N50 nieuwe flitspalen bij Zalkerbroek max. 70 km/uur



Datum van foto's: maandag 23 februari 2009
Tijdstip: 17.45 uur


Zoals zo vaak reed ik maandagavond van Zwolle naar Kampen over de N50.
Het was rustig op de weg, dus ik kon lekker doorrijden.
Tot ik tot mijn grote schrik ineens vol in de ankers moest bij het zien van een flitspaal! En dat terwijl ik dit traject toch bijna dagelijks rij!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De N50 is veelbesproken in deze regio. Iedereen ergert zich aan deze weg. Vorig jaar is deze 2 strooks weg aangepast naar om en om 2 rijstroken, zodat er ingehaald kan worden. Dit kan werken, maar wie de huidige varianten heeft bedacht, snapt er blijkbaar niets van.

Ter plaatse van het Motel en tankstation Zalkerbroek staan verkeerslichten. De maximum toegestane snelheid is hier een belachelijke 70 km/uur.
Je wordt hier op diverse manieren geattendeerd dat je op deze AUTOWEG maar 70 mag. Niemand die zich hieraan houdt, uiteraard. Als je aan komt rijden en het verkeerslicht is groen of springt op groen, waarom dan vertragen? En als het rood wordt, dan is dit ruim op tijd te zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo hangen er een aantal borden met 70 erop, knipperende lampen erboven en onder en hangen er ledborden boven de weg die gaan branden als je te snel rijdt: U rijdt te snel(...dan dat ik, ambtenaartje bedacht heb).
En toen... op deze bewuste maandagmiddag schrok ik me kapot van dit apparaat, die er die ochtend nog niet stond! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Alleen stond deze middag de kop van de camera nog de verkeerde kant op. Dus al een vreemde zaak: opkomend flitsen terwijl de infraroodlamp erachter staat!
De dag erna was de kop goed gezet en heb ik voorgaande foto's gemaakt.
Ik snapte niet dat ik deze flitspaal 's ochtends over het hoofd gezien had! Hij stond er toch vrij opvallend.
Gelukkig heb ik een onboard-camera en kon ik thuis op de beelden terugzien dat de flitspaal er die ochtend inderdaad nog niet stond! Ook kon ik nakijken hoe hard ik deze middag langs deze paal was geremd: 78 km/uur, dus dat viel nog mee. Crimineel te hard, dat wel.
De flitspaal had zelfs al voor het eerste ongeval gezorgd.
Deze foto komt uit de beelden van de onboard-camera.

Een hele rij auto's was vol in de ankers gegaan met behoorlijke schade als gevolg.
De motorkap van deze auto zit totaal in de kreukels.
Het filmpje van de hele situatie is hier te zien:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/post1587704.html#p1587704
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De volgende ochtend heb ik van de andere rijrichting ook maar even een paar foto's gemaakt.
Hier geldt hetzelfde: op diverse manieren word je geattendeerd op de verlaagde maximum snelheid. En aangezien niemand zich eraan hield, logischerwijs, zal oom agent het erin stampen d.m.v. camera's.
Met aan het eind, maar toch nog een paar honderd meter vr de verkeerslichten, de gewraakte flitspaal.
Het is een zogenaamde lussenpaal welke werkt met detectielussen die in het wegdek worden gefreesd.

De lussen op deze foto zijn overigens NIET van deze flitspaal, hiervoor liggen ze te ver achter de paal. Ik denk dat het detectiemeetlussen zijn die bij het 'telkastje' in de berm horen.
Het zouden ook detectielussen voor filevorming kunnen zijn die de ledborden boven de weg activeren.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Om bij deze paal te komen kun je via het tankstation op dit parallelweggetje komen. Hier mag je alleen als voetganger langs of als je tot de hulpdiensten behoord.
Na een stukje lopen zie je in de verte de lussenpaal met infraroodcamera staan.
Je ziet zo ook dat de camera nog een behoorlijk stuk voor de verkeerslichten is geplaatst.
Beter was geweest om de camera bij de verkeerslichten te plaatsen en deze op roodlichtpassanten te laten controleren (evt. in combinatie met snelheid boven de 100 km/uur).

Nu geven de mensen na de paal weer gas bij en gaan met hogere snelheid weer de kruising over.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Van dichtbij zag ik dat de paal nog niet in werking was.
De IR-lamp voor de camera wees nog vrij veel omhoog en de bedrading die naar de lussen in het wegdek gaan staken nog uit de grond (zie inzet-foto). Laten we hopen dat niemand die kabels wat verder inkort...

Ik ben heel benieuwd hoelang deze lussenpalen hier ongeschonden in het open veld zullen staan.
Vooral met een secundaire weg ernaast is het vrij makkelijk om deze palen onklaar te maken.
Zoals je ziet ligt de bedrading niet diep mede omdat de lussen in het wegdek slechts op 6 a 7 cm diep in het asfalt liggen met een laag zachte bitumen eroverheen om nog een goede meting te kunnen doen.

Daarnaast vraag ik mij af wat de zin van deze palen op DEZE plek is. Ze staan notabene op een inhaalstrook waar je dus makkelijk harder kunt rijden zonder enig gevaar. Enige wat ik kan bedenken is een gefrustreerde ambtenaar die briesend roept:"Zij zullen niet harder dan ik bedacht heb rijden!!!"
Bij file gaan de matrixborden boven de weg aan en je kunt nu nog steeds met gemak harder dan toegestaan de kruising over...

Maar ja deze hele N50 zit niet echt logisch in elkaar. Wie dat bedacht heeft....

Voor de liefhebbers heb ik nog even de coordinaten van beide palen:

Kampen ri Zwolle:
Longtitude: 5 graden 57' 58.17" E
Latitude: 52 graden 30' 24.37" N

Zwolle ri Kampen:
Longtitude: 5 graden 58' 24.16" E
Latitude: 52 graden 30' 20.74" N


Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht