ANPR controle net over de Spijkenissebrug

Bar-E


Datum van foto's: woensdag 24 september 2008
Tijdstip: 18:00 uur


Na een dagje hard gewerkt te hebben (ik ben ambtenaar.....) wilde ik nog even naar de kapper in Spijkenisse. Toen ik de brug over kwam werd ik opgevangen door een Mercedes stationwagen van het korps Rotterdam Rijnmond. Ik heb nog steeds geen nieuwe camera in de wagen gelegd dus zijn de foto's nog steeds van de Nokia N73 kwaliteit. Na het voorstellen en reden van mijn komst was het maken van een repo geen probleem.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier mijn eerste aanblik op de ANPR controle. De wagen van het korps Rotterdam Rijnmond stond rechts in de berm en kon middels de 2 camera's op de hoedenplank beide banen vanuit Hoogvliet controleren. Een enkele keer lukte het de camera niet om beide banen te fotograferen.
Maar werd je gemist door de camera's achter, voor onder de spiegel zat er nog een. Deze staat trouwens ook aan als de wagen een gewone surveillance rijdt. Ook dan kun je gescand worden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En linksvoor onder de voorruit zat deze RDD. Deze stond ook aan maar heb ik niet af horen gaan. Ik heb een tijdje bij de wagen gestaan waar ik een zeer duidelijke uitleg kreeg over het systeem. IVM de privacy heb ik geen opnames van de binnenkant van de wagen gemaakt, ik heb wel even mee kunnen kijken.
Hier nog even het overzicht van het begin van deze controle. De motorrijders konden in de middenberm keren omdat er maar een uitgaande baan was voor het verkeer uit Spijkenisse. De rijders keerden voor de slagboom en zetten de motoren op de middenberm. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dit was het beeld wat je had als je verder reed richting de verkeerslichten.
De plek waar je werd heengeleid en verbaliseert was op de parkeerplaatsen bij Honkbalvereniging Spikes, parallel aan de controle zelf. Hier was voldoende ruimte voor alle voertuigen die nodig waren. Er was samenwerking met Politie, Gemeentebelastingen, Rijksbelastingen, RDW en de Douane. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor de controle was ook een transporter met aanhanger aanwezig. Deze bevatte een keur aan gereedschap en apparaten voor de controle van de voertuigen die een stopteken hadden gehad.
De aanhanger was netjes ingericht met een werkplaats, voorzien van de gemakken die nodig waren voor de controle. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een van de controles die ook nog werd uitgevoerd was een rollentest voor scooters. Ik heb tijdens mijn bezoek geen scooters gezien die werden getest op vermogen.
Ook op geluid kon er worden gecontroleerd. Ook deze controle heb ik niet gezien vandaag. Wel werd me verteld dat een week geleden een grote controle is geweest op geluid. Hierbij werd bij meer dan 50% van de gecontroleerde voertuigen het kentekenbewijs ingenomen. Na een bezoek aan het RDW-keurstation met een stillere uitlaat krijgen de eigenaren de papieren weer terug. De boete hiervoor is trouwens 270,- klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook nog even een close-up van de DB-meter, de ijking is nog prima in orde. Deze apparatuur gaat de komende tijd nog vaker gebruikt worden in de regio.

Een controle die mijn goedkeuring zeker heeft, je zult maar een aanrijding krijgen met een bestuurder die niet verzekerd is of geen APK heeft. Zie dan maar eens je schade te verhalen. Ondanks dat jullie het vaak niet willen lezen, heb ik goed contact gehad met de agenten die zonder problemen hun medewerking aan deze repo gaven. Vooral over het eindgesprek heb ik een goed gevoel. Ook de uitleg van de ANPR in de Mercedes was leerzaam. Ik hoop nog vaker met het korps Rotterdam Rijnmond op deze manier in contact te komen.

Het persbericht vermelde:

ANPR-CONTROLE
SPIJKENISSE - Politiemensen van het district De Eilanden en de Verkeerspolitie hebben woensdagmiddag en -avond een verkeerscontrole gehouden op de Plaatweg met behulp van het ANPR-systeem (automatische kentekenherkenning).
In totaal zijn de kentekens van 5650 voertuigen gescand. Bij 80 scans gaf de doorgegeven informatie aanleiding om de bestuurders naar de controleplaats te brengen.
De politie inde 128 euro aan achterstallige boetes en schreef 40 bekeuringen uit voor onder meer geen geldige APK, rijden zonder rijbewijs, te donkere ruiten, rijden onder invloed van alcohol, technische gebreken en verlopen rijbewijs.
De belasting inde 8127 euro en legde op 9 auto's beslag. Vier voertuigen werden direct afgevoerd.



Tekst en foto's: Bar-E


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht