Snelheidscontrole blijkt meer te zijn dan alleen maar snelheidscontrole

Door MarcoV en Petertjuh


Datum van foto's: zaterdag 7 juni 2008
Tijdstip: 19.30 – 0.00 uur


Toen er ’s avonds een melding binnenkwam van een controle op de A16 op een nieuwe locatie heb ik met Petertjuh afgesproken om even die kant op te gaan.

radar zh a16 breda - rotterdam beide ri thv hmp 38.2 nabij afslag `s gravendeel


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we langs de controle reden, viel op dat de catchken zeer ver voor de set stond. Ook stond er nog een onopvallende Volvo voor de blauwe bus van Waddinxveen.
Nadat we nog even een stukje door waren gereden, kwamen we wat later weer terug en zagen opeens dat er nu aan de overkant ook nog een controle stond. Deze stond er nog niet zo lang. Hier stond de zwarte bus van Breda. Aangezien dat je daar niet zo dichtbij kon komen, hebben we eerst geprobeerd om dichterbij de controle richting Rotterdam te komen. Dat lukt ook wel goed, alleen was dit zeker geen normale snelheidscontrole, want er stonden ongeveer 6 man in de berm bij de blauwe bus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook aan de andere kant richting Breda stonden een aantal mensen bij de controle. Wat er nou precies ging gebeuren wisten we niet. Wel hadden we een sterk vermoeden. De controleur van het KLPD Breda had de catchken nogal apart neergezet.
Toen we bij de oprit van de N3 naar de A16 richting Breda dit zagen wisten we wel hoe ver het was. Er was dus weer een drugsactie op de A16. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna weer terug gegaan naar Dordrecht en vanaf het fietsersviaduct wat foto’s gemaakt. Nu was het bij de bus van het KLPD Breda nogal druk geworden.
Bij de controle richting Rotterdam stond nu alleen nog maar de Volvo V50. Alleen ging deze ook weg. Deze ging richting de controle in de andere richting. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controle in de richting van Rotterdam viel goed op. De bus stond alleen we een heel stuk voor de set. Dus je zag eerst de bus en daarna de set.
Ook de bus van Waddinxveen stond met de catchken aan. Alleen hebben we niet gezien dat er ook mensen aan de kant werden gehaald of opvang voor stond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De bus van Breda stond naast de set en viel dus ook goed op. Alleen de catchken die daarbij stond werd dus zeker te weten gebruikt. Deze werd gebruikt om het Joint Hit Team (JHT) te tippen dat er iemand aankwam die ze aan de kant moesten halen.
De controle richting Breda was dus ook echt meer voor de catchken dan voor de snelheid. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even een kleine uitleg over deze controle. Deze controle is bedoeld om het drugtoerisme in Nederland te verminderen. Het Joint Hit Team is een team dat zich bezighoudt met kleinschalige drugshandel en het sluiten van drugspanden die voor overlast zorgen. Het JHT Zuid-West Nederland zit gevestigd in Roosendaal en houdt vaker drugsacties. Het team maakt deel uit van het Internationale Hazeldonk project. Het team werkt ook vaak samen met het team Courage.

Zover wij vandaag hebben gezien werden er voornamelijk Franse auto’s aan de kant gezet. Van een staandehouding heb ik nog een filmpje gemaakt. Een screenshot daarvan zie je hier naast. De Franse auto werd aan de kant gezet door drie auto’s van het JHT en dit ging met behulp van een rode lamp waarmee de bestuurder de goede kant op gedirigeerd werd. Tevens had één auto blauwe filtertjes aan. Waarschijnlijk om mensen er op te attenderen dat het om politie ging.

De auto werd aan de kant gezet bij het tankstation bij de Zuidpunt. Daar werd de hele auto doorzocht ook de mensen in de auto werden gefouilleerd. Zelfs de reserveband werd uit de auto gehaald. Dit alles zorgde nogal voor wat bekijks bij het tankstation. Even later kwam ook nog een tweede Franse auto die aan de kant was gehaald door het JHT. Ook deze werd helemaal doorzocht. Bij de eerste auto waren waarschijnlijk wat spullen aangetroffen die er niet in hadden mogen zitten, want de inzittenden werden in de boeien geslagen en afgevoerd. Ook de Franse auto werd afgevoerd. Na dit gezien te hebben zijn Petertjuh en ik weer richting huis gegaan. Het persbericht van de drugsactie is hier te lezen.

Noot: De kentekens van de auto’s van het Joint Hit Team zijn weggehaald, omdat wij het niet nodig vinden om deze bekend te maken. Het JHT houdt zich immers niet bezig met verkeershandhaving.



Tekst en foto's: MarcoV en Petertjuh


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht