A28 hmp 101.3 in de wegwerkzaamheden vmax 70km/u

Door Tento


Datum van foto's: woensdag 23 juni 2010
Tijdstip: 13:00 uur


Evenals de afgelopen 2 dagen kwam ook vandaag, woensdag 23 juni, de volgende melding voorbij:

radar ov a28 zwolle ri meppel thv hmp 101.3 bij parkeerplaats de markte in de wegwerkzaamheden vmax 70km/u

Gisteren zag ik de melding pas toen ik thuis was. Vreemd, want ik had op zich best nog wel gelet op die locatie. Een collega (en mede-FSser) had hem wel gezien. Op zich geen probleem, ik rij met cruise en speed-limiter, dus dat is sowieso wel goed gegaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De verbreding van de A28 tussen Zwolle en Meppel, daar gaat het om op dit traject. Meer hierover kun je vinden op deze site.

Als je Zwolle bijna door bent, sluiten de werkzaamheden bijna naadloos aan, aan het einde van de spitsstrook. Het einde van de spitsstrook aldaar is al jaren het begin van de ellende tussen Zwolle en Meppel. Je staat ten eerste stil op het punt waar de spitsstrook eindigt (en als je pech hebt al vanaf knooppunt Hattemerbroek, 6km terug) en tussen Zwolle en Meppel is het vervolgens hollen of stilstaan.

Op deze foto een overzicht van de werkzaamheden waar je in rijdt. Alles schuift 1-1,5 rijbaan op. Conflicterende belijning, zoals te zien is. Ze hadden de witte lijnen wel even weg mogen halen.
200-300 Meter verder het bord wat aangeeft dat er nog maar max. 90 km/uur gereden mag worden. Door Zwolle is het 100 (in de spits, met 2+1 smalle baan 80). Een klein stapje terug dus voor automobilisten. Tevens een bord dat de duur van de ombouw van 2x2 naar 2x3 aangeeft. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het hele traject is, zoals vaker gedaan wordt, gebaseerd op 90 km/uur. Zo rijdt het tenminste op dit drukke stuk (voor Zwolle komen de A28 en A50 samen en t.h.v. Meppel gaat de A28 verder met een afsplitsing naar de A32) nog een beetje door. De bottleneck van het Noorden, zo lang als ik mij kan herinneren is dit een verguist stuk weg. Dit laatste 90 km/u-bord staat nog zo'n 1500 meter voor de controle.
200 Meter verder staat het eerste 70 km-u/bord. Dit is nog 1,3 kilometer (!!!) voor de controlelocatie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
600 Meter verder nogmaals een bord 70 km/u. We rijden nu 700 meter voor de controle. Al met al heeft een bestuurder nu 2x de mogelijkheid gehad om te registreren dat er hier 70 km/u gereden mag worden (als je dat al haalt want reed er vandaag (donderdag) ca. 60 km/u omdat de voorligger niet door wilde rijden. De foto's zijn over 2 dagen genomen om de bebording er goed op te krijgen...).
Op het traject zijn tevens diverse kruisingsvlakken aangebracht om nooddiensten doorgang te kunnen geven als de boel helemaal in het honderd zou lopen. Gezien de "geschiedenis" van dit stuk ben ik bang dat men hier nogal eens op terug zal moeten gaan vallen. We zijn nu ca. 300 meter voor de controle. Door een bord werd net even het zicht op de Transporter (KLPD) ontnomen.

In de rode cirkel is de plek aangegeven waar het statief stond. Deze stond achter de middelste afvalbak.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Weer iets verder was de Transporter goed te zien. Deze heb ik op dinsdag dus totaal over het hoofd gezien. Geen nood, de speed-limiter stond op 75 en had halverwege de parkeerplaats nog even naar rechts gekeken maar toch echt niets gezien.
Er staan 3 afvalbakken op een rij. Op woensdag (23 juni) stond het statief dus achter de 2e afvalbak. Van een afstand niet waar te nemen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Echter, als je er zowat naast reed (een foto op de gok genomen) was het statief wel te zien. Er stond deze dag geen Catchken bij. Wel een 2e accu.... Of de eerste was van te voren niet goed opgeladen of de apparatuur draaide overuren.......
Het 70 km-gedeelte duurt (OP DIT MOMENT) tot hmp 105.2, dit is vlak na deze slinger. Vanaf hmp 107.7 mag er weer op normale snelheid gereden worden. Ik ga er vanuit dat ze de A28 tussen hmp 107.7 en Staphorst/Meppel (tot ca. de alom bekende 112.8) in de 2e fase aan gaan pakken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tja, eindelijk de verbreding van de A28 tussen Zwolle en Meppel. Heeeeeeeeel lang op moeten wachten, eindelijk gekregen. Ik hoop dat de stroken wel zo breed worden dat er hierna met een redelijke maximumsnelheid gereden kan worden (100-120 km-uur).

Naar ik begrepen heb blijft tussen Zwolle en Meppel de max. snelheid straks 120 km/u.

Maximumsnelheid
Op het noordelijk traject blijft de huidige
maximumsnelheid van 120 km/uur gehandhaafd.
Op het zuidelijk traject geldt een maximumsnelheid
van 100 km/uur. Als de spitsstroken bij Zwolle open
zijn, geldt daar plaatselijk 80 km/uur als maximumsnelheid

Bron

O ja, de controle. Tja, een 2-maal gewaarschuwd mens telt voor 4....... Je kunt dit verwachten en gezien de dagelijkse verkeersdrukte op dit stuk, de toch wel afleidende werkzaamheden in de middenberm (mooi gezicht), de versmalde rijstroken, heb ik hier geen problemen mee. Oftewel, tot mei 2011....hou je hier aan de aangegeven snelheden.


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht