Veel voorkomende criminaliteit langs de A44 thv hmp 11,6

Door Superkoerier!


Datum van foto's: vrijdag 6 juni 2008
Tijdstip: 21.30 uur


Na een lange dag werken kon ik vrijdagavond rond 19 uur eindelijk vanuit het mooie Twente richting huis rijden. De hele weg geen blitzer tegengekomen en de rit verliep tot voor Sassenheim vrijwel zonder het voet van het gaspedaal af te hoeven halen. Bij afrit 4 op de A44 stond, heel ongebruikelijk, een auto op het viaduct. Twijfel of de via de cruise control gekozen snelheid wel handig was sloeg op dat moment even toe. Daarna toch maar verder gereden. Bij afrit 6 eindigt meestal mijn rit op de A44 vanuit Amsterdam. Er reed vlak voor de oprit een rijtje auto’s op de rechterbaan die ik nog even wilde inhalen alvorens de snelweg af te duiken.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Plotseling zag ik bij hmp 12,1, waar ik altijd op mijn hoede ben, de kop van een catchken (maar wellicht was het gewoon de IR flitser) boven de vangrail uitsteken. Even flink bijgeremd zodat die meting zeker niet geldig ging zijn. Als goed en eerlijke Burger waarschuw ik dan altijd direct mijn medeweggebruikers door de Flitsservice flitslijn te bellen.
Niet veel later hoorde ik op Q-music bij de flitsmeldingen dat er op de A44 en flitser zou staan bij hmp 11,6. Aangezien die meldingen vaak niet kloppen besloot ik, eenmaal thuis gekomen, maar met de fiets op onderzoek uit te gaan. Mogelijk stond de flitser bij hmp 11,6 en de catchken bij hmp 12,1 en dan zou ik dus alsnog weer zo’n lelijke enveloppe uit Ljouwert krijgen. Niet leuk omdat ik de boevenbende van Spee het geld niet gun. Zoals op de eerste foto te zien is staat er wel degelijk een multanova bij hmp 12.1, dus die heb ik dan via de PDA ook maar gemeld en is vervolgens keurig verwerkt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In het hoge gras stond het busje van de KLPD. Er was op de fiets niet bij te komen en derhalve moeten we het dan ook met deze foto doen. En dan nog had ik bijna twee jaar geleden al eens een repo gemaakt op dezelfde plaats
Erg veel zou nieuw fotomateriaal toch niet kunnen toevoegen.

Vervolgens nog op zoek gegaan naar een plek om die controle vanuit eenander standje te fotograferen. Daarbij kwam ik aan de andere kant van deA44 terecht. Na een stuk ri Amsterdam te zijn gefietst zag ik tot mijn grote verrassing een voertuig op het fietspad staan.
Dit bleek de controle te zijn bij hmp 11.6. In tegenstelling tot dat wat op Q-music gezegd werd, stond deze niet richting Den Haag maar richting Amsterdam. Of dit busje nou uit Breda, Waddinxveen, Driebergen of Wolfheze komt interesseert mij geen reet. De schuifdeur stond open en ik kondigde aan dat ik foto’s ging maken. De man reageerde heel erg netjes en vond het geen probleem. Daarom kan ik hem, zeer tegen mijn gebruik in, even geen klootzak vinden. Daar was zijn te reactie te positief voor, al blijven snelheidscontroles op deze plaatsen en op deze tijden een buitengewoon verwerpelijk iets.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Opperste vertwijfeling bij mijzelf over of hier nou een catchken bij staat of niet. Geen idee, maar duidelijk is dat als je een van deze drie units, al dan niet in combinatie met een of twee van die andere, je even moet bijremmen om niet het slachtoffer te worden van veelvoorkomende criminaliteit. Daarna kun je weer op prettige snelheid je reis vervolgen.
Een van de onzinargumenten die bij het houden van snelheidscontroles wordt betrokken is dat te hard rijden ervoor zorgt dat er onnodig veel CO2 wordt uitgestoten. Gelukkig wordt de daardoor onstane opwarming weer in haar geheel gecompenseerd doordat de vriendelijke BOA zijn deur heeft open gezet waardoor de airco ook de buitenlucht wat kan laten afkoelen.
Dat van hard rijden en CO2 uitstoot is natuurlijk een onzinargument, maar deze controle helpt in ieder geval wel de opwarming op bovengenoemde manier tegen te gaan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Mocht je daar blij van worden, dan heb ik hier nog een foto van de auto en het setje bij elkaar. De controle staat zoals gezegd dus richting Amsterdam net voor afrit 4 (Warmond). Zeker op dit tijdstip niet erg druk en dus is het niet per se noodzakelijk om iedereen die een paar km/h te snel rijdt een bekeuring te geven. Tenzij je natuurlijk door een staking nog wat in te halen hebt natuurlijk, maar daarmee verloochen je wel degene die je juist dienstbaar zou moeten zijn. Het is maar waar je ambities liggen.
Haha. Bij de volgende foto kan ik natuurlijk zeggen dat deze keihard moest remmen en bijna in de berm terecht kwam. Dat was niet zo. Hij naam gewoon de afslag. Zonder richting aan te geven, dat wel. Ook als je achter het stuur dronken was, aan het bellen, dronken aan het bellen was, stoned was, de notulen nog even aan het doornemen was, met de trompet aan het oefenen was, etc etc, kon je gewoon ongestraft doorrijden deze avond. Het ging puur om die maar liefst 4 km/h te hard waarvoor de meeste bekeurden een rekening thuis zullen ontvangen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Is dit dan alweer een controle die perfect in het zicht staat en door niemand gemist kan worden? Ongetwijfeld zijn hier toch weer een groot aantal mensen op de bon gegaan, ook al wordt hier niet enorm hard gereden. De meesten rijden gewoon rond de 120. Het listige van deze controle is dat deze voorbij een viaduct staat waardoor je ‘m vooral op hogere snelheid terwijl je aan het inhalen bent, waarschijnlijk minder goed, dan wel vrij laat zult zien.

Net zoals je je fiets op slot moet zetten om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van fietsendiefstal, moet je tegenwoordig dus ook bij hmp 11,6 op de A44 richting Amsterdam je ogen open houden in de berm om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van die andere veel voorkomende (gelegaliseerde) vorm van criminaliteit. Ik wens iedereen veel rijplezier op de A44 toe. Ik woon er vlak naast tegenwoordig en ik heb er geen last van als jullie een paar km/h harder rijden dan sommige ambtenaren goed voor ons vinden.



Tekst en foto's: Superkoerier!


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht