Live: A28 na Nunspeet onder vuur

Door pml


Datum van foto's: vrijdag 18 april 2008
Tijdstip: 13:00


Vandaag had ik vrij en was ik weer thuis in Nunspeet. Op Radio 538 werd een controle tussen Nunspeet en Harderwijk omgeroepen. Even later zag ik op de site dat de controle ook daadwerkelijk gemeld was bij Flitsservice.

radar ge a28 zwolle ri harderwijk thv hmp 55.9 voor afslag harderwijk bij de fietsbrug

Ik ben al eerder naar een controle op deze locatie toe geweest, maar dat was 's avonds waardoor het niet mogelijk was om duidelijke foto's te maken. Vandaag dus een nieuwe kans, hoewel ik al van te voren wist dat ik niet bij de controle zelf kon komen, maar wel redelijk dichtbij vanwege de loopbrug naast de controle.

Allereerst maar iets over de locatie. Er loopt een parallelweg ten hoogte van de controle. Hiernaast is op het kaartje goed te zien wat de situatie is. De locatie is ook hier (klik) terug te vinden op Google Maps.
Doordat er een loopbrug aanwezig is, was het eenvoudig om de situatie goed vast te leggen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hiernaast is te zien hoe "onoverzichtelijk" deze snelweg is op dit punt, komende vanaf Zwolle richting Amersfoort. Er gebeuren echter wel ongelukken op dit stuk, al is dat meer uitzondering dan regel. Als ik de vangrail links zie, dan vraag ik mij wel af hoe dat komt.
Hiernaast is de andere kant te zien, richting Harderwijk. Ook hier is de weg kaarsrecht en toch wordt er blijkbaar gecontroleerd. Heb je de radarset al kunnen ontdekken op de foto hiernaast? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dat er dan gecontroleerd wordt is één ding. Maar vervolgens de manier waarop dit daadwerkelijk gebeurt keur ik absoluut af. Op de foto is duidelijk te zien dat de radarset strak achter het hectometerpaaltje staat. Ook de bus van het KLPD is strak achter het talud gezet, tussen de bosjes, om te voorkomen dat bestuurders iets kunnen vermoeden.
Hiernaast een poging tot close-up van het setje. Deze stond strak achter HMP 55,9 en was slecht te zien voor het ongeoefende oog vanuit de auto. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een foto van de held van vandaag!
Doordat de controle volledig was afgeschermd door zowel de spoorlijn als allerlei hekken ben ik maar niet naar beneden gegaan. Waarschijnlijk was dat ook beter omdat ik deze manier van controleer afkeur, het voegt simpelweg niets toe aan de verkeersveiligheid. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik heb er in totaal een paar minuten gestaan, maar in ieder geval twee bestuurders van de snelheidsbelasting gered. Normaal controleert het KLPD open vizier hier in de regio, maar helaas vandaag niet!

Ik zou ze dan ook het liefst een paar kilometer verderop zien bij Harderwijk waar er de mogelijkheid is voor een automatische bumper-kleef-controle. Ik zou dit graag een keer willen meemaken en het voegt naar mijn mening veel meer toe aan de verkeersveiligheid!


Tekst en foto's: pml


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht