Exotic Green Rally in goede banen geleid door het VHT

Door Petertjuh en MarcoV


Datum van foto's: zaterdag 11 juli 2009
Tijdstip: n.v.t.


Wat de TT in Assen is voor de aldaar omringende VHT’s, is de jaarlijkse Exotic Green Rally voor het VHT Midden- en West-Brabant. De Exotic Green Rally is een tweedaags evenement in de ruime omgeving van Roosendaal, Oudenbosch, Etten-Leur en Achtmaal. Verspreid over de regio vinden er diverse wedstrijden plaats. Tussen de verschillende proeven door moeten zowel de rallyrijders als de bezoekers over de openbare weg rijden. En ja, een rally betekent snelheid en dus voelt het VHT het als hun morele plicht om grote handhavingsacties op te zetten.

MarcoV heeft vorig jaar de rally bezocht met zijn pa en toen diverse snelheidscontroles gesignaleerd, strategisch weggezet op de belangrijkste routes van en naar de verschillende proeven. Via “Wegmisbruikers” kwamen we erachter dat vorig jaar de VROS van Limburg Noord over was gekomen om mee te doen met de handhavingsacties. Sindsdien stond vast dat wij alle handhavingsacties in kaart moesten brengen en dan met name het onopvallende spul. Dit werd nog eens extra kracht bijgezet omdat we daags voor de rally de VHT-activiteiten met betrekking tot de rally wilden weten en we te horen kregen dat we dat maar zelf moesten uitzoeken. En zo trokken we ons eigen plan en dit heeft zeker zijn vruchten afgeworpen dankzij een grondige analyse van rallytijden, routes e.d.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dag 1: vrijdag 10 juli 2009

Op deze avond en begin van de nacht waren er proeven in Etten-Leur, Standdaarbuiten en Roosendaal. Ik had afgesproken om MarcoV rond 18.00 uur op te pikken. Op dat moment werd er al een snelheidscontrole gemeld op de N389, de weg tussen Zevenbergen en Etten-Leur.

radar nb n389 zevenbergen - etten leur beide ri thv hmp 5.8 door een grijze vw transporter en aanhanger (kronz/marcov en petertjuh)

Deze behoorde voorheen tot een weg waar frequent met radar werd gecontroleerd. Dit was sinds lange tijd weer een controle op deze weg. Wij hadden de eerste avond als doel zoveel mogelijk incognito te blijven en dus bleef het bij drive-by en afstandsfoto’s.
De maximumsnelheid is hier 80 en die is, overdag in elk geval, niet slecht in verband met diverse uitritten van bedrijven c.q. woonhuizen en gewone zijwegen. Alleen in verband met de rally stonden alle radarcontroles veel later dan normaal te controleren. ’s Nachts is het vaak niet of minder nodig om controles uit te oefenen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de paar foto’s doorgezet naar Etten-Leur. Daar niks bijzonders gezien, behalve wat opvallende politievoertuigen.

Toen zetten we koers naar Hoeven. En jawel, een uitermate goede keuze wegens een VROS en een radarcontrole.

radar nb n641 etten-leur ri hoeven thv hmp 5.1 door een beige transporter (marcov en petertjuh)

Ook hier wat drive-by foto’s geschoten.
Tijdens het drive-by schieten kwam de VROS van VHT Zeeland ons tegemoet. Die stond eigenlijk bij toeval op de foto, maar we wisten dus meteen dat ons VHT versterking had van minimaal één andere VROS. De maximumsnelheid is hier 80 en die is, eigenlijk 24 uur per dag, een goede snelheid. Veel onoverzichtelijke zijweggetjes en sowieso een relatief kort stuk tussen industrieterrein Vosdonk (Etten-Leur) en de bebouwde kom van Hoeven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we nog even richting Etten-Leur reden kwamen we opeens de VROS van Midden en West Brabant tegen. Jammer genoeg een niet zo goede foto, maar we wisten wel dat deze ook actief was.
De weg vervolgens doorgezet naar Oudenbosch. Hier kwamen we onze onopvallende motor (MS-GS-91) tegen. Geheel bij toeval zaten we er later pal achter toen er een stop werd gemaakt op het fietspad. Naar later bleek om terug te keren naar Oudenbosch. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna ging MarcoV even rally kijken en ik ging weer de weg op. Na de proef in Standdaarbuiten zijn MarcoV en ik nog even samen op stap geweest.
In de tussentijd waren we de MS-GS-91 alweer tegengekomen, en zo op de hele avond maar liefst 8x. MarcoV had een lange tijd over tussen de rally door en daarom hebben we een uitstapje gemaakt naar het VHT in Breda. Hier bleek dat de grijze Toyota Hi-Ace ook weg was. Dit betekende nog een snelheidscontrole en de enige logische weg was de N637. Dus koers gezet naar die weg. Inmiddels was het tegen elven en behoorlijk donker. Plots ziet MarcoV in de berm een groen lampje branden. Controle? Ja, met dank aan de alertheid van MarcoV konden we de derde radarcontrole melden.

radar nb n637 rijsbergen - etten-leur beide ri thv hmp 4.3 door twee statieven (marcov en petertjuh)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het statief aan de andere kant merkte ik pas op toen we aan de overkant hadden geparkeerd en richting de controle liepen. Vanwege het zeer onopvallende karakter van deze controle wilden we hier toch echt even goede foto’s maken. Op deze weg geldt ook een maximumsnelheid van 80. Niet verkeerd, ware het niet dat deze weg ook niet meer valt binnen de reguliere VHT-trajecten (vanwege de top 5/top 10) en ik het persoonlijk erg verkeerd vind om dan zeer onopvallend te controleren. De mensen krijgen dan sowieso pas na meerdere weken het besef dat ze de geldende maximumsnelheid hebben overtreden.
Teruggekomen van de controle op de N637, zagen we op de Bredasebaan ineens een knipperende afzetting. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En ja, het VHT was, in tegenstelling tot vorig jaar, gelukkig ook actief met een alcoholcontrole en wel strategisch op de weg richting de snelweg, gezien van het centrum en rallygebied. We zijn de fuik ingereden voor wat vlugge foto’s omdat MarcoV naar de proeven op de Borchwerf wilde in Roosendaal, alwaar zijn pa al was. Je werd eerst van de linkerrijstrook verjaagd door het knipperende bord politiecontrole. Vervolgens werd je de linkerrijstrook op gedirigeerd om de alcoholcontrole te ondergaan. Wij vroegen meteen al of we meteen de middenberm in mochten duiken voor foto’s. We werden herkend en zodoende was het geen probleem voor een vlugge fotoshoot.
Toen we klaar waren, vroeg ik of ik ofwel meteen mocht blazen en dan over de afgesloten rijbaan de weg vervolgen, of gewoon niet blazen en wederom de controle omzeilen. Aan mij werd gevraagd of ik alcohol had gedronken. Nou ja, het is heel simpel: ik houd niet van alcohol en dus hoef ik niet eens na te denken of ik met een slok op ga rijden. En bovendien, het zou ook wel ontzettend dom zijn om bewust een fuik in te rijden met een slok teveel op. Ik werd geloofd en zo mocht ik zonder blaastest de weg vervolgen. De leidinggevende van de controle riep naar de agent die de auto’s de linkerrijstrook op dirigeerde, dat wij achteruit konden komen en vervolgens door te rijden. Hierop werd voor ons het verkeer stilgelegd en konden we achteruit de weg weer oprijden om vervolgens via de rechterrijstrook de snelweg weer op te zoeken.

In Roosendaal heb ik MarcoV bij de rally afgezet. Ik ben toen nog even gaan rondrijden en op de Borchwerf heb ik de nieuwste onopvallende motor MV-BG-49, de 68-XP-TN en de 54-HRS-8 nog een paar keer zien rijden en gewoon stilstaan bij het evenement. Al rijdende met telefoon foto’s gaan maken in het donker is geen succes, maar dat deerde niet.

Na een enerverende avond en begin van de nacht zijn we weer huiswaarts gekeerd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dag 2: zaterdag 11 juli 2009

Op deze dag vonden ook overdag proeven plaats in tegenstelling tot dag 1, toen de rally pas aan het begin van de avond los ging. Op basis van de analyse van de rally van vorig jaar, vermoedden we geen controles overdag. En dat bleek te kloppen toen ik halverwege de middag het VHT ging checken alwaar bleek dat er in elk geval geen radarcontroles actief waren.
MarcoV ging overdag gewoon lekker rally kijken en ik trof ondertussen voorbereidingen voor mijn verjaardag van 13 juli, die ik in verband met de rally vierde op 12 juli in plaats van op zaterdagavond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een gok qua starttijd was 18.00 uur. Dus door omstandigheden stonden we al om 17.30 uur met een McDonalds-maaltijd in een zijstraat van de Mijkenbroek, vrij onopvallend met zicht op het uitrijden van het VHT.

Toen we al even aan het wachten waren, kwam er ineens een jogger naar ons toe. Dit bleek een VHT-er te zijn op weg naar het werk. Dag dekmantel dus. Hier kregen we wel te horen dat we wel ontzettend vroeg waren. Maar dit bleek deels wel en deels niet te kloppen…

Waarom niet te vroeg? Op een gegeven moment komt er een Audi de Mijkenbroek opgereden. Meteen alert en we dachten de VROS van Zeeland te herkennen. Dus meteen gas erop uit de zijstraat richting VHT en ja, zo stond ie mooi op de foto…
Wij hebben ons toen maar even elders opgesteld. En nog veel later kwam er een Golfje R32 aangereden. R32 in de buurt van een VHT is altijd verdacht dus weer gas gegeven, en jawel, bij het oprijden van het terrein stond de VROS van Brabant Noord gezien de bestuurder van de VROS wagen, de 53-SN-JV, heel erg mooi op de foto. Deze laatste was de eerste dag niet actief geweest en zodoende bleek dat we werkelijk alles hadden gespot en gefotografeerd van het onopvallende VHT-spul. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ondanks deze mooie spots, begonnen de eerste activiteiten pas na maar liefst 2,5 uur posten bij het VHT. Toen stonden we inmiddels weer op de vertrouwde stek in de zijstraat. Als eerste reden de voertuigen weg voor de alcoholcontrole. Iedereen richtte een blik op ons in de zijstraat en zodoende wisten we dat het overbekend was dat we dus nog aanwezig waren. Met deze kennis zijn we maar weer verkast. Toch duurde het nog lang voordat de radarvoertuigen wegreden. Nog wat later reden ook beide onopvallende motoren weg.
Vervolgens kwam er pal tegenover de straat waar het VHT uitrijdt, een parkeerplek vrij. Aangezien we toch al gesignaleerd waren, zijn we lekker opvallend daar gaan staan.

Na in totaal 3,5 uur gewacht te hebben, kwam onze VROS naar buiten. De andere VROS-jes kwamen gek genoeg nog niet. Maar later bleek waarom… Het VHT was erg triest bezig namelijk. We hadden lekker opvallend foto’s geschoten. Even later kwam onze VROS terug, vermoedelijk teleurgesteld dat we niet achter hun aan gegaan waren. We werden geblokkeerd en er werd gevraagd waarvoor de foto’s waren en dit terwijl er voor ons een zeer bekende VHT-er in zat die bekend is met onze praktijken. Maar “geheel toevallig” ging de poort van het VHT weer open en jawel, terwijl wij geblokkeerd stonden en aan de praat gehouden werden, reden de andere VROS-jes weg. Maar gelukkig hadden we ze dus al lekker bij aankomst op de foto en die van Zeeland zelfs de eerste dag, iets wat we de VHT-ers die avond ook flink hebben ingewreven naar aanleiding van de 100%-zeker bewuste blockactie.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna konden we weer gaan rijden. De VROS-jes deden de “stoplichtenweg” en wij de snelle route naar de Noordelijke Rondweg. In de haast om weg te komen, reed de 53-SN-JV door rood, iets wat we dus mooi op de foto hebben staan, uitgaande van onze verkeerslichten.
Hierop hebben de VROS-jes links laten liggen en zijn de radarcontroles gaan zoeken. En jawel, wie zoekt zal vinden. Er waren eigenlijk maar twee logische wegen voor een radarcontrole. En jawel:

radar nb n263 rijsbergen ri zundert thv hmp 12.3 beige vw transporter op de parallelweg (marcov/petertjuh)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
radar nb n638 zundert - rucphen beide ri thv hmp 10.0 door statief achter de bomen (marcov/petertjuh)
radar nb n263 wernhout - belgische grens beide ri thv hmp 4.5 door aanhanger en grijze vw transporter (marcov/petertjuh) klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op alle wegen geldt een maximumsnelheid van 80 die niet echt verkeerd is. De opstellingen waren wel leuk, maar de N638 had weer een hoog N637-gehalte. Logisch met dezelfde controleur.

Tijdens de zoektochten signaleerden we de onopvallende motoren en de VROS-jes uitgezonderd die van Zeeland. Die heeft waarschijnlijk op de nabijgelegen A16 rondgereden omdat we deze anders wel een keer hadden moeten zien op de geijkte trajecten.
Omdat MarcoV vanwege het extreem laat vertrekken van m.n. de VROS-jes een groot deel van de rally had gemist, zijn we direct na de radarcontroles naar Achtmaal toe gereden waar ik ‘m kon verenigen met zijn vader. Hier kwamen we nog terecht in de fuik van een alcoholcontrole. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik heb nog een tijdje staan praten met een bekende motoragent. Die moest plots achter een doorrijder aan. Deze wist echter te ontkomen doordat ie bij een kruising vermoedelijk de niet logische richting had genomen. Echter, het signalement van de auto was doorgegeven en enige tijd later werd deze door een VROS aan de kant gezet. Gelukkig kijken ze dus niet alleen naar snelheid, al zal de hoofdzaak ongetwijfeld hebben gelegen op snelheid.

Al met al een hele leuke rally voor wat betreft het spotten van VROS-jes. We zijn zeer geslaagd in ons doel en we hebben nu in 2 dagen zo vaak VROS-jes gezien, dat we werkelijk waar even geen VROS-je meer kunnen zien. Dus bij deze een berichtje aan onze VROS-sers: jullie hebben even geen last meer van onze spotzucht, dat volgt pas weer na de volgende grote wisseltruc van het BVOM/VHT’s…

Er is ook nog een persbericht uitgebracht.

Alcohol en snelheidscontroles tijdens Exotic Green Rally

ETTEN-LEUR / ZUNDERT: Het Verkeershandhavingsteam van de politie MW-Brabant heeft rondom de Exotic Green Rally alcoholcontroles in Etten-Leur (vrijdag) en Zundert (zaterdag) gehouden. De rally werd gereden in de omgeving van Roosendaal, Zundert en Achtmaal. Er werden 1660 blaastesten afgenomen. Er waren 14 bestuurders die één of meer glaasjes teveel ophadden. Naast alcohol werd ook met radar en videovoertuigen op snelheid gecontroleerd. Daarbij werden 590 boetes uitgedeeld voor het overtreden van de maximum snelheid.

Resultaat alcoholcontrole vrijdag 10 juni:
In Etten-Leur werden 980 blaastesten afgenomen. Er waren drie bestuurders die teveel gedronken hadden. De hoogste alcoholwaarde was bij deze controle 445 ug/l. Tevens werden door de Videovoertuigen en de onopvallende motorsurveillanten in totaal 8 rijbewijzen ingevorderd ter zake een overschrijding van de maximum snelheid waarvan de hoogste overschrijding 181 kilometer per uur alwaar 120 kilometer per uur was toegestaan. Deze bestuurder haalde zelfs diverse vrachtwagens over de vluchtstrook in met een snelheid van 177 kilometer per uur.

Resultaat alcoholcontrole zaterdag 11 juni

In Zundert werden 680 blaastesten afgenomen, er waren elf aanhoudingen ter zake rijden onder invloed van alcohol. Hierbij werden drie rijbewijzen ingevorderd, waarvan twee bestuurder beginnend bestuurder waren. De hoogste alcoholwaarde was 705 ug/l. Tevens werd in samenwerking met de regio's Brabant Zuid-Oost, Zeeland en het BVOM gecontroleerd door middel van drie videovoertuigen (VROS) en twee onopvallende motorsurveillanten. Er werden drie rijbewijzen ingevorderd waarbij de hoogte snelheidsoverschrijding 77 kilometer per uur betrof. Ook werden diverse andere bekeuringen uitgedeeld voor uiteenlopende feiten.

Bron



Tekst: Petertjuh foto's: MarcoV


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht