Grote verkeerscontrole start van project A15/A16

Door Marcov en Petertjuh


Datum van foto's: donderdag 26 juni 2008
Tijdstip: 11.00 - 15.30 uur


Er waren al veel snelheidscontroles geweest op de A15/A16 en er werd hier en daar ook al gesproken over dat het een projectweg zou zijn. Na contact gelegd te hebben met de persvoorlichting van het KLPD kreeg ik netjes een reactie. Ik kon contact opnemen met de projectleider van het A15/A16-project. Na dit gedaan te hebben, was ik al een stuk wijzer. Er was ook een mogelijkheid om bij een verkeerscontrole aanwezig te zijn. Na met Petertjuh besproken te hebben of hij vrij kon krijgen, heb ik gemeld dat wij wel aanwezig wilden zijn bij een controle. Deze zou plaatsvinden op 26 juni 2008.

Vandaag was het dan zover: We werden verwacht rond een uur of 11 bij de De punt langs de A15. Dat is een restaurant dat langs de A15 zit bij de afslag Havens 4100-5200. Na de auto tussen de KLPD Volvo’s geparkeerd te hebben, hebben we ons gemeld bij een van de voorlichters van de controle. We hebben even staan praten over de controle en wat uitleg gehad waarom er nou gecontroleerd werd. De controles op de A15 en A16 zijn voornamelijk vanwege dat er veel ongevallen gebeuren. Vandaag werd er voornamelijk gecontroleerd op gewicht van vrachtwagens en auto’s met aanhangers, buitenlandse auto’s (douane) en ook werden duurdere auto’s in combinatie met de bestuurder gecontroleerd door de belastingdienst.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het gesprekje zijn we foto’s gaan maken, aangezien we van te voren gemeld hadden dat we zouden komen, was het bekend bij alle mensen dus werden we niet aangesproken over dat we foto’s maakten, wat soms nog al eens gebeurt. Voor de vrachtwagens zag de controle er zo uit. Ze werden door een motorrijder of opvallende Volvo het terrein op gedirigeerd.
Deze werd dan eerst gecontroleerd door de douane. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de controle door de douane mocht de vrachtwagen doorrijden en werd deze gecontroleerd of hij niet te zwaar was.
Elke as werd gewogen. Dit moest heel precies gaan dus het gebeurde meerdere keren dat de vrachtwagen nog wat terug moest rijden of nog iets naar voren moest gaan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat alle assen waren gewogen kwam er een bonnetje uit het apparaat waarop stond hoeveel de combinatie woog. Deze vrachtwagen was te zwaar beladen en kreeg dus een boete.
Daarna werden vrachtwagens met containers gecontroleerd op of er geen gas aanwezig was in de container. Dit mag maar door een klein aantal mensen gedaan worden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna werd een blaastest afgenomen en nog enkele papieren gecontroleerd.
De controle zag er ongeveer hetzelfde uit, alleen werden deze ook gecontroleerd op chassisnummer. En bij sommige ook op rode diesel. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook de douane haalde mensen van de snelweg af. Deze kreeg te zien dat ze moesten volgen. De douane pakte voornamelijk buitenlandse auto’s mee.
Deze werden daarna op de controlelocatie ook voornamelijk door de douane zelf gecontroleerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we even gingen kijken wat er nog allemaal op de weg zat voor de controle zagen nog we nog een Ferrari die meegenomen werd door een motoragent voor controle.
Toen we weer terug op de controlelocatie waren kwamen net de twee VW Transporters van het KLPD Waddinxveen aan rijden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat het rond etenstijd liep, kwamen de motorrijders ook even terug naar de controlelocatie om wat te eten, niet allemaal te gelijk, maar een aantal per keer.
De blauwe VW Transporter van het KLPD Waddinxveen was al vertrokken en de groene Transporter ging nu ook weg. Dit was voor ons het teken om eens na te gaan vragen waar de controles gingen staan. De blauwe Transporter ging waarschijnlijk net voor de tunnel staan in de richting van Europoort. Waar de groene Transporter ging staan was nog niet echt bekend. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We zijn dus maar even de weg op gegaan en gaan zoeken naar de controles ondertussen ook nog maar even onderweg gestopt om even wat te eten. Om bij de controle richting Europoort te komen moesten we even over een stukje weg lopen, waar je normaal niet mocht komen. Gelukkig hadden we toestemming, want we zijn twee keer aangesproken door motoragenten. Een motoragent kwam met een vrachtwagen net voor de tunnel omhoog rijden. Deze vrachtwagen was te hoog, maar had wel geprobeerd door de tunnel te komen. Dit was niet gelukt, want alle alarmbellen waren gaan rinkelen en de tunnel werd gesloten. Toen we bij de controle aankwamen, was de controleur nog druk bezig met een kenteken door te geven dus moesten we even wachten. Daarna kon hij ons even te woord staan. Hij stond er eigenlijk voornamelijk voor de catchken. De radar scoorde ook niet super, maar dat kwam ook mede omdat het nogal druk was en de set open vizier stond.
De set stond net voor de tunnel en was goed te zien ook de bus viel goed op. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals op de camera was te zien kon deze set nog wel een tijdje mee.
De controleur stond zelf ook liever open vizier te controleren zei hij, maar het maakte eigenlijk niet veel uit of hij nou open vizier stond of niet want mensen zien de set toch niet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controle stond er voornamelijk voor de catchken. Deze leest de kentekens van elk voertuig. Als er dan iets niet goed is met het voertuig of de bestuurder van de auto gaat er een alarm af in de bus en kan de controleur collega’s verderop waarschuwen om deze auto mee te nemen naar de controle locatie.
Net toen we terug wilde gaan naar de controlelocatie om ons af te melden kreeg ik een telefoontje van @lex Iveco. Er zou nog een controle staan op de A15. Meteen er naar toe gegaan en we konden weer een controle melden. Deze was alleen niet te bereiken, dus hebben we het bij deze foto gelaten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen ook nog maar een drive by gemaakt van de snelheids en catchkencontrole. Deze viel dus wel goed op.

Na ons gemeld te hebben bij de projectleider hebben we nog even staan praten over dit project. We kregen te horen dat dit de eerste grote controle was in het project A15/A16. Het project heeft als doelstelling het aantal ongevallen omlaag te brengen. Omdat er nogal weinig personeel is ook vanwege vakanties worden er veel snelheidscontroles uitgevoerd. Toch probeert men ook zo veel mogelijk te surveilleren op de weg. Ook worden er verschillende verkeerscontrole gehouden de komende weken.


Tekst en foto's: MarcoV en Petertjuh


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht