Meerijden met het KLPD

Door MarcoV en Petertjuh


Datum van foto's: maandag 29 december 2008
Tijdstip: 14.00 - 18.00 uur


Vandaag mochten Petertjuh en ik meerijden met het KLPD Wolfheze. Dit was vanwege het project dat nu al een tijdje aan de gang is op de A1. Meer informatie over dat project is hier te vinden. Na ons gemeld te hebben bij het KLPD Wolfheze zijn we samen met twee agenten van het KLPD naar het parkeerterrein gelopen waar de KLPD Volvo eerst klaargemaakt werd voor gebruik. Zo werd eerst de verlichting, bandenspanning en aanwezigheid van allerlei apparatuur gecontroleerd. Na dit alles werd nog een extra alco-sensor gepakt vanwege de vliegende brigades. Na dit alles konden we vertrekken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We waren nog maar even onderweg of we hadden de eerste overtreding al gevonden. Iemand zonder gordel. Deze mocht ons volgen en werd onder het viaduct A30 bij afslag industrieterrein Ede staande gehouden. De bestuurder wist dat hij fout zat en deed niet moeilijk over de boete. Na het krijgen van de boete moest hij ook nog even blazen in het kader Ďstoppen is blazení.
Daarna vervolgden we onze weg weer over de A30 richting de A1. Bij elke parkeerplaats controleerde de agent van het KLPD even of niks vreemds was. Dit was een soort standaardcontrole, een ritje over de parkeerplaats. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op een gegeven moment viel er een auto op bij een parkeerplaats. Deze zat nogal vol met spullen en deze leken niet echt goed vast te zitten. Voor de zekerheid werd ook nog maar even gekeken of alles wel klopt. Dit doet men via een computersysteem in de auto. Hier kan men met behulp van het kenteken een aantal dingen nakijken. Deze bestuurder had pech, want de APK van de auto was al een tijdje verlopen. Deze bestuurder kreeg dus een boete voor een verlopen APK. De man vond deze boete wel eerlijk, maar hij was de vorige avond geflitst door een flitspaal toen hij 58km/h reed waar hij 50 mocht. Met die boete was hij het totaal niet eens.
Toen we al weer een tijdje onderweg waren kwamen we een auto tegen met daarin een bestuurder die net op het moment van passeren zijn gordel om deed. Dat was dus te laat ook deze mocht de Volvo volgen naar een parkeerplaats. Daar aangekomen zei de bestuurder dat hij zín gordel om had. Alleen zín verklaring waarom hij zín gordel niet om had sprak dit tegen, want hij was nog maar net onderweg en had hem daarom niet om. Ook deze bestuurder moest even blazen, maar had niks gedronken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens het surveilleren werden toch nog verschillende voertuigen gecontroleerd door middel van het kenteken in te voeren in de computer. Op een gegeven moment kwamen we een VW Jetta tegen met op de achterbank een oma en kind. Het leek net alsof het kind geen gordel om had en daarom werd deze auto even meegenomen. Het kind bleek wel de gordel om te hebben alleen niet op de goede manier. Een van de agenten vertelde even dat ze de gordel anders moest om doen en daarna mochten ze weer hun weg vervolgen.
Ook verschillende autoís met aanhanger gecontroleerd. Dit gebeurde ook bij dit busje. Dit busje trok een aanhanger met daarop een aanhanger. Van de aanhanger, de auto op de aanhanger en het trekkende voertuig werd het kenteken ingevoerd. Er werd even gekeken of dit voertuig de aanhanger mocht trekken. Dit bleek zo te zijn dus deze werd niet aan de kant gehaald. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we aankwamen bij een stukje waar de spitstrook open was, werden ook verschillende voertuigen er op gewezen dat ze naar recht moesten gaan, want de spitsstrook ligt er niet voor niks. De meeste mensen ging na aanwijzingen van de agent wel naar rechts, maar een enkel voertuig bleef op de middenbaan rijden.
Er was ook nog een busje die met 115km/h over de linkerrijstrook reed toen de spitstrook open was. Deze reed dus wat te hard, want de vmax was 80km/h. Toen het bus op de middenbaan zat, gingen we met de Volvo even naast het busje rijden en kreeg hij het handgebaar dat hij iets rustiger moest rijden en een van de agent wees nog even het bord 80km/h aan. Daar vertraagde het busje vrijwel direct. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we al weer een tijdje rondreden viel een combinatie nogal op. Er reed een auto met aanhanger waarvan de aanhanger twee assen had, maar toch dezelfde kentekenplaat als het trekkende voertuig. Deze werd voor de zekerheid maar even meegenomen voor een controle.
De kentekenplaat achter was ook zeer apart. Deze wordt de laatste tijd best vaak bij huuraanhangers meegegeven, maar mag officieel niet. Toch mocht de bestuurder zijn weg vervolgen zonder boete, want de rest klopte wel allemaal. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we net weg reden van de parkeerplaats zagen we aan de overkant een pechgeval staan. De eerste de beste mogelijkheid gekeerd en maar even gekeken wat er aan de hand was. De Volvo maar even met het zwaailicht aan op de vluchtstrook geparkeerd en maar even navragen wat er aan de hand is.
Er bleek iets met de motor te zijn, maar dit was zo goed als verholpen dus ze mochten nog even blijven staan op de vluchtstrook. Als het nou niet snel verholpen had kunnen worden, was er door het KLPD voor een sleepwagen gezorgd, maar dat was nu niet nodig. Toen we weer in de Volvo zaten gingen we eerst een stukje in zín achterruit over de vluchtstrook om genoeg ruimte te hebben om snelheid te maken en goed te kunnen in voegen op de snelweg. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we alweer een keer gekeerd waren, reden we langs een Opel Astra waarin een vrouw zat te bellen. Deze werd ook even meegenomen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. De agent was nog maar net uitgestapt en ze zei al dat ze wist dat ze fout zat. Daarop vroeg de agent meteen waarom ze het dan toch doet. Na het uitschrijven van de boete en het blazen mocht de vrouw haar weg weer vervolgen.

Ook wij zijn toen weer rustig aan terug gereden naar het KLPD gebouw in Wolfheze. Daar hebben we de beide agenten bedankt voor hun medewerking en voor de interessante middag.


Tekst en foto's: MarcoV en Petertjuh


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht