Grensoverschrijdende KLPD-actie op de A28

Door: Opa TRP


Datum van foto's: donderdag 27 december 2007
Tijdstip: 12:30


Ik kwam vandaag terug van kerstbezoek via de A28. Al voordat ik uit Twente vertrok kreeg FS een melding door van een nooit eerder gemelde controle bij hectometerpaal 195.2, bij de oprit Haren. Het betrof een controle op het wegvak Groningen richting Zwolle. Aanvankelijk dacht ik dat de controle was opgedoekt toen ik erlangs kwam aan de andere kant, maar thuisgekomen bleek dat ik verkeerd had gekeken: hij stond er nog. Omdat het een nieuwe locatie was en omdat ik benieuwd was of we hier met de KLPD Assen te maken hadden of gewoon met het graai-VHT Groningen dat nog desperaat op zoek was naar wat extra bonnen zo in het oude jaar.. Besloot ik... Om alsnog een kijkje te nemen in mijn ‘achtertuin’.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf Groningen-zuid reed ik de snelweg op, en een kilometer verderop zag ik eerst dit bord van wegwerkzaamheden staan. Alhoewel de snelheidsbeperking die onder dit bord hing niet geldig was vandaag (dit bord was omgedraaid) zou er bij deze controle wel eens bekeurd kunnen zijn met het predikaat ‘wegwerkzaamheden’. Uiteraard werd er nergens gewerkt en was de snelweg evengoed toegankelijk als op elke normale dag, maar omdat dit bord niet is omgedraaid kan het voor sommigen toch nog een extra dure middag worden. Voor de duidelijkheid: ik weet niet of er daadwerkelijk extra dure bonnen zijn uitgeschreven vanwege dit bord. Overigens is het ook typisch dat het bord maar aan 1 kant van de weg staat opgesteld in plaats van aan 2 kanten. Mocht het bord van de snelheidsbeperking alsnog binnenkort worden omgedraaid, dan zal er toch echt een tweede bord aan de linkerkant van de weg moeten worden geplaatst, wil die beperking ook rechtsgeldig zijn. In het verleden werd dit op dit wegvak vaak opgelost door het plaatsen van matrixborden boven de weg.
Nog een kilometer verderop kwam ik deze opstelling tegen. Zeer open vizier dus, in tegenstelling tot de opstelling die ik eerder dit jaar tegenkwam, zo’n 7 km verderop.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het keren bij Tynaarlo besloot ik de opstelling lopend te benaderen. Veel drassige grond, maar uiteindelijk kon ik nog wel redelijk dichtbij komen. Nog wat zoomen leverde dit (niet 100% scherpe) plaatje van de opstelling op: een Multanova met Catchken. Deze apparatuur wordt beheerd door de KLPD Assen, en dus niet het VHT Groningen. Zover ik weet heb ik de KLPD nog nooit voorbij de provinciegrens Drenthe-Groningen zien staan, vandaar de titel van deze repo. Overigens werd dit busje uit Assen zeer recent ook nog gesignaleerd bij Hengelo. Vraag is natuurlijk waarom er opeens zoveel gereden moet worden voor controles...
Het setje werd vervoerd met deze bus, waar ook direct de foto’s verwerkt werden. Helaas kon ik niet dichterbij komen of een praatje maken met de BOA, want ik kon met geen mogelijkheid contact krijgen. Sterker nog: ik heb geen controleur gezien omdat de ruiten geblindeerd zijn. Waarschijnlijk ben ik wel gezien, maar was er geen animo om te reageren vanuit de bus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat er verder niet zoveel te beleven viel besloot ik nog maar een foto vanuit de auto te maken terwijl ik de oprit Haren opreed. Dat leverde deze foto op van met bus + opstelling.

De controle heeft er waarschijnlijk de hele ochtend en een deel van de middag gestaan. Toch weer een nieuw A28-stekje op de gevoelige plaat gezet, de zoveelste over de jaren…


Tekst en foto's: Opa TRP


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht