Knooppunt Hoogeveen wordt veiliger

Door Tento


Datum van foto's: donderdag 26 mei 2011
Tijdstip: 12:00 uur


Een repo als aanvulling op een andere repo. Bijna een maand geleden maakte DJRoadstar reeds een repo over deze plek.

Het gaat hierbij om de volgende melding:

radar dr a28 meppel ri hoogeveen thv hmp 133.4 voor knpt hoogeveen in werkzaamheden vmax 90 km/u

Waarom een aanvulling?! Deze donderdag was in het DVHN te lezen ( op internet was dit nog niet terug te vinden) dat er dinsdagavond een snelheidscontrole op deze plek afgebroken is, omdat de controle een groeiende file opleverde. In deze file deed zich een kop-staart-botsing voor (Vrachtwagen door noodstop in de vangrail).

Een woordvoerder: "Daar nemen wij heel nadrukkelijk geen verantwoordelijkheid voor. We voeren niet voor niets al jaren campagne om afstand te houden. Iedereen die een rijbewijs heeft, hoort te weten dat je zoveel ruimte moet houden dat je op tijd kunt stoppen. Ook als die voorligger plotseling hard remt".

Opmerking: een dag eerder botsten op bijna dezelfde plek ook enkele auto's op elkaar.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzicht vanaf de geluidswal om woonwijk de Erflanden in Hoogeveen. Ik dacht zo op het eerste gezicht: “hmmm, de controle valt best goed op”. Later zal blijken dat dit vies tegen valt.

Dit was ook al op te maken aan de vele remacties van passanten, welke vanaf de geluidswal goed zichtbaar waren. Heb een aantal minuten geturfd en gok dat ca. 75% al dan niet instinctief op de rem trapte bij het zien van de bus en dan met name van het statief.
Zoals ook in de vorige repo stond vandaag het statief met ANPR erbij. Een ANPR registreert kentekens van de langsrijdende auto's en deze worden razendsnel vergeleken met een database op cd-rom. De cd-rom bevat circa een miljoen kentekens waar iets bijzonders mee aan de hand is. Bijvoorbeeld kentekens die zijn vervallen of horen bij voertuigen die staan geregistreerd als gestolen of vermist. Daarnaast de WAM (verzekering) of APK .

Een 'hit' van een langsrijdend voertuig met deze database betekent staandehouding ( verderop door motoren of auto's) en nader onderzoek. (bron Flitsservice/techniek). Vandaag echter zonder opvang verderop.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
HOOGEVEEN/ZUIDWOLDE -
De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een parallelbaan op het knooppunt Hoogeveen zijn in volle gang. Deze extra rijstrook, in vakjargon rangeerbaan genoemd, moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.

De aanleg van de parallelbaan, aansluitend op de A28, is onderdeel van de ingrijpende herinrichting van de N48 tussen Hoogeveen en Ommen. "Aan de binnenkant van het knooppunt maken we in de berm een nieuwe rijstrook. Op die manier wordt het in- en uitvoegend verkeer vanuit Meppel richting Assen en vanuit Assen richting Emmen gescheiden van het doorgaande verkeer. De betere doorstroming vergroot de verkeersveiligheid", zegt woordvoerder Albert Dijkstra van Rijkswaterstaat Noord-Nederland.


Bron: DVHN.nl

Heb met een rode cirkel aangegeven waar het om gaat. Zoals te zien is ligt het klaverblad er “schuin” in. Verkeer komend vanuit de richting Assen wat richting Emmen wil, kan maar weinig snelheid maken om met 120 km/u in te kunnen voegen. De laatste jaren zijn hier veel kop-staart-botsingen geweest waarbij zelfs auto’s boven op de midden-vangrail belandden.

Vrachtauto wijkt uit voor invoegende auto
Ongeval op klaverblad
Een gedeelte van de wwzh. Hier is o.a. te zien dat men de wal aarde onder het viaduct verwijderd heeft om ruimte te creëren voor de in-/uitvoegstrook en de rangeerbaan. RWS geeft aan dat de wwzh gepland zijn tot december 2011.

Het knooppunt is (straks gedeeltelijk “was”) vormgegeven als een regulier klaverblad zonder rangeerbanen. De geschiedenis van knooppunt Hoogeveen gaat terug tot 1956. Bron en voor meer info: wegenwiki.nl
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Komend vanaf Meppel kom je eerst een informatie bord tegen met de aangekondigde wwzh (en op dit moment een afgesloten N48). Bij hmp 132.2 de borden 90 km/h.
Bij hmp 132.6 een woud aan borden en het feitelijke begin van de wwzh. In het verleden stond het VHT nog wel eens op dit viaduct met "hoge scores".

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Had bij de oprit t.h.v. Zuidwolde een rustig moment afgewacht om zo enkele foto’s te kunnen maken met de camera liggend op het dashboard. Dit omdat je hier het hoofd goed bij het verkeer moet houden (waar niet ;-) ) maar helemaal verderop onder het viaduct.

Als je er oog voor hebt, valt de bus goed op. Het busje zou echter ook zo bij de wegenbouwers kunnen horen. Het statief is echter nauwelijks te zien. Pas op het laatste moment (ingevoegd fotootje) en deze staat ook nog enkele meters van de rijbanen af.
De huidige uit- en invoegstrook. Op dit moment rij ik nog onder het viaduct en invoegend verkeer moet in de (nog) huidige situatie hier al genoeg snelheid gemaakt hebben om te kunnen invoegen. Soms, helemaal voor vrachtverkeer, een bijna onmogelijke opgave.

Verkeer (wat dit knooppunt kent), komend vanaf Meppel, schoof vaak al voor het klaverblad naar de linker baan om zo uit- en invoegend verkeer alle overzicht te kunnen geven om goed uit en in te kunnen voegen. Over enkele maanden dus een einde aan dit gedoe.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzichtsfoto, genomen vanaf het eerst volgende viaduct (hmp 1.1). Te zien is dat voor het viaduct het asfalt ook al eens richting de middenberm verbreed is.

Eindelijk, eindelijk pakt men dit klaverblad aan. Afgelopen straks met de “reguliere” kop staartjes met meerdere voertuigen. Verkeer kan straks genoeg snelheid maken om goed/makkelijker in te kunnen voegen. Het uit- en invoegen op de rangeerbaan zelf onder het viaduct, dat zal moeten blijken hoe dat gaat werken omdat er gewoon weinig ruimte was/is en komt. Verkeer wat daar op de rangeerbaan zal gaan invoegen hoeft zich in ieder geval geen kopzorgen te gaan maken dat ze direct met 120 km/u-verkeer geconfronteerd gaan worden.

De controle: 90 km/u op dit moment is, gezien de situatie, volkomen terecht. Voor de “staatskas” verderop gaan staan heeft geen zin, daar is de snelheid op de rechterbaan er vaak toch al uit. Nog meer open vizier gaan staan dan dit kan eigenlijk niet en toch valt hij slecht op. Spot de bus en je ziet hem tijdig.

Ben je hier bekend en ken je de situatie verderop, dan rij je echt wel 90 km/u. Ben je hier niet bekend, wees er bedacht op dat de wwzh zoals het nu lijkt nog enkele maanden zullen duren en men hier zeker vaker zal gaan staan. Moet je rechtdoor richting Emmen, neem (momenteel) alvast de linkerbaan.



Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht