Live: A58 90.8 voor de verandering

Door Yvesart


Datum van foto's: vrijdag 9 oktober 2009
Tijdstip: 13:00


Vanochtend werd ik gebeld door mijn vriendin dat op de RDS van Q-Music een controle gemeld werd bij hmp 90.6 op de A58. Aangezien ze daar net de snelweg opgereden was zonder zich te bekommeren om de daar geldende maximum snelheid van 100km/uur, was ze er aardig van geschrokken. Plots drong het besef door dat de door mij genoemde argumenten om actief te zijn bij/op Flitsservice.nl hout sneden. Een Vmax die veel te laag lag -ooit bedacht in een tijd zonder geluidswallen, welke nu als afgrijselijke obstakels de stad doorklieven- en een "leeg" wegbeeld dat iedereen kent van de vroege ochtend. Van gevaarzetting of ongelukken op deze plek was dan ook geen sprake.. en haar conclusie kwam al snel "waarom controleren ze daar in hemelsnaam?"...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Normaal gesproken wordt in het 100-gebeid bij Roosendaal-Oost gecontroleerd vanaf het viaduct bij hmp 90.6. Op de foto is echter te zien dat vanaf die (standaard)plek het nog een eindje lopen is naar de controle van vandaag.
De controle stond dus een eind verwijderd van de standaard locatie, welke opgenomen was in de melding op Flitsservice en Q-Music. Dichterbij gekomen bleek dat de bus op deze nieuwe plek een stuk lager, en daardoor minder in het zicht, stond voor de weggebruikers op de A58. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf de zijkant gezien blijkt de bus maar net tot aan de vangrail te komen. De radarset maakte ondertussen vrolijk allerlei piepjes. Waarschijnlijk zijn er aardig wat foto's gemaakt, omdat veel mensen uitkeken naar de standaard plek bij 90.6 en daardoor niet bedacht waren op een controle een paar honderd meter eerder.
Helaas heb ik de aantallen niet op kunnen vragen, omdat ten eerste de schuifdeur dicht getrokken werd toen ik aan kwam lopen en ten tweede omdat ik niet gewend ben waar ik aan zou moeten kloppen zonder de agent een hartverzakking te laten krijgen. Volgende keer beter zeg maar..
Dus heb ik nog maar wat foto's gemaakt van de -nieuwe- locatie. Hier is duidelijk te zien dat de set voor de afslag Roosendaal Oost opgesteld is. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat de hmp notering afwijkt van de normale plaats heb ik deze extra op de foto gezet. Hier is ook te zien dat de set voor het hmp-paaltje stond. Ik ben benieuwd of deze dan ook op de foto te zien zal zijn, indien je te hard hier voorbij gekomen bent. Op zich vind ik persoonlijk dit wel een goed initiatief van de controleur! Op deze manier kan geen onduidelijkheid over de locatie bestaan wat je vaak wel ziet in de documentatie van de politie bij het opvragen van de gegevens (onder de WOB).
Om te bekijken hoe goed of slecht de set te zien is vanaf de snelweg, heb ik nog maar een driveby gemaakt. Oordeel zelf maar of je deze wel of niet gezien zou hebben (op de vroege ochtend).. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al is de vraag over het "waarom hier controleren?" een terechte. Ik zou het antwoord er niet op weten, aangezien de Vmax hier achterhaald is door de plaatsing van geluidsschermen en de situatie overzichtelijk genoeg is, waardoor er nooit een ongeluk gebeurt. Ik verwacht dan ook, onder meer door de lange duur van de controle en het dichtschuiven van de deur omdat hij het te druk had met verwerken, dat er "goed gescoord" is met deze controle. Of de verkeersveiligheid op de A58 hierdoor vergroot wordt, durf ik in twijfel te trekken. In ieder geval gaat één persoon de komende weken in spanning de brievenbus in de gaten houden. of ze ook minder hard de snelweg op zal rijden.. tja, ook die conclusie kan je zelf al wel raden..


Tekst en foto's: Yvesart


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht