Wat het VHT niet doet

Door King-Leo en WyborgZero


Datum van foto's: woensdag 19 oktober 2011
Tijdstip: 12:40 uur


De Ruwaardsingel in Oss was voorheen een beruchte plek op het gebied van handhaving. Met de grootste regelmaat werden hier laser controles gehouden door het VHT Brabant-Noord. Opeens was het er rustig nadat de gemeente de snelheid verlaagd had van 70 naar 50 Km/uur. Raar dat er nu geen controles meer worden uitgevoerd, echter bij navraag bij het VHT werd mij te kennen gegeven dat zij er niet meer controleren omdat de bebording niet klopt, maar daarover straks meer.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dat deze situatie veranderde blijkt uit deze repo van 19-10-2011. Maar omdat ze gisteren weer een controle gehouden hebben plaats ik deze toch maar.
Mocht je van deze zijde Oss benaderen en was je snelheid te hoog dan was er de gemeente die voor een meting, welke door het VHT als niet legitiem beschouwd word, zorgde en je aan de kant zette. Vanaf 70 Km/uur was je de pineut. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de opvangplek was het erg druk met ambtenaren die met een opleiding bezig waren. Naast de snelheid werd er hoofdzakelijk gecontroleerd op voertuigen met aanhanger
Elke combinatie werd uitvoerig gecontroleerd onder toezicht van een meer ervaren agent. Dat dit een praktijkoefening voor de agenten in opleiding was kan ik dan ook begrijpen en keur ik daarom ook niet af. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook een motor agent had zijn handen vol om naast de toevoer van kandidaten ook het een en ander aan boetes uit te schrijven.
Gezien de drukte was het voor de trainees een leerzame middag geworden en deze zijn dan ook goed op hun toekomst voorbereid. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Echter de snelheidsbekeuringen zaten mij toch dwars en daarom knoopte ik een gesprek aan met de laserende agent, die tevens de leiding had. Op mijn vraag waarom het VHT niet meer controleerde had hij geen antwoord. Toen ik hem vertelde dat de redenen, het niet kloppen van de bebording was, gaf hij een soort ontwijkend antwoord van. Ze snappen toch dat je er maar 50 mag. Dat er verschil is tussen snappen en wettelijke bepalingen leek geen verschil te maken dus daarom de volgende verduidelijking op film.(gemaakt 6-jan-2012)




Ter plaatse mag je hier dus 50 Km/uur.
Na de kruising is een bord einde 50 geplaatst dat betekend dus 80 Km/uur, ik bevind me immers buiten de bebouwde kom.
Als ik bij de twee rechtsafslaande stroken een vrachtauto inhaal via de linkerstrook mis ik het bord, Oss - bebouwde kom, en dus eigenlijk blijft de VMax 80 Km/uur.
Na de bocht komen enkele malen een bord voor welke ondefinieerbaar zijn omdat deze officieel niet bestaan en blijft mijn VMax dus 80.
Dus in plaats van de snelheid te verlagen van 70 naar 50 is deze voor de oplettende automobilist de maximum snelheid juist verhoogd van 70 naar 80.
Het VHT snapt dit, de gemeente Oss echter nog niet.
En de automobilist die hier 70 rijdt, betaalt gewoon zijn onterechte boete.



Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht