3 stuks Rijkswaterstaat
- 1 stuks Drugshond
- 1 stuks Sigarettenhond
- 1 stuks Opel Vectra 07-TN-DN incl. ANPR-systeem (Automatische Nummer Plaat Registratie)
- 4 stuks Parketpolitie
- 2 stuks H.o.v.J. (Hulp Officier van Justitie)
- 3 stuks Autoberging Leerentveld
- 7 stuks KLPD/Spopo (SPOorwegPOlitie)
- 1 stuks Voorlichting
- 1 stuks Adem-Unit NO-Gelderland

De RDD hoorde ik een keer afgaan toen er een mercedes passeerde.
Er was alleen geen agent die het opmerkte (de RDD zat op een motor die al het verkeer scande).
Mogelijk dat de RDD reageerde op een automatische afstand controle dat eveneens met radar werkt.
Voor deze avond was er op de Regionale Meldkamer een speciaal communicatiekanaal gereserveerd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Verder naar deel 2


Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht