Motorcontrole ivm TT Assen

Door ITdAnGeR


Datum van foto's: donderdag 27 juni 2002
Tijdstip: 19.30


Vandaag kreeg ik van AJ het vriendelijke mailtje dat er wat gaande was op de A28 en hij vroeg of ik zin had om er even te gaan kijken met hem. Natuurlijk wilde ik dat wel gelijk weer een gezicht gezien bij FS. Gelijk ook effe Chuckie op de hoogte gesteld dat ik er heen ging en dat hij ook wel welkom was.



Onderweg er naar toe kwamen we na de afslag De Wijk de Catchken tegen en we dachten laten we die later maar even pakken want verder op bij de Texaco werden de motoren gecontroleerd op mankementen en natuurlijk het aantal Decibels.



Een van de aanwezige mensen had AJ die middag al gesproken en wij liepen naar hem toe en hij zei gelijk al www.flitsservice.nl . Dat vond ik pas een ontvangst! Even bij gepraat met de betreffende KLPD-er (sorry dat ik zijn naam niet weet dus noem hem meneer -D- ) over het nut van deze controle. Nou die werd ons al snel duidelijk gemaakt. Het ging hier dus alleen om motoren en dus niet automobilisten. Toen over de catchken gepraat en die scande ALLE voertuigen alleen werd er specifiek op motoren gelet. Auto's die dus niet in orde waren kregen later een brief thuis. Voor de duidelijkheid niemand wist of er ook een MN6F aktief was in de omgeving dus werd er NIET op snelheid gecontroleerd. Alleen de motoragenten reden op de A28 om langs razende motoren van de weg te plukken. Ze zouden er tot ongeveer 21.30 hebben gestaan denk ik want toen werd de catchken opgeruimt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aankomend als motorrijder zou je het zo ongeveer zien. Drukte van belang en de jongens hadden het er nog naar hun zin ook. Één van de motorrijders had de playboy maar gekocht om zijn tijd te verdoen op het wachten tot zijn motor voor Db-meter mocht.
Agenten vonden al die motoren maar al te mooi en namen dan ook de tijd om ze allemaal één voor één goed te bekijken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook waarschijnlijk twee goede vrienden mochten hun motor neer zetten bij de DB-meter alleen hadden ze wat moeite om het te testen. Maar duidelijk is dat er wel wat mis was want beide motoren stonden zeker 30 minuten naast elkaar en de bestuurders stonden bij meneer -D- die administratie afhandelde.
Nou zou je dan zeggen laat me die DB-meter maar eens zien dan. Nou voor de motorrijders onder ons heb ik hem grondig op film vast gelegd. Links ziet u de kast met de schermpjes erop. Rechts ervan staan eerst de Toerenteller die geijkt is door Kalibra en daarnaast de microfoon die de DB's gaat meten bij bepaalde toeren. Het max. aantal DB's is per motor verschillend, de opgegeven specificatie's zijn per motor via het kentekenregister op te vragen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier ziet u dus het schermpje van de DB-meter en zal u PROBEREN uit te leggen wat er allemaal op staat. Links aan beginnen maar dan. Daar ziet u een klok dat de toeren aan geeft per minuut. Er onder ziet u 3 lampjes die aangeven of het goed of fout is gegaan. Het meest rechterlampje van de 3 gaat rood knipperen als de test NIET succesvol is verlopen dus dat er TE veel DB uit de uitlaat komt. In het midden de sleuf waar na afloop van de test een resultaat uit komt die mee gaat in de administratie. Rechts ziet u een LCD scherm met daar alle meetgegevens erop. Zoals welke toeren men moet meten en wat de conclusie is van het apparaat.
Close-up laat beter zien wat er allemaal op staat. Er staan dus op toerental waarbij gemeten moet worden dus 5500 toeren en ook wat hij geeft alleen daar staat nu 0 omdat er geen motor bij stond. Er worden dus 3 testen afgelegd en daar wordt de conclusie uit getrokken. En de vorige motor die hier stond is dus in orde zoals je rechts onderaan ziet staan met een DB gehalte van 98 DB(a). Ook heb ik maar het ijkingstickertje erop gezet. En dat is allemaal in orde zoals jullie zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze motor moest het helaas ontgelden bij de DB-drag. Te veel DB voor dit antieke beestje. Best zonde eigenlijk. Hij moest ook ter plekke zijn verlichting in orde maken.
Er waren in totaal 4 auto's van de KLPD bij deze aktie betrokken. En de rest waren met onopvallende auto's.



Hier ziet u de auto van de KLPD die je niet vaak ziet denk ik. Deze man zal wel geen prive auto hebben en dus met de bedrijfs auto naar deze aktie zijn gekomen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier kon u terecht voor uw chineese maaltijd tijdens het wachten en de wc's waren om de hoek bij de NOG groene struikjes. Het gaat natuurlijk hier om de divisie transport en milieucontrole. Maar er was weinig actie binnen alleen agenten die naar binnen liepen en dan smakkend naar buiten kwamen met de loempia nog half in hun mond. Volgende keer lusten wij er ook wel een...
Ook was er een mobiel bureau in aanwezig waar ook weinig actie was. Alleen 2 man die met een scanner de motoren scanden of ze voorzien waren van een chip waar in staan van wie die motor is. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Om 20.45 vonden AJ chuckie en ik het wel welletjes want AJ wou op tijd thuis zijn. Dus vertrokken we weer richting Zwolle. En natuurlijk eerst nog aan een toevallig aankomen rijdende Volvo van de KLPD gevraagd of wij er even naar toe mochten lopen omdat we dan namelijk de oprit moesten oversteken. Geen probleem zei de uiterstvriendelijke agent die nog stond te lachen van een voorbij rijdend krot met een fiets voor de kentekenplaat. Waar hij geen actie op ondernam.



Aangekomen bij de catchken en de auto netjes geparkeerd te hebben en een eind te hebben gelopen werden we tegen gehouden door 3 zéér fanatieke motoragenten. De oudste zei gelijk of wij 300 gulden op zak hadden per persoon omdat wij zogenaamd OP de snelweg liepen. Ons antwoord was natuurlijk simpel. Nee dat hebben wij niet, maar we wouden alleen even praten met de mensen van de catchken. Ook dat werd in de wind geslagen we keerden dus maar om zonder al te veel troubles te maken. Dus het werd tijd voor een drive-by shoot.



De oprit oprijdend kwam je eigenlijk vlak langs de Witte sprinter. Hij staat onzichtbaar voor de auto's komende uit Zwolle.
Maar ja er eenmaal langs moesten we door rijden tot zuidwolde voor we konden keren dus komende vanaf Assen zeg maar ook effe drive-by shoot gemaakt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Onze conclusie was ook dat het hier dus echt om een controle ging die alleen voor de VEILIGHEID was. Meneer -D- vertelde ook dat ze selectief motoren van de weg haalden en dat ze dus met deze actie wilden voorkomen dat er ongelukken gaan gebeuren met motoren die maar met tape in elkaar zitten. En ik kon me daar bij aansluiten. En of je het nu wel of niet nuttig vind de DB-test moet je zelf weten natuurlijk. Wij gingen naar huis en Zaterdag zal ik weer bij die controle aanwezig zijn en proberen meer los te krijgen.


Tekst: ITdAnGeR

Foto's: Chuckie, AJ & ITdAnGeR



De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht