Europese alcoholcontrole eindigt in staking

Door MarcoV en Petertjuh


Datum van foto's: donderdag 13 december 2007
Tijdstip: 21.40 - 23.20 uur


Aan het begin van de week berichtten de media dat de politievakorganisatie ACP samen met de politie op donderdagavond 13 december 2007 het werk wilden neerleggen tijdens een Europese alcoholcontrole op de A16 bij grensovergang Hazeldonk. Zodoende wisten MarcoV en ik dat er dus wel iets zou gaan gebeuren die avond.

’s Avonds zijn MarcoV en ik eerst langs het VHT en KLPD gereden in Breda waarbij er bij deze laatste opvallend veel voertuigen geparkeerd stonden. De koffiebus stond ook nog op het terrein waardoor we in de buurt hebben gepost om te zien wanneer de stoet zou uitrijden. In die tijd kwamen enkele VHT-voertuigen richting het KLPD gereden zodat het voor ons nog zekerder werd dat er wat stond te gebeuren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na in totaal een uur wachten begon het. Twee motorrijders en een opvallend voertuig verlieten het terrein van het KLPD en die zijn we gevolgd. Inderdaad kwamen we uit op de eerste parkeerplaats als je Nederland binnen kwam vanuit België. Eenmaal daar aangekomen en even gewacht, kwam er nog meer politie de parkeerplaats opgereden, waaronder de koffiebussen van het VHT en KLPD evenals de nieuwe alcoholbus.
Maar toen gebeurde het. Twee motorrijders, een koffiebus en de Mazda gingen weer rijden. Wij zijn daar achteraan gegaan en kwamen uit op de A58 bij Gilze. Bij parkeerplaats Hoge Aard stond de koffiebus geparkeerd en agenten vroegen de vele vrachtwagenchauffeurs daar om een paar honderd meter verder te rijden, naar een benzinestation om de nacht verder door te brengen.

Wij zijn bij Gilze gekeerd om terug te rijden naar Hazeldonk om daar de eerste foto’s te maken. Maar eenmaal aan de andere kant van de weg zagen we dat bij de parkeerplaats alle koffiebussen van Hazeldonk ook gearriveerd waren en dat er een KLPD-Volvo met pijlwagen bij de oprit stond van de snelweg. Wij meteen weer van de snelweg afgegaan en een plekje gezocht om het allemaal in de gaten te houden. Op de rijbaan was toen de linkerbaan al afgekruist en gold een snelheidsbeperking van 70 km/u. Na nog even wachten (ja, ons geduld is flink op de proef gesteld deze avond) zagen we de KLPD-Volvo in actie komen door te gaan rijden en zijn zwaailicht in werking te stellen. Wij zijn hierop ook meteen gaan rijden en vanaf de oprit via de vluchtstrook verder gereden omdat de rijbanen waren afgekruist. Een paar auto’s voor ons mochten nog doorrijden maar de Belg voor mij werd met een rode lamp al naar de parkeerplaats gedirigeerd.

Door de ietwat onduidelijke en niet vaak voorkomende situatie begreep hij er niks van en vervolgde gewoon zijn weg op de snelweg, waardoor ik de grote eer had om als eerste in de fuik te mogen blazen. Meteen netjes gevraagd of wij wat foto’s mochten maken en de agent had er geen problemen mee. Hij wees ons waar we het beste konden parkeren en we moesten ons nog wel even melden bij iemand in de koffiebus van het VHT. Dit gedaan konden de foto’s gemaakt worden. Ook de NOS was ter plaatse met de camera.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij de afrit van de snelweg stond een agent met een rode lamp om mensen ofwel het parkeerterrein op de te dirigeren ofwel weer de snelweg op als het te druk werd. Op de parkeerplaats zelf stond vervolgens een andere agent met rode lamp om het verkeer in twee banen te leiden om de blaasproef te ondergaan.
Zoals gezegd waren de koffiebussen van het VHT en KLPD evenals de nieuwe alcoholbus op de controle locatie aanwezig. De alcoholbus diende vanavond enkel voor vervoer. In de koffiebussen stond de ademanalyseapparatuur opgesteld. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een stuk of 6, 7 mensen hielden zich bezig met het daadwerkelijk laten blazen van de automobilisten en motorrijders. Vrachtwagenchauffeurs mochten, mede in verband met de beperkte ruimte, doorrijden. Hier een foto van de uitslag van het blazen.
Toen wij nog maar net bij de controle waren en voorbij een auto liepen, hoorden we al vrij snel: “U mag vanaf hier geen meter verder meer rijden.” Ofwel, de eerste alcomobilist was tegen de lamp gelopen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier een paar foto’s van de overige aanwezige politievoertuigen. Op deze foto staat ook de nieuwe alcoholbus.
We werden aangesproken door een agente met de mededeling dat er koffie te verkrijgen was in de koffiebus. Altijd leuk om uitgenodigd te worden voor de koffie. Navraag bij deze agente leerde dat de alcoholcontrole bij Hazeldonk was afgebroken in verband met problemen met de wegafzetting. Vermoedelijk storing in de aanwezige matrixborden aldaar. Men werd opgedragen om naar de A58 te gaan om daar dan wel de actie te houden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de tijd dat wij er stonden, kwamen er ook auto’s aan van de ACP. Dat betekende dus dat er wel degelijk gestaakt zou gaan worden. We hebben nog even met de agent die mij controleerde staan praten. De alcoholcontrole in Europees verband zou rond middernacht worden afgebroken uit onvrede over de salarisonderhandelingen.

Vanwege de lange wachttijden bij het KLPD in Breda en het lange wachten bij Hazeldonk en de A58 was het alweer erg laat geworden zodat we maar snel ons hadden afgemeld en weer naar huis zijn gereden. Toen zagen we nog even goed de afsluiting van de snelweg. De situatie was erg goed te vergelijken met de grootscheepse alcoholcontrole van een paar maanden geleden op de A58 bij Rucphen. Een KLPD-Volvo met zwaailicht aan in werking en een auto met zwaailichten in de buurt van de splitsing van de snelweg met parkeerplaats. Motorrijders hielden verkeerstoezicht en konden eventuele doorrijders nog later staandehouden voor een blaasproef.

Al met al werd ons lange wachten mooi beloond.

De resultaten van de controle.

Controles autosnelwegen: 99,6 % nuchter

De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft in samenwerking met politie Midden en West Brabant en Limburg Noord in de nacht van donderdag 13 op vrijdag 14 december 2007 op meerdere locaties langs de autosnelwegen alcoholcontroles gehouden. In totaal legden 3333 bestuurders een blaastest af. Het percentage bestuurders dat geen alcohol had gedronken bedroeg 99,6 %.

Veertien bestuurders hadden wel teveel alcohol gedronken, waarvan twee beginnende bestuurders. Er zijn geen rijbewijzen ingevorderd.

Doelstelling

De alcoholcontroles hebben tot doel om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. In 2006 vielen er 811 doden in het verkeer. Uit de gegevens van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uit 2005 waren er in ons land door het gebruik van alcohol in het verkeer 115 verkeersdoden te betreuren. Het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van een alcoholongeval wordt geschat op 2600. De maatschappelijke kosten hiervan bedroegen in 2003 ongeveer 2 miljard Euro.

Boetes

In totaal is een bedrag van 1331 euro aan openstaande boetes geďnd. In vier gevallen was er sprake van onverzekerd rijden.

Locaties

De controles vonden plaats op de rijksweg A4 bij Nieuw Vennep, A2 bij Weert, A28 bij Zwolle, A58 te Gilze en Rijen. Aan de controles werkten 90 medewerkers mee.

Bron




Tekst en foto's: MarcoV en Petertjuh


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht