Subjectieve handhaving in Goor

vw-driver


Datum van foto's: donderdag 22 januari 2009
Tijdstip: 19:30


Tegenwoordig lees in je in de media betreft verkeerscontroles veel over subjectieve handhaving. Dat wil zeggen dat men na aanleiding van klachten en gevoel van onveiligheid bij burgers men op die trajecten gaat staan handhaven. Als BVOM moet je wel je nieuwe doelen verleggen als je al jaren de 80 en 50 km/u zones hebt zitten afstropen en die marges zijn niet meer voldoende.

Ook het VHT Twente is begonnen met deze nieuwe manier van controleren ,in September 2005 hebben de heren Spee (hoofd BVOM) en Deelman (toendertijd hoofd politie Twente) een convenant opgesteld om in het traject te stappen, meestal betreft het 30 km zones. De pilot is begonnen in Enschede, eerst laser met staande houding maar na enkele weken komt de radar om de hoek kijken en is het gewoon kassa.

Dit blijkt ook wel uit de cijfers uit het jaarverslag van het politiekorps Twente (2007); 10.480 processen verbaal geschreven, waarvan er 1613 mensen werden staande gehouden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Over naar de gang van zaken in 2009. Dit is de Diepenheimseweg te Goor, de gemeente De Hof van Twente ziet dit als een 30 km zone. Deze foto is gezien vanaf de overweg/station als je Goor uitrijdt.
Zo ziet de weg eruit als je Goor binnenkomt, niet echt een 30 zone, maar elke gemeente heeft zo zijn eigen regels. Bij de pijl staat normaal gesproken het statief met laser opgesteld. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De situatie op de donderdagavond; controleur met zijn handen aan de knoppen van de lasergun en geeft de overtreders door aan de motoragenten. Vanaf 50 km/u werd er opgetreden. Dit was trouwens ook de eerste dag dat ze op deze weg aan het handhaven waren.
Het bordje dat er gehandhaafd wordt hangt er al, nu is er een laser en directe staande houding. Over een tijdje zal op deze weg de radar het werk gaan doen en kan het verkeershandhavingsteam op een luie manier het aantal processen verbaal binnen harken. Je hebt dan immers maar 1 persoon nodig in plaats van een man/vrouw of 10 nu. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De mensen werden door de motorrijders geleid naar een plek niet ver van het station Goor waar men de administratie verder afwikkelde. Deze 2 bussen doen dienst bij het verkeershandhavingsteam Twente, de grote bus op de achtergrond heeft tevens een ademanalyse-apparaat aan boord voor het direct kunnen vaststellen van alcoholpromillage ter plaatse.

Ik had nog nooit een reportage in een 30 km zone kunnen maken. Dit was nu wel mogelijk na aanleiding van onderstaand krantenartikel.


*Veel hardrijders gepakt op Diepenheimsestraat
vrijdag 16 januari 2009


De politie Twente gaat vanaf komende week intensief controleren op snelheidsovertredingen op de Diepenheimseweg in Goor.

Dat gebeurt naar aanleiding van klachten van bewoners en snelheidsmetingen die in mei vorig jaar hebben plaatsgevonden.

De overtredingen op het wegdeel binnen de bebouwde kom waar maximaal dertig kilometer per uur mag worden gereden, zijn extreem, zo constateert de politie. Van de gecontroleerde voertuigen reed 85 procent harder dan toegestaan. De gemeten hoogste snelheid was 113 km/u.

De overige klachten zijn via een enquête in kaart gebracht, die door de gemeente Hof van Twente is verstuurd naar 160 bewoners uit de omgeving van de Diepenheimseweg waarvan er 107 retour kwamen.

Wat vooral opvalt aan deze 'klachtlocatie' is dat de meeste overtredingen in de avonduren plaatsvinden.

De controles op de Diepenheimseweg in Goor, die minimaal drie maanden duren, vallen onder het project 'Subjectieve verkeersonveiligheid'.

De nadruk ligt op snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, met name in 30-kilometerzones en bij scholen.

Met het project wordt tegemoetgekomen aan de belangrijke wens van veel partijen om meer aandacht te besteden aan gevoelens van verkeersonveiligheid.

http://www.tctubantia.nl/regio/hofvantwente/4357980/Veel-hardrijders-gepakt-op-Diepenheimsestraat.ece *

---

Wat me tegenviel van het VHT Twente was dat de coördinator (de heer van Brakel) zei dat er geen foto's van de plek van de laserwaarnemer gemaakt mocht worden. Na een korte discussie waarin ik onder meer zei dat zijn argumenten bluf waren ben ik uiteindelijk toch gewoon mijn gang gegaan.

Van de heren motorrijders en de laserwaarnemer geen last gehad, zelfs na de foto's nemen even terug geweest waar de rest van het verkeershandhavingsteam zich ophield. Er kwam echter geen reactie meer uit de Opel Vivaro. Overigens was het ook erg hard gaan regenen. Er zal zeker een vervolgcontrole komen op deze lokatie en dan zal er waarschijnlijk een radar installatie gebruikt worden.



vw-driver


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht