Verkeershandhaving TT Assen 2010

Door: Petertjuh en MarcoV


Datum van foto's: zaterdag 26 juni 2010
Tijdstip: 9.00 - 18.30 uur


Nadat wij vorig jaar bij de West Brabantse Exotic Green Rally erin waren geslaagd alle verkeershandhavingsacties van het VHT op de foto te zetten was het idee geboren om ditzelfde eens te proberen bij de TT van Assen. Dit evenement zorgt namelijk ook jaarlijks voor vele inspanningen van de verkeerspolitie.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En zo vertrokken wij deze ochtend richting Assen. Al op de A27 werden we ingehaald door een motorrijder waarbij het kenteken vrij ver was omgebogen. Deze zal vermoedelijk wel extra aandacht gekregen hebben.
Eenmaal op de A28 hadden we al vrij snel file als gevolg van een ongeval. Ongeduldige automobilisten gingen toch uitvoegen via de vluchtstrook. De file werd op dezelfde vluchtstrook ingehaald door twee onopvallende motoren. Een auto werd even aan de kant geparkeerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De andere motoragent was door gereden en stond bij het ongeval te assisteren. In de file waren we al voorbijgereden door een ambulance met de optische en geluidssignalen. Deze reed net weg toen wij het ongeval gepasseerd waren.
Na de file konden we de gemelde controle op de A28 bij hmp 19.4 afmelden.

radar ut a28 utrecht ri amersfoort thv hmp 19.4 voor afslag leusden onder viaduct (alexs)

Bij het langsrijden zagen wij namelijk niets. Later werd de controle nog een keer gemeld en toen bleek dat de set wel erg smerig stond opgesteld. Maar goed, liever met een paar weken vertraging geconfronteerd met je daden dan direct.

Op een gegeven moment zag ik een verdachte Audi schuin achter me. Ik waarschuwde MarcoV al en ja, we werden ingehaald door de 54-HRS-8. Maar toen was het even schrikken geblazen ook al deden wij volgens ons niks verkeerds. De VROS voegde vrij strak voor ons in.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De methode dat je bang bent dat het stop/volgbord aanspringt. Maar nee, de VROS vervolgde gewoon de weg naar Assen. Al het verkeer reed op dat moment vrij netjes. Echt hard rijden kon ook niet. 120 was goed te doen maar veel harder wilde je nu ook niet.
Verder in de richting van Assen reed eigenlijk al het verkeer vrij netjes. Het gekke was alleen dat na de splitsing met de A37 het verkeer echt goed doorreed en juist op dat traject geen radarcontrole was opgebouwd. De eerdere controle op de A28 bij hmp 77.0 viel vrij goed op.

radar ge a28 harderwijk ri zwolle thv hmp 77.0 na afslag `t harde

Mede vanwege het warme weer stond de bus van Driebergen verstopt in de bosjes. Deze was niet ver van tevoren waar te nemen door het passerende verkeer.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij Assen aangekomen gingen we gewoon op de gok de wegen af die van en naar de TT-circuit gaan en waar vorig jaar ook diverse inspanningen zijn verricht door de verkeerspolitie. De afgelopen stond er diverse keren een radarcontrole op de N373 bij hmp 1.3. Daarom hebben we koers gezet naar dit punt, Deze bleek schoon te zijn en kon de terugweg beginnen. Plotseling herkende MarcoV de Ford Tourneo Connect van het VHT Drenthe. We reden bijna bij een rotonde en zo zaten we al vrij snel een aantal auto’s achter de Ford, die haar weg vervolgde over N371. Ons geduld werd op de proef gesteld want pas bij hmp 23.5 eindigde de rit.

radar dr n371 smilde ri meppel thv hmp 23.5 net voor dieverbrug door twee statieven bij de kalkovens (marcov/petertjuh)

Vlak daarvoor hadden we gezien dat er voor de Ford nog een andere radarwagen Ze gingen zo bleek met zijn tweeën bij elkaar staan. De statieven in beide richtingen deden het werk. Toen wij er nog rondreden, was men nog bezig met het eerste statief te plaatsen achter een boom.
Na het keren werd onze aandacht gevestigd op een gewone politiebus. Niet veel later werden we helemaal nieuwsgierig omdat Drenthe met de alcoholbus voorbij kwam. Wij stonden toen net in een zijstraat en konden gemakkelijk volgen. Uiteindelijk eindigde de rit aan het einde van de N371 onder de afrit van de A32. De alcoholbus reed een terrein op van de provincie. Nog even rondgereden en een terrasje gepakt en toen was de controle nog steeds niet echt op gang gekomen. We zijn toen maar doorgereden om te kijken of we nog meer konden spotten. Dit was een tijdlang niet het geval. Op de snelwegen pakten we vrijwel alle verzorgingsplaatsen mee om te kijken of hier opvallend dan wel onopvallend spul geparkeerd stond. Qua politie zagen we toen alleen nog maar de opvallende voertuigen. Later zijn we teruggekeerd naar de verkeerscontrole op de N371. DJRoadstar had ons eerder op de dag laten weten dat hij contact gezocht had met de persvoorlichting en te horen had gekregen van deze controle. Hij had ook toestemming om een reportage te maken. Hij was echter niet meer in de gelegenheid zodat wij dat maar hebben gedaan. Dit bleek later een zeer, zeer verstandige keuze… klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangekomen bij de controle moesten we uiteraard eerst even blazen in de fuik. Vervolgens onze bedoelingen aangekondigd en na enige tijd bellen met de persvoorlichting, kon de fotoshoot beginnen. Vanzelfsprekend werden vele motorrijders de fuik ingeleid en dat was te horen ook.
Op een gegeven moment komt een Skoda Superb de fuik ingereden. Het was al bekend dat er zo’n auto rondreed als VROS. En ja, dit was ‘m dan. Hij bestaat al sinds half januari en nu is ie dan met kenteken en al op de foto gezet! Snel wat foto’s geschoten. Even later zagen we de Skoda Superb in een verre uithoek van het terrein geparkeerd staan. In het kader van “stel je eens voor dat ie bekend wordt” was er voor de kentekenplaat een paaltje geplaatst. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Maar goed, dat mag de pret niet drukken want we hadden ‘m dus al eerder in het vizier dan zij ons. Bij deze controle stonden maar liefst drie alcoholbussen. De controle was dan ook een groot samenwerkingsverband tussen de VHT’s van Friesland, Groningen en uiteraard Drenthe.
Een bezoekje aan het VHT en KLPD mag natuurlijk ook niet ontbreken en daarom hebben we de routes hiernaar toe even opgezocht. Bij het KLPD was niets bijzonders te zien maar bij het VHT stond op de parkeerplaats strak in de hoek een politiehelikopter “geparkeerd”. Altijd leuk om deze op de foto te zetten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens het foto’s maken kwam vervolgens nog een onopvallende politiemotor langsgereden op weg naar huis. De helikopter werd gebruikt om vanuit de lucht gemakkelijk toezicht te houden op de verkeersstromen en mensenmassa’s. Bij de alcoholcontrole werd ons verteld dat de helikopter doorseinde wanneer de grote uittocht begon en welke routes genomen werden. Mocht er nauwelijks verkeer over de N371 komen, zou de alcoholcontrole eventueel nog verplaatst kunnen worden naar de wegen waar het verkeer dan wel in grote getale overheen kwam.
Na nog wat rondrijden kon de terugreis beginnen. We waren wat aan de late kant met terugkeren zodat we alsnog in de file mochten gaan staan. Hierbij gold: auto’s op links zo ver mogelijk naar links, auto’s op rechts zoveel mogelijk naar rechts en de motorrijders er tussendoor. Dit deed jammer genoeg niet iedereen even netjes. Het tripleren werd ook gedaan bij snelheden van 80 en hoger en dan vraag je je af waarom je er dan nog tussendoor moet rijden. Motorrijders haalden elkaar onderling ook in op de “motorstrook”. Een enkeling pakte ook de vluchtstroken en redresseerstroken mee om automobilisten in te halen. Jammer dat het gedrag van een paar man zijn invloed kan hebben op de rest. We hebben namelijk meer goed weggedrag waargenomen dat weggedrag dat door de verkeerspolitie kan worden afgestraft. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens de terugreis stonden alle verzorgingsplaatsen bommetje vol met kijkers naar alle terugkerende motorrijders. Helaas vonden ook vrij veel mensen het nodig om met (kleine) kinderen op plaatsen te gaan staan in de bermen van de snelweg waar het gevaarlijk en verboden is. Jammer dat dit zo te zien werd gedoogd.
Veel later op de A28 een klassiek voorbeeld van opletten is ook een kunst. Ik had al ruim van tevoren de “optieflampjes” van een ambulance waargenomen. Door de afstand en de zon zag ik nog niet de blauwe verlichting knipperen. Netjes ruimte gemaakt op de rechterbaan zodat het verkeer van de linkerbaan kon uitwijken voor de ambulance. Dat was niet nodig omdat een busje het heel erg lang niet door leek te hebben dat ie ongewenst was op de linkerrijstrook. Met veel pijn en moeite ging het busje uiteindelijk toch maar naar rechts. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Naast het voorgaande hebben we uiteraard ook nog veel klassiekers gezien: links of middenbaanplakken, rechts inhalen door met name de snellere motorrijders en het niet of onvoldoende spiegelen.

De dag was erg leuk alleen kregen we de indruk dat in vergelijking met voorgaande jaren er relatief weinig handhaving was op deze zaterdag. Een paar onopvallende motoren, twee VROS-auto’s en wat opvallende voertuigen en het aantal radarcontroles van en naar Assen leek ook erg mee te vallen. Ondanks dat hebben we veel leuks gezien en een nieuwe VROS op de foto is nooit verkeerd.



Tekst: Petertjuh
Foto's: MarcoV



De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht