Flitsservice test laserjammers

Door Martijn, Ivo, Harold, Marcel en Raymond


Datum van foto's: donderdag 22 oktober 2009
Tijdstip: 13.00


Deze test is al twee jaar oud, dus niet alles is even actueel meer. De laserguns in deze test zijn allen nog in gebruik in Nederland. De allernieuwste laserguns zijn niet meegenomen in deze test.

Nu eindelijk de langverwachte laseruitbreiding op de DSI computer van Stinger op de markt is gekomen, werd het natuurlijk tijd om dat eens goed aan de tand te voelen, samen met enkele gelijksoortige producten. Op bijwerkingen als het storen van laserguns uiteraard. Dat de jammers ook als parkeersensoren werken geloven we wel, dat mag de ANWB testen. Dit testen gaat natuurlijk het best als je enige referentie hebt: Zo namen we dus naast de nieuwe Stinger de LaserProPark, LaserInterceptor, AntiLaser G8 en de AntiLaser G9 onder de loep. Of in het vizier, hoe je het maar wilt bekijken.
Dat vizier bestond uit een breed scala aan laserguns, zowel de op dit moment in Nederland in gebruik zijnde als enkele die alleen nog in het buitenland gebruikt worden. Voor de testresultaten beperken we ons tot de in Nederland gebruikte guns: De Jenoptik LaserPatrol, de UltraLyte LR-100 125pps en de ProLaserIII.

We zochten een landweggetje uit met weinig verkeer en minstens 600 meter rechte weg voor de boeg. Het statief werd opgesteld om zo bewegingsloos mogelijk te kunnen meten, de laptop opgestart om de resultaten direct op te kunnen schrijven en verse batterijen werden in de portofoons gedaan om te kunnen communiceren met de bestuurder van de testauto. Er werd op 2 manieren gemeten; de auto werd eerst 100 meter van de lasergun opgesteld met ingeschakelde apparatuur. Vervolgens werd er geprobeerd een meting op de stilstaande auto te krijgen. We hebben deze afstand gekozen omdat er vanaf deze afstand met enkele laserguns een zogenaamde 'punchthrough' mogelijk is. Dat houdt in dat het signaal van de lasergun zo sterk is dat het door de straling van de jammer heen schiet. Onwenselijk natuurlijk, hoewel de meeste lasercontroles ver buiten deze afstand plaats vinden. Het is dus een theoretische situatie, ook al omdat een stilstaande auto veel makkelijker te meten is dan een rijdende. Of een remmende..

Daarna werd er rijdend gemeten vanaf een afstand van 600 meter tot 100 meter, met een snelheid van zo'n 40km/u om de laserguns zoveel mogelijk tijd te geven een meting te doen. Hierbij werd gekeken of de jammers volledig hun werk deden tot aan de ingestelde tijd (voor deze test hebben we de sensoren voor zover mogelijk op hun maximale werkingstijd ingesteld) en of de sensoren de erg ongewenste melding "Jammed" op de gebruikte laserguns toonden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een dure verzameling: Van links naar rechts, bovenste rij: Een ProLaserIII, een UltraLyte 100LR 100pps en een UltraLyte 100LR 125pps. Op de onderste rij nog een UltraLyte LR100 100pps, een Jenoptik LaserPatrol en een LaserAtlanta Speedlaser. Van bovenstaande laserguns zijn de ProlaserIII, de Jenoptik LaserPatrol en de UltraLyte LR-100 125pps in Nederland in gebruik. De andere guns wordt ter vergelijking wel mee getest maar de resultaten worden niet meegenomen in deze test.
De eerste auto in de test: In de rode circels de Laser Pro Park (LPP) sensoren, in dit geval een dual head systeem (2 sensoren aan de voorkant) en in de groene circels de Laser Interceptor, ook een dual head systeem. Met alle laserguns werd er eerst op deze auto gemeten.

De LPP scoorde uitmuntend: het was met geen enkele lasergun mogelijk een meting op deze auto te krijgen.

De Laser Interceptor deed het al net zo goed. In eerste instantie schrokken we even toen we met de Jenoptik op de 100 meter verderop stilstaande auto een meting kregen. Het bleek dat de sensoren nogal scheef zaten. Nadat we deze rechtgezet hadden, bleek hij 100% te jammen, ook met een rijdende auto.

Met de ProLaserIII en de UltraLyte was er ook geen meting mogelijk, die werden vakkundig gejammed door zowel de LPP als de LaserInterceptor.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze auto kan wel een parkeersensor gebruiken, je zal maar een kras op je bumper rijden met 290km/u. In de grille is de sensor van een AntiLaser G8 ingebouwd. De grote vraag was: Is 1 sensor aan de voorkant voldoende? Het antwoord is ja. Er was met alle guns geen meting mogelijk op deze auto.
De meeste lasermetingen vinden plaats aan de voorkant van de auto, maar aan de achterkant kan natuurlijk ook. Hier is het vaak lastig om de lasersensoren in de buurt van je kentekenplaat te monteren zonder stukken uit je auto te slijpen. Dus moeten ze laag, onder de bumper. De vraag was: zitten ze nu niet te ver van de reflecterende oppervlakken van de auto? Antwoord: Nee.
Er was geen doorkomen aan voor de laserguns op een dual head LPP aan de achterzijde.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook hier weer een AntiLaser, nu de G9 dual head. De eigenaar vond de bus een beetje te groot voor een single head, dus werden er 2 sensoren ingebouwd. 1 links boven de kentekenplaat en 1 rechtsonder, te zien op de volgende foto. Theoretisch is de meest ideale situatie boven de kentekenplaat, echter was er hier aan de rechterzijde geen mogelijkheid voor dus werd er gekozen voor rechtsonder. Het bleek wonderwel allemaal te werken, behalve..
de Jenoptik LaserPatrol! Stomverbaasd waren we dat we op 600 meter afstand dwars door de parkeersensor schoten. Het apparaat gaf wel alarm, maar zijn bijwerking functioneerde voor geen meter. Inmiddels is er contact geweest met de fabrikant en deze was net zo verbaasd. Hij heeft beloofd de zaak uit te zoeken en iedereen met een G9 te voorzien van een nieuwe update. Dit is inmiddels gebeurd en het werkt weer zoals het hoort.
Om te kijken of 1 sensor ook voldoende was bij deze bus, werd de sensor linksboven afgetaped. De sensor rechtsonder zat vrij ver naar achteren gebouwd en bovendien vrij ver naar onderen..en een stuk uit het midden. Toch bleek deze sensor in zijn eentje behoorlijk opgewassen tegen de laserguns. Het lukte echter met een UltraLyte na lang aandringen 1x om een meting op de rijdende bus met 1 sensor te krijgen. Dus hebben we de tape er maar weer afgehaald ;)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nu was het de beurt aan de Stinger DSI. Als eerste werd de Jenoptik Laserpatrol op het statief gezet, de auto werd op 100 meter afstand opgesteld, met 2 lasersensoren aan de voorkant ingebouwd. De LaserPatrol werd ingezet, gevolgd door de UltraLyte LR-100 en de ProLaserIII. Tegen de DSI jammer bleek geen lasergun bestand. Rijdend dan maar. Hier ook hetzelfde verhaal; geen meting mogelijk op de Stinger DSI. Goed werk van de jongens in Hillegom.
Leuke feature: De DSI vertelt zelfs welk type lasergun de controle uitvoert.
Het was toch nog vrij fris buiten en als je dan enkele uren in het Twentse land hebt staan blauwbekken, dan is het in een met een standkachel uitgeruste bus met volle koelkast natuurlijk beter toeven dan langs een weg waar een boer net mest heeft staan uitrijden. Zo'n lasertest is hard werken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wij waren ook benieuwd wat het effect zou zijn van een meting op een auto die bergafwaarts reed. Maar hoe ga je dit testen in een vlak land..gelukkig hadden we een aardige bult in de buurt. De theorie was dat als een auto bergafwaarts zou rijden de lasersensoren schuin naar onder zouden kijken en niet recht in de bundel van de lasergun. Op de foto de LaserPatrol en de UltraLyte. Het bleek voor het jammen echter niet uit te maken; geen meting mogelijk, behalve met de LaserPatrol op de AntiLaser G9 zoals eerder al vermeld. Maar dit is inmiddels door de fabrikant van AntiLaser opgelost.
Als laatste deden we nog een testje met de DSI en de Speedlaser. We testten wat er gebeurde als je voorligger gelaserd werd. Krijg je dan alarm? Het antwoord is ja. De lasersensoren zijn dermate gevoelig dat je ook bij een meting op je voorligger die in dit geval 50 meter voor de testauto reed vol alarm krijgt. Dat is wel zo prettig, dan kun je al afremmen voordat je zelf gemeten wordt en eventueel de dsi uitschakelen voordat hij in werking treedt. Nooit slapende honden wakker maken.

De conclusie van deze test: Alle parkeersensoren hebben prettige bijwerkingen die uitstekend functioneren. 2 sensoren aan de voorkant is niet per se nodig. Het kan ook met 1, mits strategisch geplaatst. Bewaar de andere maar voor achter. En als je achterop de auto 2 sensoren plaatst, is er geen doorkomen aan voor de man of vrouw achter een lasergun.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Martijn, Raymond


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht