Landelijke Politiedag Nederland: Limburg Noord

Door TTT242


Datum van foto's: zaterdag 11 oktober 2008
Tijdstip: 14.00


Afgelopen weekend stond er geen open dag bij een Belgische politie op het programma en dus was het tijd om net over de grens in Nederland eens te gaan kijken op de Landelijke Politiedag in Limburg Noord en de Belgische en Nederlandse apparatuur eens te vergelijken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In Maasbracht aan de haven aangekomen kon ik mijn wagen op een 50 meter parkeren van de open dag en toen ik in de Havenstraat aankwam stond ik al vlak langs deze blauwe Corolla Verso. In de kentekenlijst stond deze wagen al. Het politiekorps Limburg-Noord beschikte volgens de uitleg van de agent van het VHT (Verkeers Handhavings Team voor de Belgen) over vier van dergelijke wagens voor de controle op snelheid. Over de zwarte VW Golf die in de lijst staat zei de agent niets. Deze Toyota's zijn dus allemaal uitgerust met de Multaradar C van Multanova. Voor de Belgen lijkt dit op een Gatso radar met zwarte flitslamp en vreemde fotocamera, maar dat is het dus niet. Het is echt een Multanova radar met een platte radarantenne achter de nummerplaat.
Binnen in de wagen staat de digitale camera die wel wat groter lijkt dan de analoge camera. Let op de laptop die in de wagen staat. Daar kan de agent dadelijk de foto's bekijken. De beeldherkenningssoftware kan op automatisch gezet worden of op handmatig. De kentekens worden automatisch uit de foto gehaald zoals de kentekenlezers waar we al enkele repo's van gemaakt hebben op fs.be . De kentekens die niet automatisch herkend worden kan de agent nog bijsturen. Helaas maakt deze apparatuur na afloop ook bijna automatisch een uitdraai van een PV voor snelheidsovertreding als de databank van de voertuig eigenaars gekoppeld is. Er kunnen in Nederland door de digitale apparatuur en verwerking veel meer overtredingen vastgesteld en verwerkt worden in vergelijking met BelgiŽ dat vanaf nu stilletjes aan aan het overschakelen is op digitaal. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Naast de wagen stond er ook apparatuur op drievoet en deze radar is eigenlijk net dezelfde als degene die in de blauwe Toyota zit. Deze set bestaat zoals alle radars uit accu's onderaan, de drievoet met daarboven onder de grote kast de digitale camera en achteraan een bedieningspaneel.
Langs de voorkant zien we de witte rechthoekige radarbalk. Het uitlijnkegeltje met paal heeft zelfs een waterpasje en onderaan de kegel staan zelfs regelschroeven om de uitlijnpaal loodrecht te plaatsen. De flitslamp links van de radarbalk en camera is donker van kleur. In tegenstelling tot de flitslampen in BelgiŽ is dit dus een Infrarode (IR) flitslamp en dus zowel overdag als 's nacht niet zichtbaar. Deze Multaradar C zou binnenkort ook wel eens in BelgiŽ kunnen opduiken. Ik ben wel eens benieuwd wanneer de eerste IR flitslamp in BelgiŽ in gebruik gaat genomen worden. Voorlopig gaat men er in BelgiŽ nog vanuit dat de overtreder mag weten wanneer hij geflitst is. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor de radarbalk staat het uitlijnkijkertje. Op de ijkingssticker was te zien dat deze set pas in juni 2008 nog geijkt werd. In tegenstelling tot BelgiŽ waar de ijking slechts om de 2 jaar moet gebeuren, moet deze set al voor juni 2009 terug naar het NMI.
Tegenover de radarstand stond deze Audi A3 Quattro. Na achteraf in de kentekenlijst te kijken was dit de donkergroene 14-XL-XG videowagen van Limburg Noord. Het kenteken was er afgeschroefd net zoals sommige Belgische politiezones wel eens willen doen op een opendeurdag. Deze wagen is uitgerust met het Provida 2000 systeem. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als we eens wat dichter gaan kijken zie je toch wel een groot verschil met de Belgische videowagens. In de Nederlandse videowagens is alles veel beter weggewerkt. Zo hangt de camera niet langs de binnenspiegel, maar er vlak achter zodat je al veel moeilijker kan zien of er een videocamera aanwezig is. In tegenstelling tot Belgische videowagens is er hier niet veel van opvallende blauwe lampjes te zien. Wat de meeste Nederlandse videowagens wel hebben is een POLITIE STOP led bord weggewerkt in de zonneklep.
Binnen in de wagen is alles mooi afgewerkt. Geen externe uitstekende schermen bovenop het dashboard maar onopvallend weggewerkt in de recht opstaande console van het dashboard. En jawel een ijkingssticker. Dat zijn we in BelgiŽ niet gewend in videowagens. Ik moet de eerste videowagen met zo'n ijkingssticker van het NMI in BelgiŽ nog tegenkomen. Een paar jaar geleden werd er nog melding gemaakt dat er problemen waren met de Belgische modelgoedkeuring van de Provida. Nu ja, in BelgiŽ maken ze daar geen probleem van, want dan pakken ze je gewoon op de geijkte kilometerteller van de wagen. Op de sticker van het NMI op het bedieningspaneel stond dat de videoapparatuur van deze Audi is geijkt in juli 2008. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan de achterkant van de wagen kan je al aan de subtiele dubbele uitlaatpijpjes zien dat dit geen gewoon A3 dieseltje is. De vierwiel aangedreven wagen heeft een 3.2 V6 benzinemotor onder de kap en kan dus zeer vlotjes mee. Ik heb wel niet opgelet wat er achteraan aan led borden of blauwe lampjes zou hangen, maar een led STOP bord zal vermoedelijk wel aanwezig zijn.
Omdat de kentekenplaat eraf gehaald was en omdat ik vrijwel zeker ben van het kenteken hebben we maar even gephotoshopped en het kenteken erop gezet. De foto's van de flitswagen en videowagen zijn ook doorgemaild naar Mike die de kentekens op fs.nl beheerd. De Belgische Limburgse politie ging ook aanwezig zijn, maar buiten een oudere gestreepte Ford Mondeo station van PZ Noord-Oost Limburg en een hoop Duitse gestreepte wagens was er van andere radar- of videoapparatuur niets te bespeuren. Dit in tegenstelling tot de Politiedag in Baarle-Nassau en Hertog waar de Belgische politie wel met wat meer wagens op bezoek was. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: TTT242


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht