Radar bij verlaagde snelheid door spitsstrook

Door MRE


Datum van foto's: donderdag 19 juni 2008
Tijdstip: 19:30


Deze maand is het wegvak knooppunt Beekbergen - knooppunt Azelo op de A1 weer projectweg bij het KLPD. Voor de leken onder ons, dat is vanaf Apeldoorn tot aan de splitsing A1/A35 bij Borne en Hengelo. Vanaf maandag 16 juni tot ergens halverweg juli zal hier intensief op snelheid gecontroleerd worden. Waar controleren ze eigenlijk anders op bij het KLPD hoor ik u denken. Tja, dat vraag ik me ook zo vaak af....

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vandaag verscheen er een email in mn inbox dat er bij hmp 106.0 een controle zou staan. Exact onder dit portaal stond de radarset vanavond flink wat overuren te maken. Eigenlijk stond de set op de andere rijbaan, richting het westen, maar deze foto is richting het oosten gemaakt. Omdat de set zo laag stond, was het niet eens mogelijk om van de overkant van de A1 een mooie foto te maken.
Na gekeerd te zijn, was dit het totale plaatje van deze avond. Ik vroeg me altijd al af hoe deze plek bereikt wordt door de heren controleurs, dus heb ik het maar eens uitgezocht met dit als resultaat. Het lijkt wel of deze plekken er speciaal voor gemaakt zijn. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De dienstdoende controleur deze avond was een bekende. Wij zijn elkaar al aardig wat keren tegengekomen. Wanneer je 3 meter omhoog klimt, zie je van links naar rechts de Catchken, Multanova radar en infrarood flitser. Ja het klopt, de radarset staat echt op standje minimaal en kwam net boven de geleiderail uit.
Maar goed, om terug te komen op de titel van deze reportage, deze radarset controleerde deze avond op een snelheid van 100km/u. Tussen Deventer-Oost en Apeldoorn liggen in beide richtingen spitsstroken en wanneer deze open gesteld zijn, dan wordt de snelheid van 120km/u verlaagd naar 100km/u. Wellicht dat de vaste berijders van dit wegvak het al is opgevallen, maar de spitsstroken zijn momenteel dag en nacht geopend dus geldt er ook dag en nacht een vmax van 100km/u. Iets waar na 2 uur controleren 802 mensen geen rekening mee hebben gehouden. De controle begon om ongeveer 18.30 uur en om 20.30 uur stonden er dus meer dan 800 foto's op "de rol". klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even van dichtbij om nog maar eens te laten zien hoe laag de set vanavond stond. Dankzij medeforummer Sandeman werd de uiteindelijke melding bij 106.0 veranderd naar 106.1. Deze controle stond tussen hectometer 106.1 en 106.0 in, maar omdat de hectometrering van Hengelo naar Amsterdam aflopend is, kom je dus eerst lang 106.1. Bij 106.0 was je de radar al gepasseerd en had je dus grote kans om al geflitst te zijn.
Zo laag stond de set dus, dat hij vanaf de rijbaan richting Hengelo nauwelijks te zien was. Op de rijbaan richting Amsterdam was hij overigens wel goed te zien, mits je oplette deze avond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het blijft opletten dus tussen Deventer-Oost en Apeldoorn op de A1. Aangezien dit stuk 2x3 strooks is als de spitstroken open zijn, kan je hier dus ook nog wel redelijk goed (en snel) doorrijden als het druk is, dat bleek wel weer uit de ruim 800 gemaakte foto's in 2 uur tijd. Blijf dus alert op dit stuk en houd je even in. Richting Hengelo mag het gas er weer op bij hmp 108.5 en richting Amsterdam weer zodra je op knooppunt beekbergen bent.


Tekst en foto's: MRE


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht