A15: Duidelijker kan het toch niet?

Door salush


Datum van foto's: zaterdag 2 augustus 2008
Tijdstip: 12:00


Soms kom je langs controles en denk je van "kan dat nou niet meer open vizier?". Een paar dagen later rijd je langs een controle en denk je bij jezelf "wie gaat hier nou nog op de foto?"

Dit was ook het geval op een zaterdagmiddag controle op de A15 thv Sliedrecht;
radar zh a15 rotterdam ri gorinchem thv hmp 86.6 na afslag sliedrecht-oost (salush)

Eenmaal een paar drive by's gemaakt en geprobeerd bij de controle te komen. Ik wist dat dit een fietspad was, dus dat betekend weer een aardig stukje lopen. Maar op een zonnige zaterdag middag was dat goed te doen.

Halverwege het stukje lopen, zag ik de controleur zijn benen strekken voor de bus, toen ik dichterbij kwam ging hij in de bus zitten en ging de deur dicht. Mijn gedachten was dus dat er weer een controleur was die geen bezoek wenste te ontvangen. Ik had toch nog een poging gedaan om te kloppen op de deur, de controleur deed wel gewoon open. Maar deed wat (in mijn opzicht) agressief tegenover mij, waarschijnlijk door mijn lichaamstaal die al negatief was. Achteraf bleek dat hij mij niet buiten wilde sluiten, maar dacht dat ik gewoon een voorbijganger was. Nogmaals mijn excuses voor mijn voorbarige conclusie.

Foto's maken was geen enkel probleem, als ik maar niet aan de set ging rommelen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo zag de set er vanaf een grote afstand af. Normaal heb je in de berm maar 1 zwarte vlek (het hutje), en de bus staat daar dus normaal niet.
Zo zag het setje er vanaf de snelweg van dichtbij uit, als het duidelijker kan horen we dat graag, want volgens mij is dat alleen nog maar te doen met een tekstkar en een luchthoorn. Oftewel, deze controle stond goed in het zicht. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het totaal beeld, niet door een vieze autoruit deze keer. Hier is duidelijk te zien dat er geen spontaan hectometerpaaltje voor de set is gaan staan.
De bus was ook deze keer weer de 50BXZX uit Driebergen. De controleur was hier onbekend, maar wilde flink open vizier staan, en dat was hem goed gelukt.
De ijking was nog perfect in orde zoals we kunnen verwachten van het KLPD, dit is hetzelfde setje wat ik vorige week tegenkwam bij de controle ongeveer 14km verderop bij afslag Arkel. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controleur had er nog een pion bij gezet, voor als iemand met zijn mountainbike door het gras zou gaan.
Dit is het wegbeeld vanaf Rotterdam/Sliedrecht. De controle stond achter mij. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de controle heb je de bekende "verzakking" in de weg bij afslag Hardinxveld-Giessendam, om onder het viaduct heen te gaan.
Frappant detail is de lokatie waarop de controleur stond, de controleur wist dit niet, maar dit is de (onbekende) Peulensluis. Deze sluis is een grote kostpost bij een eventuele verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem van 2x2 naar 2x3 baans. Onder andere door deze sluis is deze verbreding op de lange baan geschoven. De officiŽle reden is om de filelast niet bij de N3 en de A27 te leggen. Zoals bekend is dit een onzinreden, omdat er amper problemen ontstaan, en als er extra wegen is dan zal het verkeer wat niet deze afslagen moeten nemen soepeler doorstromen, waar het milieu dus veel profeit van zal hebben. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ondanks deze contole volledig open vizier stond heeft de controleur toch een aantal keer zijn laptop moeten gebruiken om foto's te bewerken, er zijn dus blijkbaar die totaal niet opletten. Misschien kan hier gelijk een formulier voor een CBR onderzoek bij komen? Remlichten heb ik amper gezien, behalve de Atos'en die bij 90 toch nog even op de rem gingen staan, je weet immers niet of je inmiddels al 150 aantikt op de teller.

Ik vond dit een goede controle, want iedereen was bewust dat hier een controle stond, en niet een brief op de deurmat zien over enkele weken.


Tekst en foto's: salush


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht