Grote verkeerscontrole op de A67

Door MarcoV en Petertjuh


Datum van foto's: woensdag 7 mei 2008
Tijdstip: 10.00 – 16.00 uur


Vandaag waren Petertjuh en ik uitgenodigd door het KLPD om aanwezig te zijn bij een bumperkleefcontrole op de A67. Nadat we eerst nog even de controle op de N259 gemeld hadden zijn we richting Geldrop gegaan. Eenmaal daar aangekomen hebben we eerst nog wat rond gereden in de buurt. Om 10 uur werden we verwacht bij Rijkswaterstaat. Daar zouden wij uitleg krijgen over het Video Controle Systeem (VCS) van het KLPD. Aangekomen op het terrein, werden we ontvangen in een hokje waar we wat konden drinken. Nog voordat we wat te drinken hadden gehad, konden we samen met de overige pers een filmpje gaan bekijken over de werking van VCS. Na afloop van de film werden nog wat vragen beantwoord en daarna werd even besproken welke pers als eerste naar de VCS camera’s ging. Aangezien Petertjuh en ik nog wel even de tijd hadden, kregen wij van Frans Zuiderhoek te horen dat er nog meer actief was waaronder een radar en lasercontrole. Hierop hebben wij besloten om even over het traject rond te gaan rijden. Al vrij snel hadden wij de radarcontrole ontdekt. Niet veel later ook de lasercontrole. De lasercontrole stond op hetzelfde viaduct als het VCS. Meteen maar de controles gemeld.

radar nb a67 eindhoven ri venlo thv hmp 33.0 (marcov/petertjuh)

laser nb a67 venlo ri eindhoven thv hmp 33.6 na afslag someren op het viaduct (marcov/petertjuh)


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij de eerste afslag die we namen,stond ook nog opvang voor mensen die te hard hadden gereden of een inhaalverbod hadden genegeerd. Na het parkeren van de auto, hebben we ons gemeld bij het mobiele kantoor van het KLPD. Meteen werd gevraagd of we interesse hadden in wat te drinken. Dit sloegen we niet af. Toen ons drinken op was, hebben we maar even wat foto’s gemaakt. Het was nu net even rustig met de overtreders. Er was wel een bestelbusje met aanhanger aan de kant gehaald, alleen had de bestuurder geen rijbewijs om met aanhanger te rijden. Onder het motto: Stoppen is blazen lag er ook een Alco-Sensor IV.
Voor deze controle had men onder aan de snelweg een rijstrook afgesloten. Men kon nu in plaats van met twee rijstroken nu maar 1 rijstrook gebruiken om de rotonde op te gaan. Dit zorgde voor zover wij hebben gezien niet voor problemen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Via deze controle zijn we door gegaan naar de radarcontrole die er stond. Daar stond de bus van het KLPD Maasbracht. Deze had voor de veiligheid netjes de pylonen neergezet zodat de bus op het weggetje goed opviel. De boa vertelde ons ook dat er aan lik-op-stuk beleid werd gedaan bij de bestuurders die aardig doorreden.
De boa had nog een aardige klim gehad, want tussen het weggetje en de set lag een aardig diepe greppel. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De set stond redelijk verscholen achter het bord van het inhaalverbod voor vrachtwagens.
En vanaf de snelweg zag dat er zo uit. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we weer terug gingen naar het Rijkswaterstaatterrein bij Geldrop viel ons dit bord op. Het KLPD informeert de mens over dus ook over de controles.
Op het Rijkswaterstaatterrein hebben we samen met Frans Zuiderhoek even staan praten over de controle. We gingen nu ook meteen maar even kijken bij de VCS controle. Er werden even wat spullen van de achterbank gehaald van de Volvo V70 en daarna konden we achterin de opvallende Volvo V70 stappen om richting de VCS controle te gaan. Tijdens het rijden valt je dan meteen veel op. Het KLPD rijdt altijd eigenlijk op of tegen de streep van de vluchtstrook aan. Dit gebeurt om meer overzicht te krijgen over de vluchtstrook. Ook als men links rijdt, rijdt men tegen/op de streep aan. Dan wordt er tegen/op de meest links strepen gereden. Dit is weer om meer overzicht te krijgen. Toen een vrachtwagen afweek van zijn lijn was het meteen even kijken wat hij aan het doen was. Voor zover we konden zien was hij gewoon aan het rijden. Eenmaal aangekomen bij de VCS controle kregen we netjes alles te zien. Als eerste het beeldscherm waarop men de camera beelden bekijkt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto is goed het meetvlak te zien. Het systeem werkt door middel van twee camera’s. De ene is voor het meten en de andere is voor het lezen van de kentekens. Er wordt geobserveerd over ongeveer 500 meter. Met behulp van de strepen op de weg kan men via het computerprogramma de tussenafstand bepalen. De strepen zijn door het Landelijk Verkeersbijstandsteam van het KLPD op de weg aangebracht en uitgemeten met behulp van GPS. Tevens heeft het Nederlands Meetinstituut het vlak ook nog geijkt en goedgekeurd.
Met de camera’s kan ook de snelheid van het voertuig bepaald worden. Dit wordt alleen maar gebruikt om de relatie tot de afstand te bepalen, want het KLPD bekeurd pas vanaf 0,5 seconde tussenafstand of minder. Dat is eigenlijk heel weinig, maar dit wordt gedaan zodat niemand kan zeggen dat hij nog wel op tijd kan remmen. Tevens wordt de bestuurder die kleeft ook altijd meteen geconfronteerd met de foto’s. Dit gebeurt buiten de auto in een kantoortje zodat alles duidelijker uitgelegd kan worden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we weer terug naar het Rijkswaterstaatterrein gingen, haalde er een vrachtwagen in waar dat niet mocht. Dat gebeurde vermoedelijk voor het punt dat er echt intensief gecontroleerd wordt. Voor de zekerheid gingen we met de Volvo er maar even achterrijden. Toen we in de buurt waren van een motorrijder die normaal de vrachtwagen had meegenomen, zijn we op de vluchtstrook gaan rijden om te kijken of de motorrijder in actie kwam. Dit gebeurde niet. Toen maar rustig op veilige afstand achter de vrachtwagen blijven rijden. Zo’n 600 meter voor de afrit gingen we voor de vrachtwagen rijden en kreeg deze te zien dat hij moest volgen. Met het aanzetten van het volgen bordje kwam er meteen een irritante piep. Dit is om de mensen in de auto erop te attenderen dat het volgen of stopbordje nog aanstaat. Onderaan de snelweg bij het verkeerslicht stapte Frans Zuiderhoek even uit om te melden wat er aan de hand was en dat de vrachtwagenchauffeur ons moest volgen.
Na de auto geparkeerd te hebben werd de chauffeur even aangesproken en alles werd aan hem verteld. Aangezien het niet iemand uit Nederland was moest hij direct betalen. Naast deze vracht auto stond nog een vrachtauto stil. Deze vervoerde auto’s, maar was 34cm te hoog. Nu zal je denken dat is toch niet zo erg, maar bij viaducten kan dat toch heel anders aflopen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op het Rijkswaterstaatterrein lag ook nog een wielasmeter. Die werd alleen maar gebruikt als men verwachtte dat een vrachtwagen te veel woog.
Hier stond ook nog een computer bij die meteen een printje maakte . Dit alles was netjes weggestopt in een aanhanger. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We hadden ook te horen gekregen dat er een Video Registratie Onopvallende Surveillance, kortweg VROS, auto rond reed. Nu wilde wij daar graag wel even wat uitleg over krijgen. Dit was geen probleem de VROS kon wel even naar het Rijkswaterstaatterrein komen. Net toen we even wat wilden pakken uit de uit de auto kwam de VROS er aan. De bestuurder en bijrijder van de VROS gingen even koffie drinken zodat wij uitleg konden krijgen. Als eerste doken we de kofferbak in waar een krat stond met allerlei spullen waaronder deze knuffelbeer. Deze werd gegeven aan kinderen als ze betrokken zijn geweest bij een ongeval. Dan worden ze iets sneller gekalmeerd. Tevens lag er ook een magneetsticker in met politiestriping. Deze kan gebruikt worden als de VROS bij een ongeval staat om extra op te vallen.
Achterin zat ook het welbekende stop bordje. Dit zit gemonteerd op de hoedenplank. Dit bordje wordt ook aangezet als men achter een vluchtstrookrijder aangaat. Dan zet men er politie op en gaan de blauwe flitsertjes ook aan. Dit wordt gedaan zodat er niet meer mensen gaan vluchtstrook rijden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zie hier de camera die alles registreert. Je ziet ook nog net het schermpje waarop de overtreder de beelden te zien krijgt. Het filmpje werd even een stukje terug gespoeld zodat we konden zien hoe het er dan uit zag. Dat filmpje is hier te zien.
Ook het trip-track systeem kregen we even te zien. Dit wordt gebruikt om de gemiddelde snelheid te bepalen van een auto. Dit systeem bewaart ook de metingen. Zo werd nog even een meting teruggehaald van iemand die 173 km/u had gereden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ach ja en dan heeft de VROS ook nog altijd wat leuke extra lampjes. Ja en waarom zouden die nu niet even aangezet worden. Dit leverde meteen een mooi resultaat.
Na het maken van de foto’s hebben we afscheid genomen van Frans Zuiderhoek. Hem meteen ook bedankt dat we aanwezig mochten zijn en zoveel informatie hebben kunnen krijgen. Daarna zijn wij ook even ergens wat gaan eten en toen wij wegreden zagen we de VROS ook net wegrijden. Toch valt hij echt niet zo op alleen aan de voorkant zou je de camera kunnen zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het eten nog even een rondje gemaakt over de A67 we wilde nog even de laser controle op de foto zetten. Onderweg kwamen we ook nog de opvang tegen voor de radarcontrole. Die haalde de mensen die aardig hadden doorgereden aan de kant.
De laser had vandaag nog niet echt bijzonder gescoord kregen we te horen er was één uit schieter geweest, maar de rest viel wel mee. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog even een foto gemaakt van de ijkingsticker en daarna stopte de laser er mee. De batterij was bijna op en het was toch bijna het eind van de verkeerscontrole. De VCS camera’s werden ook al opgeruimd.
De VCS camera’s werden weer netjes in de bus van het KLPD Driebergen gestopt en daarna keerden ze weer terug naar het Rijkswaterstaatterrein om nog even wat te bespreken over de controle van vandaag. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ook wij hielden het weer voor gezien. Het is vandaag een mooie dag geweest met heel veel gezien en geleerd. Nu wil ik ook nog even melden waarom deze acties worden gehouden op de A67. De A67 is een zeer drukke snelweg waar veel ongevallen gebeuren. Het KLPD houdt nu regelmatige gerichte handhavingsacties op de A67. Daarover is hier meer te lezen. De acties hebben al aardig wat resultaten gehad. Dat is hier te lezen. Het was nu ook de eerste keer dat men gebruik maakte van de VCS camera’s. Er is ook van deze controle een persbericht uitgebracht. Dat is hier te lezen. Tevens staat hieronder nog het foldertje dat je kreeg als je aan de kant was gehaald voor bumperkleven.

Foldertje VCS voorkant

Foldertje VCS achterkant


Tekst en foto's: MarcoV en Petertjuh


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht