15% versus 35%

Door King-Leo


Datum van foto's: donderdag 3 januari 2008
Tijdstip: 21.30 uur


Onderweg terug van het gezellige “winterland” in Oss kwam de melding via Q-Music dat er gecontroleerd werd op de A59 in beide richtingen ter hoogte van hmp 146.4. Uiteraard als het in “mijn“ regio is ga ik dan ook even poolshoogte nemen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Mijn eerste opname is natuurlijk slecht, een drive-by zonder flits in het donker is dan ook gedoemd te mislukken. Toch zijn als je een beetje oplet twee donkere schimmen in de middenberm te zien. Eens kijken tot hoever ik kan komen om de situatie beter in beeld te brengen, dus afslag nemen, auto parkeren en in de miezerige regen het beruchte pad opgezocht.
Tot hier en niet verder verteld dit bord mij, terwijl zo’n kleine honderd meter verder de twee voertuigen staan. Even een flits in de richting afgevuurd en gelukkig kreeg ik respons. Door een knippersignaal gaf de BOA aan dat toestemming verleend werd en begon ik de “verboden” zone te betreden om verder aan deze repo te kunnen werken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na eerst de bekende BOA en BOAtrice begroet te hebben (lange tijd niet meer gezien) en de beste wensen toegewenst te hebben heb ik een plaatje van de reeds bekende VW Transporter gemaakt. Dit is de bekende auto van het KLPD Wolfheze en hij controleerde de richting Den Bosch --Oss.
De apparatuur die opgesteld stond was deels achter de lantaarnpaal geplaatst maar in het donker had het volgens mij niets uitgemaakt of hij ervoor dan wel erachter stond,.de donkere schaduwen in de middenberm moesten opvallen anders was je toch te laat. Naast de Multanova werd ook de catchken ingezet aan deze zijde van de controle. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Volgens de vrouwelijke collega was van deze nieuwe bus nog geen foto gemaakt, het kenteken staat toch reeds in de FS kentekenlijst dus geen primeurtje voor mij. Deze bus is in de plaats gekomen van de groene Subaru Legacy 93-GP-GX en met deze wissel gaat Wolfheze er flink op vooruit. Deze bus controleerde uiteraard de richting Oss – Den Bosch.
Geen catchken aan deze zijde maar zoals ik al had verwacht een fors hogere score dan de andere richting. Vanaf half zeven stonden deze apparaten op scherp en om half tien waren de scores als volgt. Den Bosch richting Oss, ca 3000 passanten waarvan 450 met financiële gevolgen. Dat maakt 15% overtreders. Dan Oss richting Den Bosch, slechts 2100 passanten waarvan er 740 een nieuwjaarskaartje van het CJIB ontvangen. En dat telt voor maar liefst 35%. Een verklaring hiervoor is dat vanaf Den Bosch de Vmax niet hoger komt dan 100 Km/uur terwijl vanaf Oss de snelheid van 120 teruggebracht dient te worden naar 100 zonder dat het wegbeeld veranderd. Hier blijft men gewoon de 120 Km/uur aanhouden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dan nog op mijn vraag “waar gaan we morgen staan” kwam het glimlachende antwoord dat hij morgen geen dienst had maar dat in de zeer nabije toekomst de A50 tussen Oss en Veghel grondig onder de loep genomen zou worden.
P.S. Bij het naderen van de controle kwam een zwarte volvo nogal snel achterop, door wat in het midden te gaan rijden wilde ik de bestuurder attent maken op het naderende onheil maar na enkele grootlicht signalen maakte ik ruimte en kwam deze met een forse snelheid voorbij, jammer dat hij het niet snapte.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht