Fijn begin van je vakantie op de A27

Door salush


Datum van foto's: zaterdag 25 juli 2009
Tijdstip: 12:00 uur


Vandaag was er op de A27 weer eens een controle gemeld. Omdat deze niet op een standaard plek zou staat, vond ik het nodig om even een kijkje te nemen.

radar zh a27 utrecht ri gorinchem thv hmp 42.8 bij afslag noordeloos

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Onderweg viel me al iets vreemds op, niet dat de plusstrook weer eens dicht is, maar dat het bord waar normaal "slecht wegdek" staat nu ineens een vaag bericht stond. Gezien er rijstroken stond, dacht ik bij mezelf dat dit wel eens lang kon duren. Gelukkig kon ik op de oostelijke rijbaan niks constateren wat op een ongeluk leek. Ik ging er vanuit dat Rijkswaterstaat een beetje in de war was.
Tijdens het keren zag ik de KLPD bus 53-BS-LB uit Breda netjes in de berm staan. Achter het hectometerpaaltje stond alles weer uitgepakt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Van links naar rechts; Catch-ken, Multanova 6F en natuurlijk de infrarood flitser.
Iets later kwam ik in een dergelijke rare situatie terecht. Dit was het teken dat de oostelijke rijbaan afgesloten zou zijn. Het volgende Matrix bord gaf aan dat de voorgaande verboden weer opgeheven worden, dus ik reed maar door met het overige verkeer. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij de volgende ronde viel mij op dat er toch wat meer aan de hand was. Er was weer een kop-staartje voor een controle post. Gelukkig blijft het waarschijnlijk bij blikschade en misschien een kapotte fiets.
Bij de terugweg (wel binnendoor, stond helemaal vast erachter) stond een auto al op de berger. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat moet je ervan denken als je op Flitsservice een melding ziet dat er een ongeluk gebeurd is bij HMP 42.8 en bij 42.9 (hectometer paaltje ervoor)? Ik kan de conclusies helaas wel bedenken.

Ik heb er een groot probleem met de ernstige maatschappelijke kosten voor al deze ongelukken bij controles. Zeker omdat, gezien de hoeveel auto's met caravans en fietsen, er blijkbaar weer veel vakantieverkeer onderweg was. Om na een ongeluk geconfronteerd te worden met een controle zal toch wel een nare smaak hebben.

Op de A27 op dit stuk wordt regelmatig de maximumsnelheid geregeld met matrixborden. Hierdoor zal de maximum snelheid niet duidelijk zijn en zullen mensen extra bijgeremd hebben om maar niet geflitst te worden. Veel abrupt remmen veroorzaakt snel in een langzaam rijdende file en als er dan iemand met ongeveer 90km/u op af komt dan kan je de gevolgen al voorspellen.

Helaas kan het KLPD of korps Zuid Holland Zuid geen duidelijkheid verschaffen in een persbericht, dus het moet nu maar volledig op speculatie.

Deze controle kan in ieder geval weer toegevoegd worden aan de lijst van zogenoemde verkeersveilige controles die juist leiden tot ongelukken.

Niks ten nadele van de controleur die alleen maar zijn uitvoerende werk deed. Iedereen maakt op zijn werk wel eens fouten die opgedragen worden door hogerhand.


Tekst en foto's: salush


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht