3x Snelheidscontrole-veiligheidscontrole-fiscus - wat is het nou dan?!?!

Door Tento


Datum van foto's: woensdag 15 september 2010
Tijdstip: 11:00-12:30 uur


Een roerige flitsweek in Nederland. Nieuws- en persberichten worden je om de oren gegooid. Ik heb het idee dat men zelf, de politie, even niet meer weet waar men mee bezig is. Het is voor de verkeersveiligheid. Nee, het is voor de schatkist. Nee het is voor onze korpsbonus.We hebben te weinig tijd, laat de fiscus zelf het geld maar op gaan halen. En daar lezers, met die laatste uitspraak, komt men zelf eindelijk met de waarheid naar voren.......

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zowel in de papieren pers als op het internet is er sinds zondagavond jl. een roerige discussie gaande vanwege o.a. het feit dat er, mede door de aanwezigheid van een radarcontrole, een bestuurder om het leven is gekomen op de A28 t.h.v. Pesse.

Ik ben en blijf van mening dat als de flitser er niet gestaan had dat dit noodlottige ongeval nooit daar gebeurd zou zijn. Iedereen moet op de weg overal op letten, rij zelf dagelijks ca. 500km door Nederland en dan verwacht je niet dat een voorganger voor een flitser remt of het gas los laat. Let maar eens op jezelf, ook al hou je je aan de snelheid, instinctief laat je bijna altijd het gas even los of twijfel je.

Afgelopen week, woensdag 15 september, op de terugweg vanuit Amsterdam via de Flevopolder terug naar Drenthe ( de A1 tot Hoevelaken mijden we meestal overdag) waren er onderweg maar liefst 3 flitsers te spotten, alle 3 van het KLPD (opm. bij het noodlottige ongeval op de A28 stond het VHT Drenthe).

De eerste op de A6 tussen Muiden en Almere. Hier rijden we nog voor de Hollandsche Brug en zoals te zien is, is het hier 100 km/uur. Hier en daar een kraan in de middenberm of rechts van de weg, verder weinig spannends.
Dan hebben we (collega reed) na de Hollandsche Brug afslag Almeerderstrand gehad en is het einde werkzaamheden. Het is hier 3 rijbanen richting Almere en de invoegstrook/baan komt er nog bij. Vervolgens heb je een stuk met 4 banen, 2 voor de afslag Almere Stad-West en 2 voor rechtdoor. Geen werkzaamheden meer...... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En wat staat halverweg dit stuk / aan het eind?! Jawel hoor, een flitser.

radar a6 muiden ri lelystad thv hmp 46.6 voor afslag almere-stad-west (omroep flevoland)

De bus sneaky onder aan het talud tussen de bosjes en flitsen maar. Kan me niet voorstellen dat er hier veel geflitst worden, de doorrijders bevinden zich toch op de meest linkerbaan. De kans dat er een auto tussen zit is grotendeels aanwezig. Maar wat een plek om te gaan staan. Ga dan op de brug staan, of voor de afslag Almeerderstrand. Maar niet hier zeg. Gevalletje kassa als je wel geflitst wordt.

Tja, centen voor de fiscus dus. Dat wisten we al lang. Maar deze week kwam korpschef Jan Stikvoort van politieregio Holland Midden in het Brabantsdagblad zelf met de volgende uitspraak:

LEIDEN - De politie moet boeven vangen in plaats van het verkeer controleren.
Dat zegt korpschef Jan Stikvoort van de politieregio Hollands Midden.

In plaats van agenten kunnen er volgens hem beter belastingambtenaren langs de weg gaan staan met een lasergun om snelheidsovertreders op te sporen. De populariteit van de politie bij de Nederlanders is daar ook bij gebaat, denkt hij.

Stikvoort is chef van de politieregio rond Leiden, Alphen en Gouda, maar maakt ook deel uit van een landelijke raad van korpschefs die zich buigt zich over het terugdringen van de zware administratieve lasten en over de vraag wat de politie in de toekomst wel en niet moet doen.
En zo reden we verder, via de N305-Nijkerk de polder weer uit en verder via de A28 naar het Noorden.

Mooi tijd om een tukkie te doen, heerlijk weertje en dat zou de flitsbrigade ook wel gedacht hebben.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Werd wakker toen de TomTom af ging vlak voor 65.2.

radar ge a28 zwolle ri harderwijk thv hmp 65.2 na afslag epe bij de afgesloten parkeerplaats (lennardvdbrink@twitter/tento/ivo)

Een flitser langs de rijbanen richting het zuiden. Een uitgemolken plek. Blijkbaar dus niet want ze staan er nog regelmatig.

De bus hier zoals altijd volledig uit het zicht. Heb hier vorig jaar zelf een gevalletje kop/staart-blikschade gezien t.h.v. deze controle. Was toen helaas te laat voor een foto.

Echter was deze ook opgemerkt door een lezer van autoblog.nl en diegene postte destijds:

We wisten allang dat flitsers levensgevaarlijk zijn en de oorzaak van vele ongelukken, maar vanmiddag mocht ik het met eigen ogen meemaken. Rond 12:30u op de A28 stond er een mooie flitscamera opgesteld in de berm, ongeveer ter hoogte van Nunspeet. Twee auto’s voor mij rijdt een Golf en de bestuurder gaat vol in de ankers, terwijl er iemand vlak achter reed. Boem.

Het viel gelukkig mee, de achterbumper van de Golf zat een beetje los en er lag wat extra rubber op de weg, maar geen doden of iets dergelijks. De twee auto’s volgden elkaar zsm richting de vluchtstrook voor een "gezellig praatje".

Zelf ging ik ook in de ankers op het moment dat ik de flitser zag, ik had echter het geluk dat ik hem wat eerder in de gaten had. Als je zo’n ding pas op het laatste moment ziet dan neem je vaak niet de tijd om in je spiegel te kijken en reageer je instinctief. Heilige boontjes zullen nu zeggen dat het sowieso fout is om te hard te rijden, dus daar kan die flitser niks aan doen. Maar zelfs als ik de toegestane snelheid rij dan ga ik nog op de rem, het is een schrikeffect en je wilt gewoon zeker weten dat je geen boete krijgt.
En een close-up van de set.

Ik copy/paste een stukje van politie.nl van regio Gelderland (Zuid) uit 2009:

Snelheidscontroles
De politie voert snelheidscontroles niet op willekeurige plaatsen uit. Met ongevalscijfers en uitgebreide analyses bepaalt de politie waar de controles plaatsvinden. Dat is op de plaatsen waar de meeste verkeersongevallen gebeuren en de meeste verkeersslachtoffers vallen. Deze ongevallen zijn vaak snelheidsgerelateerd, soms in combinatie met rijden door rood licht.
Ook een geringe overschrijding van de toegestane snelheid zorgt voor een fors langere remweg. Dit levert een veel hoger ongevalrisico op. Vandaar dat de politie Gelderland-Zuid streng op snelheid controleert. En blijft controleren.
In 2003 schreef de politie Gelderland-Zuid ruim 254.000 snelheidsbekeuringen uit. Dit aantal zal de komende jaren tenminste gelijk blijven of toenemen.


En dan leg je het bericht van deze week (bron Telegraaf)er naast:

Agent verdoet tijd in flitsauto.

Agenten worden steeds vaker voor taken ingezet waar ze eigenlijk niet voor zijn opgeleid.

Door personele problemen moeten politiemensen nu dagenlang in flitsauto's zitten en achter de balie van het bureau staan omdat burgerwerknemers die dat voorheen deden, zijn wegbezuinigd.

"Het staat haaks op het beleid van onze politieminister Hirsch Ballin, die juist vindt dat er meer blauw op straat moet zijn. Maar door personeelsgebrek moeten de korpsen nu agenten van straat halen om andere taken uit te laten voeren", zegt woordvoerder Wiep van der Pauw van de Algemene Christelijke Politiebond.

Extra bonus

Zo worden agenten in de politieregio Noord- en Oost-Gelderland gedwongen plaats te nemen in flitsauto's om zo veel mogelijk snelheidsduivels op de bon te slingeren. De bonnenregen is nodig om het politiekorps te helpen aan genoeg bekeuringen, waarmee ze een extra bonus van 900.000 euro krijgen.

Tot voor kort werden de controles voornamelijk uitgevoerd door bijzondere opsporingsambtenaren. Omdat daar personeelsproblemen zijn, worden de eenheden nu verder uitgebreid met duurbetaalde politiemensen. "Het is een probleem dat bij meerdere korpsen speelt. Ook worden agenten achter de balie gezet omdat administratieve krachten zijn wegbezuinigd", zegt Van der Pauw.


Trek zelf je conclusie maar..............
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook zijn ongevallen t.h.v. radaropstellingen op andere sites terug te vinden. Zo maakte PVfotografie in 2009 melding van een kop-staartje bij een radarauto, echter bibeko maar wat een schade heb je hier al van.

Terug naar de snelweg, schaf a.j.b. het flitsen langs snelwegen af, dit is pure schatkistvulling en draagt absoluut niet bij aan de verkeersveiligheid. Zie daarvoor ook dit topic met een aantal ongevalsmeldingen t.h.v. flitsapparatuur.

Foto gebruikt/geplaatst met toestemming van de fotograaf.
Even een sprong terug naar afgelopen zondag. Om 16:24 uur werd er een melding aan Flitsservice.nl doorgegeven dat er op de A28 ter hoogte van hectometerpaaltje 146.2 een radarcontrole stond.

In het nieuwsbericht hier over op Flitsservice wordt door een enkeling gepost dat Flitsservice dit dodelijke ongeval aangrijpt om volop de publiciteit te zoeken. Gepost door personen die blijkbaar niet weten dat er al jaren bijgehouden wordt wanneer er een ongeval bij een controlepost plaats heeft gevonden. Verdiep je hier eens wat meer in voordat je ongeregistreerd je mening klakkeloos post.

Er is over en weer contact geweest met de nabestaanden/de 2e motorrijder om alles zo duidelijk mogelijk vast te kunnen leggen.

Ongevallen bij radar-controles, vanaf 2006 en al veel eerder waarschuwt Flitsservice hier voor. Er is zelfs destijds een nieuwbericht gemaakt met geluidsfragmenten welke bij een radarcontrole plaats vonden.

Ook het (goed afgelopen) motor-ongeval bij Staphorst in april 2008 staat velen nog helder voor de geest (bron de Telegraaf):

DRIEBERGEN - De politie heeft afgelopen zondag tijdens een controle op de A28 bij Staphorst een motorrijder geflitst die al glijdend met een snelheid van 137 kilometer per uur de radarpost passeerde. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten dinsdag bekendgemaakt.
Laag bij de grond levert bij hen tenminste nog geld op

De 50-jarige motorrijder uit Amstelveen kneep bij het zien van de radarcontrole vol in zijn voorrem en kwam daarbij ten val en gleed langs de camera. De man hield aan zijn schuiver slechts een gebroken pols en een beschadigde hand over.

En zo waren we bijna op de zaak en jawel hoor, nummer 3 diende zich aan....

radar dr a28 hoogeveen ri meppel thv hmp 134.0 bij knpt hoogeveen direct na de a37

Ook deze voor ons de andere kant op. 3x Raden waar hier de meeste ongevallen gebeuren...... juist, aan de andere kant, dit omdat het klaverblad er scheef in ligt en er hier een zeer korte uit- en invoeger ligt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De afsluiting van deze repo. Als je de moeite genomen hebt om alles te gelezen en aan te klikken......zoals ook onder het nieuwsbericht op de frontpage staat: verkeersveiligheid kan je niet uitdrukken in kilometers per uur.


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht