Zondag verstoord door geluidsoverlast

Door Yvesart en MarcoV


Datum van foto's: zondag 22 november 2009
Tijdstip: 13:00 uur


Het was een rustige zondagochtend. Geen drukke agenda, maar gewoon tijd om uit te slapen en vervolgens met de auto naar de sportclub te rijden... Volgens mij een beeld dat velen zullen herkennen. Velen zullen echter de komende week eveneens hun auto herkennen op een (dure) foto.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor de ervaren spotter is het toegestuurd krijgen van een foto echter te voorkomen. Hiervoor moet je wel even de medeweggebruikers en de weg voor je vergeten en naar de berm kijken. Als je dan een bus in de berm ziet, begint de twijfel. Je kijkt nog een keer voor de zekerheid of je ook een setje ziet of dat dit een 'klusbus' is...
Ondertussen rij je al naast de plek waar die 'rare' bus staat. Gelukkig dat die er stond, want nu zie je dat er strak achter het HMP plaatje een setje verborgen is. Stel je voor dat die bus er niet had gestaan dan was die voorganger veel abrupter op de rem gaan staan en had jij dit misschien wel te laat doorgehad?

Bovenstaande is een scene zoals ik de afgelopen weken al regelmatig voorbij heb horen komen van vrienden en kennissen rondom Roosendaal. Waarbij het verstoppen van het setje een sport geworden is, maar die zeker niet voor de verhoging van de verkeersveiligheid dient..
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de vorige foto's leek het nog of de set in de bocht stond, naast die oprit Roosendaal-Oost, maar op deze foto bij de bus lijkt die bocht toch weer mee te vallen. Mocht je hier op de foto zijn gegaan, dan zou je voor de zekerheid e.e.a. nog maar even nameten, want dit kán een fout in de meting veroorzaken.
Er zullen niet veel mensen zijn, die de locatie al herkend hadden, aangezien deze zelden gebruikt wordt. Dit komt onder meer doordat: het een flauwe bocht is, er een oprit ligt en mag je hier maar 100 km/uur. Deze limiet is ingesteld voordat er geluidsschermen kwamen om het geluid van deze snelweg, welke Roosendaal doorsnijdt, te dempen. Terwijl de geluidsschermen er al lang staan (op de achtergrond te zien), is de limiet nooit aangepast.

O ja, je zou ook denken dat een limiet voor de verkeersveiligheid wordt ingesteld, maar helaas.. op deze locatie gebeuren er nooooit ongelukken omdat iedereen met 'een veilige' 120km/uur (in plaats van de geldende 100km/uur) goed in kan schatten wat andere verkeersgebruikers doen bijvoorbeeld bij het invoegen.

Op de foto is de gemiddelde verkeersdrukte voor de zondag te zien. Je ziet gelijk dat hierdoor veel ongelukken kunnen gebeuren en dat de verkeersveiligheid verhoogd moet worden met een radarsetje.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto is de locatie goed te zien: het is de A58 bij 89,5. En veel mensen gaan er vanuit als ze de melding op de RDS of de radio voorbij horen komen dat hier de vrachtwagenchauffeurs bedoeld worden, welke toevalligerwijs op dat moment bij de "standaard" locatie op 90.5 op de vangrail zitten om te wachten tot ze gaan rijden.

De dubbele accu's zijn dan ook hard nodig. De controlerende agent heeft amper tijd om even met ons te praten zonder dat hij de muis los kan laten, omdat hij anders een te grote wachtrij van overtreders krijgt. Een discussie over het nut van een controle bij deze locatie was niet nodig.

De geluidsoverlast waar ik naar refereerde in de titel werd overigens veroorzaakt door deze set. Het aantal piepjes was ontelbaar en dit geldt dan ook voor het aantal foto's.
Het einde van de geldende 100 km/u is maar een meter of 500 verderop gelegen. Waarschijnlijk hebben veel mensen dan ook in het zicht van dit bord alvast wat gas bijgegeven. De meeste overtreders werden tussen de 110 en 120 geklokt. Het boetebedrag van een dergelijke overtreding is niet hoog, maar uiterst vervelend omdat het niets verandert aan het rijgedrag van de "overtreders". Overigens wordt het boetebedrag nog eens lekker 'opgeplust' door de ongevraagde administratiekosten van het CJIB. Waartegen je dan ook weer in bezwaar moet gaan naast je WOB verzoek omtrent de zogenaamde overtreding. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al draagt deze controle alleen maar bij aan de 'bodemloze' schatkist en dit werd dan ook door niemand ontkend. Helaas heeft de controle niets bijgedragen aan de verkeersveiligheid of aan het draagvlak hiervoor. Naar verwachting zal het in verband met de zondagmiddagspits nog minder begrepen worden. Gezien het grote aantal controles in de afgelopen weken op dit 100km/uur stukje van de A58 wordt hier goed gescoord en raad ik iedereen aan om tot aan oud en nieuw hier toch maar als slome weggebruiker voorbij te tuffen..


Tekst: Yvesart. Foto's: MarcoV


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht