Wegmisbruikers maar dan anders

Door Petertjuh en MarcoV


Datum van foto's: zaterdag 10 april 2010
Tijdstip: 13.30 – 21.30 uur


In 2008 startte op de A1 een speciaal verkeershandhavingsproject van het KLPD. MarcoV en ik hadden toen via Frans Zuiderhoek, KLPD persvoorlichting, geprobeerd te regelen om een dagje mee te rijden met een VROS (videowagen). Dat werd uiteindelijk meerijden met een opvallende KLPD-surveillance waarvan het resultaat hier te lezen is.

Begin dit jaar hebben we wederom contact opgenomen met Frans Zuiderhoek of het toch nog eens mogelijk was om met een VROS mee te rijden. En ja, op 10 april 2010 was het zover. We mochten ons om 13.30 uur melden bij het KLPD Ouder Amstel. In dit gesprek kwam naar voren dat vanwege de lage bezetting, de VROS ook kon worden opgeroepen voor noodhulp. In dit kader werd gemeld dat indien het echt gevaarlijk zou worden, we wel ergens eruit zouden worden gegooid. Dit was uiteindelijk gelukkig niet nodig.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als eerste even een kleine uitleg over de binnenkant van de auto.
Nummer 1 is de TSS VASCAR 5000. Deze wordt gebruikt om geijkte snelheidsmetingen te doen.
Nummer 2 is de mobilofoon.
Nummer 3 is de wel bekende camera.
Nummer 4 is het beeldscherm waarop de beelden worden getoond. Deze beelden worden ook opgenomen op een harde schijf achterin de auto.
Nummer 5 is het bedieningspaneel voor het stopbord en de zwaailichten en sirene.
Nummer 6 is de afstandsbediening voor de camerabeelden.
Na een kennismakingsgesprekje zijn we op stap gegaan. De rit begon rustig. In tegenstelling tot wat het SBS6-sensatieprogramma “Wegmisbruikers” ons doet geloven, namelijk dat een VROS voornamelijk bedoeld is om de levensgevaarlijke snelheidsovertredingen vast te leggen en te beboeten, hebben we vandaag een geheel andere kant gezien. Net als met opvallend meerijden, pasten we de inhalende surveillance toe. Hierdoor is het logisch dat de snelheid niet de hoofddoelstelling is. “Als we hoofdzakelijk op snelheid gingen rijden, missen we het doel van een VROS, namelijk onopvallend het verkeer te controleren op van alles en nog wat”. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Pas na even rondrijden, diende de eerste klant zich aan. Een automobilist voor ons voegde uit met gebruikmaking van het puntstuk. Geen handige actie, temeer omdat aan het einde van de afrit de rit weer werd vervolgd via de oprit naar de snelweg. Toen de mogelijkheid zich voordeed om de automobilist veilig aan de kant te krijgen, gingen we er voor rijden en ging het volg-bord aan. Deze staandehouding viel echter in de categorie “zo gebeurt het gelukkig niet vaak”. Tussen ons en onze klant voegde namelijk een andere auto in. Dus ging het volg-bord even uit, wij naar de vluchtstrook om weer pal voor onze klant te komen. Volg-bord ging terug aan, wij gingen rechts aan het einde van de afrit. Bij de volgende verkeerslichten wilden wij rechts, echter onze klant volgde niet. Daarom met wat extra geluid via de afslag naar rechts weer voor de automobilist gedoken. Dus schuin ervoor geparkeerd en uitgestapt en via gebaren duidelijk gemaakt dat ze moest volgen. Vervolgens ging ze nog netjes voor het weer rood geworden verkeerslicht wachten. In de zijstraat werden uiteindelijk de boete uitgeschreven. Ze mocht de beelden nog even terugzien. Het Engels van de KLPD-ers werd op de proef gesteld omdat een Chinese dame de auto bestuurde. Mede daardoor was er even onduidelijkheid over haar woonplaats. De ene KLPD-er had net uitgelegd dat ze direct moest afrekenen toen de andere meldde dat ze beschikte over een Nederlands rijbewijs en ook hier werkzaam was. Dat maakte de zaken weer wat gemakkelijker.
Na deze klant zijn we weer teruggekeerd naar de snelweg. Hier zagen we een automobilist die blijkbaar geen geld meer had voor een knipperlicht. Bij alle zijdelingse verplaatsingen werd geen richting aangegeven wat goed was voor een gesprekje en een boete. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De snelheid was ook wat aan de hoge kant, maar hiervoor werd alleen een waarschuwing gegeven.
Hierna volgden twee bellers. Ook met het opvallend meerijden, viel het ons op dat er nog regelmatig handheld gebeld wordt en dat dit middels het opvallende en onopvallende verkeerstoezicht wordt geconstateerd en beboet. Bij de ene automobilist zat wel een carkit in de auto alleen werkte deze niet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Met hulp van het KLPD werd de carkit op eenvoudige wijze gerepareerd, dit kostte de bestuurder echter wel € 160 aan voorrijkosten en € 6 aan administratiekosten.
Na deze klanten hebben we even pauze gehouden bij een tankstation. Zowel de auto zelf als wij hadden wat vocht nodig. Na de pauze wisselden de KLPD-ers van plek zodat niet dezelfde constant achter het stuur zat. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor de volgende kandidaat werd de parate kennis van het feitenboekje op de proef gesteld. Er zijn zoveel feiten dat je ze moeilijk allemaal uit je hoofd kan opsommen. In een auto zaten meer inzittenden dan het aantal beschikbare gordels. Na de staandehouding op een afgesloten stukje snelweg, was het eerst de bedoeling om alle inzittenden zonder gordel, twee kinderen van rond de 16 jaar, van een boete te voorzien. Bij het opzoeken van de juiste bijbehorende feitcode. Hier verscheen echter ook de feitcode “meer inzittenden vervoeren dan aantal gordels”. Hierdoor werd het zakgeld van de kinderen veiliggesteld en kreeg de bestuurder van het voertuig de bekeuring.
De volgende klant was een vrachtwagen die geen zin had om op de rechterbaan te rijden. Deze werd daarom dus aan de kant gezet na eerst getracht te hebben de bestuurder ervan te overtuigen dat ie op de verkeerde baan reed. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De bestuurder had ook geen rijbewijs bij zich, maar de boete bleef beperkt voor het niet voldoende rechts houden.
Tot dusver waren alle trajectmetingen qua snelheid ofwel mislukt vanwege de drukte op de weg of een snelheidswijziging waardoor de meting opnieuw moest. De paar metingen die wel lukten, waren allerminst spannend. Een bestuurder kreeg voor de snelheid van ongeveer 20 km boven de maximumsnelheid een waarschuwing. Vanaf dit moment was het ook onmogelijk om de snelheden te meten omdat het VASCAR-systeem er geen zin meer in had. Metingen met behulp van de snelheidsmeter waren geen optie omdat in elk geval deze VROS-auto geen ijktabel heeft voor de snelheidsmeter. De snelheden kunnen alleen correct worden vastgesteld met het VASCAR-systeem. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De volgende automobilist ging aan de kant voor een lekke rechterachterband. Bij de staandehouding werd de automobilist direct bij een luchtapparaat bij een tankstation tot stilstand gebracht.
Wij spraken hardop uit dat de eerste reactie van de inzittenden zou zijn: “Goh, we rijden toch niet hard”. En ja, dat bleek helaas waarheid te worden. Dankzij de snelheidswaanzin die hier heerst in Nederland, lijkt het wel of je nergens anders op hoeft te letten dan de snelheidsmeter. Helaas werkt dat toch een beetje anders.

Na de lekke band was het tijd om een hapje te gaan eten. We reden naar een Chinees restaurant om daar even lekker pauze te houden en te praten over ons werk, hun werk en koetjes en kalfjes.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na heerlijk gegeten te hebben, hebben we onze weg weer vervolgd. Bij de verkeerslichten richting de snelweg hadden wij al even groen toen er in tegengestelde richting een automobilist doorkwam richting de snelweg. Helaas kan roodlicht alleen worden bekeurd als je daadwerkelijk het rode licht hebt gezien. Afgaan op ons groene licht mocht niet. Dus zeiden we zo: “Goh, wellicht pakt ie zo wel de doorgetrokken streep mee”.
Bij het invoegen mag je namelijk niet meteen door naar de linkerrijstrook en dat is aangegeven door middel van een doorgetrokken streep. De gedachte hadden we nog maar amper uitgesproken, of de doorgetrokken streep werd inderdaad genegeerd. De bestuurder werd hierop aan de kant gezet. Hij gaf tijdens het gesprek toe haast te hebben en inderdaad door rood gegaan te zijn. Gelukkig voor hem kreeg hij de bekeuring voor de doorgetrokken streep. De roodlichtboete was namelijk vele malen hoger.

Hierna troffen we nog een beller die hiervoor naar de kant werd gedirigeerd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Alle bestuurders die staande gehouden werden, moesten ook nog even blazen. Iedereen blies gelukkig de P van prettig weekend. Net als met de opvallende surveillance, nam de VROS ook vaak een tankstation of parkeerplaats mee om te kijken of hier alles goed verliep. De gereden snelheden van de VROS vielen over het algemeen erg mee. Maar dan: we kregen een paar noodhulpmeldingen waarvoor we veel te ver uit de richting waren. Een melding verdiende wellicht onze bijstand. We keerden bij de eerstvolgende afslag (dit keren hebben we diverse malen gedaan vandaag).
Het was even rustig op de weg zodat we even door konden rijden. Ondertussen checkten we net als eerst de auto’s die we inhaalden. Met 200 was dat wel wat lastiger, maar het ging wel. Toen het weer drukker werd, ging de snelheid weer naar normale waarden omdat het loos alarm bleek te zijn. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Daarna zetten we weer koers naar het KLPD-steunpunt. Na een afsluitend gesprekje mochten we nog even een kijkje nemen in de schuur met de motoren. Hier stond de MT-JX-27 naast diverse opvallende motoren. Deze motor en zijn broertje, bleken momenteel toe te behoren aan KLPD Ouder Amstel. De motoren hebben geen camera aan boord, maar wel het VASCAR-systeem om snelheidsmetingen te doen. Hierna zijn weer met de eigen auto naar huis gegaan.


Tekst Petertjuh en foto's MarcoV


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht