Controle op de Boschdijk te Eindhoven met de OptoSpeed

Door Martijn


Datum van foto's: donderdag 28 februari 2002
Tijdstip: 19.15 uur


Op 28 februari had het Techno team van Flitsservice een dag vrij genomen om op zoek te gaan naar de beruchte OptoSpeed. Wij waren razend benieuwd hoe dit apparaat nou werkte, dus vol goede moed richting Eindhoven gegaan. Na heel Eindhoven te zijn doorgecrossed, waarbij zelfs geen enkele melding uit de radio kwam van de lokale oproep Radio Decibel, gingen we om 18:00 huiswaarts. Toen we ter hoogte waren van Den Bosch, ging de telefoon. Nachtkoerier had ze gespot op de Boschdijk. Na overleg met het thuisfront, zijn we omgedraaid richting Eindhoven. Op de Boschdijk aangekomen werden we opgewacht door Nachtkoerier die ons de lokatie liet zien. We zijn toen via een achtergelegen woonwijk richting de controle gewandeld.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controleurs waren meer dan bereid om ons uitleg te geven hoe dit apparaat werkt. Opvallend detail was dat een van de controleurs, ook aanwezig was bij de arrestatie van mij, op 2 december 2000 wegens het vermeende plaatsen van een waarschuwingsbord. Hiervoor ben ik uiteraard vrijgesproken.
Hier wordt de OptoSpeed waterpas gezet. Waterpas ten opzichte van de weg. Als de weg dus iets omhoog loopt, zal de OptoSpeed ook iets omhoog staan.
Hier wordt met behulp van een zichtbaar rood licht laser, de hoogte t.o.v. de weg bepaald. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Door middel van een duimstok wordt de hoogte bepaald. In de rode cirkel is de laserpunt te zien.
De achterkant van de auto met alle apparatuur erin. Tevens ligt er links nog een haspel met 60 meter kabel eraan. De auto is dus erg ver van de meetapparatuur op te stellen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het beeldscherm van de OptoSpeed. Hier kunnen diverse optie's mee worden ingesteld.
Verderop staat de camera en flitslamp. We hebben nog even een proefrondje gemaakt, waaruit de conclusie kwam, dat als er geen auto bij de opstelling gestaan had, de boel pas opgemerkt wordt op het moment dat je de flits in je gezicht krijgt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In het stikkedonker niet te zien. Volgens de controleur was deze apparatuur aangeschaft om de "notoire hardrijder" aan te pakken. Helaas werden ook diegenen gepakt die slechts enkele kilometers te hard gingen, die nog altijd in de meerderheid zijn.

Daarnaast volgde een uiterst interessant gesprek over verkeersveiligheid in Eindhoven. In Eindhoven wordt veel gecontroleerd en bijna elk verkeerslicht is voorzien van een roodlicht camera. Het opvallende van Eindhoven is, dat elk verkeerslicht wat je tegenkomt altijd op rood staat. Eigenlijk moet je wel scheuren, om maar een groen verkeerslicht te hebben. Het is zelfs zo erg dat de plaatselijke PvdA fractie als verkiezingsitem de "groene golf" heeft opgenomen in het verkiezingsprogramma. Dat wil zeggen dat als iedereen 70 km/u rijdt, je elk stoplicht mee zal hebben.
We hebben gezien hoe een hele wijk als "zone 30" is bestempeld, dus ook de doorgaande wegen in die wijk. Het is waarschijnlijk goedkoper geweest met het aanschaffen van de gebodsborden. Nu hebben ze er slechts een stel nodig bij de invalswegen van de wijk i.p.v. bij elke echte 30 km/u straat een bord te plaatsen. En waar wordt er gecontroleerd? Op de doorgaande wegen, waar iedereen gewoon 50 km/u rijdt.
De controleurs worden in ieder geval bedankt voor de medewerking om dit apparaat wat beter te leren kennen.


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht