Vrachtwagencontrole A29

Door Petertjuh en MarcoV


Datum van foto's: donderdag 5 juni 2008
Tijdstip: 19.15 - 20.30


Vandaag werd er weer eens een controle gemeld op de A29:

radar zh a29 rotterdam ri numansdorp thv hmp 17.4 na afslag oud beijerland (black98)

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dus MarcoV en ik zijn maar eens een kijkje gaan nemen. Er werd ook al opvang gemeld wat kon duiden op een grotere verkeerscontrole. Toen we langs het terrein reden van Rijkswaterstaat, bleek er inderdaad een actie aan de gang te zijn. Er was veel politie aanwezig, inclusief douane en inspectie voor verkeer en waterstaat.
Stuk doorgereden, zagen we aan de overkant de radar al staan, vergezeld van catchken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Auto gekeerd en parkeerplaats Moerkerken opgereden, waar de blauwe bus van Waddinxveen stond opgesteld.
We zijn naar de bus gelopen en even aangeklopt. Foto’s maken was geen probleem, mits we niet richting de set liepen maar op de parkeerplaats bleven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er was aldus de BOA nauwelijks tijd om een praatje te maken en dus zijn we maar gewoon foto’s gaan maken.
De set stond weliswaar achter een bord, maar toch nog vrij zichtbaar gezien vanaf de weg. De bus was ook te zien, maar de controle stond een stuk eerder opgesteld dan de bus. Op de A29 hier geldt een maximumsnelheid van 120. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hierna maar koers gezet naar RWS. Onderweg kwamen we op de vluchtstrook al de opvang tegen in de vorm van motoragenten. De auto weggezet op het parkeerterrein zijn we richting de koffiebus gelopen. Hier hebben we gevraagd naar de leidinggevende om toestemming te vragen om een reportage te maken. Deze zat net even te eten, dus het duurde even voordat we ons verzoek konden indienen.

De leidinggevende bleek niet bekend met Flitsservice zodat we e.e.a. nog moesten toelichten. Uiteindelijk kregen we toestemming om foto’s te maken.

De controle bleek voornamelijk een vrachtwagencontrole te zijn en was een samenwerkingsverband tussen KLPD Waddinxveen (radar + catchken), KLPD Breda, VHT Zuid-Holland-Zuid, VHT Rotterdam Rijnmond, douane, Inspectie voor Verkeer en Waterstaat, RDW en de belastingdienst. Deze laatste hebben wij niet meer gezien, maar die heeft er volgens een agent ook gestaan. Mogelijk werden catchken hits ook meegenomen, maar dit hebben wij niet kunnen zien in de tijd dat wij erbij stonden.
Motoragenten haalden vrachtwagens van de weg om ze het RWS-terrein op te dirigeren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier ondergingen de chauffeurs eerst een controle van de papieren. Vervolgens kregen ze van de douane uitleg over de mobiele containerscan die ook aanwezig was om de vrachten te controleren.
Apart zicht, de vrachtwagen werd geparkeerd ter hoogte van de mobiele scan, de chauffeur moest uitstappen en op geruime afstand wachten. Daarna ging de mobiele scan zelf rijden om de inhoud van de vrachtwagen te controleren. Douaniers in het apparaat konden zien of de inhoud in orde was. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vervolgens kon de vrachtwagenchauffeur doorrijden naar de weegplaten. Ja, ook het gewicht werd gecontroleerd. Tevens werd daar de hoogte gecontroleerd middels een meetlat.
De vrachtwagen moest met alle wielen op het midden van weegplaat stilstaan om zo te controleren of de vrachtwagen te zwaar was beladen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het wegen kon de chauffeur nog een stukje doorrijden en keren om daar nog een check te ondergaan van de RDW en Inspectie voor Verkeer en Waterstaat. Als alles akkoord bevonden was, kon men de weg weer vervolgen. Ook zonder boete duurde het ondergaan van de controle 20-30 minuten totdat alle stappen waren voltooid. Relatief veel vertraging, ook voor degenen waarbij geen overtredingen waren geconstateerd.
Na weer gedag gezegd te hebben, zijn we doorgereden naar de snelheidscontrole op de A15. Ook na lang zoeken kwamen we niet uit op de gewenste parallelweg zodat we maar teruggereden zijn naar huis. De snelheidscontrole op de A29 bleek inmiddels opgedoekt te zijn en we kwamen nog enkele voertuigen tegen op weg terug naar huis. De koffiebus van KLPD Breda was ook al weg, dus ging bij ons het gas erop omdat Alex Iveco ze had zien rijden, ver voor ons. Uiteindelijk konden we de bus spotten en inhalen bij knooppunt Sabina. De KLPD-Volvo’s waren gelukkig al in volle vaart vertrokken naar Breda. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Van deze controle is ook nog een persbericht uit gebracht:

Controle

Numansdorp – De politie heeft op donderdag 5 juni 2008 van 14.30 tot 21.00 uur op het terrein van Rijkswaterstaat langs de rijksweg A29 ter hoogte van Numansdorp een verkeerscontrole gehouden. In totaal constateerden de politiemensen 25 overtredingen. De aandacht bij de controle ging hoofdzakelijk uit naar vrachtverkeer. Er werd onder andere bekeurd voor een defecte rem van een oplegger, overbelading, het overtreden van het arbeidstijdenbesluit en een niet gekeurde tachograaf. Verder in verband met technische gebreken waaronder zelfs een gescheurde remleiding. Agenten troffen een bestuurder die vier openstaande vonnissen had. Verder had zijn wagen geen geldige APK en verzekering. Hij betaalde zijn openstaande vonnissen en nieuwe bekeuringen. Ook haalden de politiemensen een auto van de weg waarvan het kenteken geschorst was. Hiervoor wordt proces-verbaal opgemaakt.
Motoragenten namen het verkeer vanaf de rijksweg mee naar de controleplek. Naast de medewerkers van het korps Landelijke Politiediensten en de politie Zuid-Holland-Zuid deden ook mensen mee van andere diensten.

Bron


Tekst Petertjuh en foto's: MarcoV


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht