Vrachtwagen controle A12

Tomtector en Ismael


Datum van foto's: donderdag 4 september 2008
Tijdstip: 15:00 uur


Transport over de weg is heel belangrijk in ons land. Dat daarbij de veiligheid hoog in het vaandel staat is wel te begrijpen, daarom houd het KLPD (Korps landelijke politie diensten) ook regelmatig vrachtwagen controles. Zogenaamde “Weight in Motion” controles. Deze zijn gericht op het gewicht van de lading en de bevestiging ervan. Ook een belangrijk punt van controle is de chauffeur; die moet goed uitgerust zijn en dus zijn verplichte pauze uren zeker niet overslaan. Dat daar toch nog wel eens mee wordt geknoeid zagen we bij deze vrachtwagen controle op de A12 bij Bodegraven.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor een vrachtwagenchauffeur begint het allemaal als men onder het weegpunt doorrijdt op de snelweg. Dit punt op de A12 ligt net voor afrit 13 (bij Nieuwerbrug) in de rijrichting naar Den Haag.
Als een vrachtwagen volgens de installatie teveel weegt wordt er een signaal doorgegeven aan de computer die bij RWS (Rijkswaterstaat) staat. Vanaf dat tijdstip heeft de politie zo’n 20 minuten de tijd om een eerste onderzoek te doen. De computer laat d.m.v. een foto de vrachtwagen zien. Een agent die de computer in de gaten houdt geeft het kenteken door aan een motor agent (of aan een agent in een opvallende politie auto) die bij de afslag Driebruggen staat. Deze neemt de vrachtwagen mee naar het RWS-terrein voor verdere controle. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op een speciaal afgezet gebied werd de chauffeur uitgelegd waarom deze was aangehouden. Gelijk werd ook de tachograaf en papieren nagekeken. Als deze in orde waren werd de vrachtwagen naar een speciaal weegpunt gebracht op het RWS-terrein. Hier lagen door het NMi geijkte weegplaten waar de vrachtwagen nogmaals door werd gewogen.
Op deze foto is het officiële geijkte weegpunt te zien waar de hercontrole werd uitgevoerd. De vrachtwagen wordt eerst aan de vooras gewogen en vervolgens aan de achter as. Dat geheel wordt opgeteld voor een totale belasting. Als blijkt dat dit 10% overschrijdt, dan volgen er maatregelen en zal de chauffeur moeten afwachten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tevens wordt er bij zo’n controle gekeken naar de techniek van de vrachtwagen en hoe de lading vast gemaakt is. Hier is goed te zien dat de betonnen palen niet goed zijn bevestigd. Ten eerste zijn er te weinig spanbanden gebruikt, ten tweede zien die spanbanden er erg slecht uit. Hierop is de chauffeur ook aangesproken en moest dat ter plaatse herstellen. Voor de goede orde werd er een berekening gemaakt hoeveel spanbanden de lading moest vasthouden, dat waren er aan de voorkant 13 en aan de achterkant 26.
Het systeem wat bij het weegpunt gebruikt wordt staat 24 uur per dag aan en maakt foto’s van alle vrachtwagens die te zwaar beladen zijn. Dit wordt bijgehouden en als blijkt dat van een bepaald bedrijf veel meldingen komen wordt er een brief of bezoek gebracht aan het desbetreffende bedrijf. Zo wordt de transport-wereld goed in de gaten gehouden klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier een overzicht van de auto’s van het KLPD, inclusief de grote bus waar een gedeelte was om koffie te drinken en een gedeelte om de administratie af te handelen. Ook de nodige opvallende KLPD Volvo’s stonden hierbij.

Tijdens deze controle was er ook een vrachtwagen uit Hongarije aangehouden, de chauffeurs hadden geklooid met de tachograaf en kregen een boete opgelegd van 1750 euro. Dit bedrag moest gelijk betaald worden.


Tomtector en Ismael


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht